Skip to main content
Eindhoven, 31 augustus 2020 – Duurzame Dinsdag staat voor de deur, het moment om stil te staan bij groene bezorging. Toch staat duurzaam shoppen bij consumenten laag op de agenda. Nog niet de helft (44%) van de Nederlanders is bezorgd over de invloed van online shoppen op het milieu. Dat blijkt uit onderzoek van Sendcloud onder 8529 Europese consumenten, waaronder 1005 Nederlanders.
Amper 4 op de 10 (38%) Nederlandse consumenten noemt milieu impact als belangrijk onderdeel van bezorging en slechts 12 procent is bereid extra te betalen voor een CO2-neutrale bezorgmethode. Maar 6 procent verkiest een bepaalde bezorgdienst boven een andere als deze groene bezorging aanbiedt.

Duurzame bezorging 2020

Aandacht voor verpakkingsmateriaal 

Nederlanders zijn weliswaar niet bereid te betalen voor groene bezorging, wel vinden ze dat webwinkels hun ecologische voetafdruk kunnen beperken. Ruim twee derde van de consumenten (64%) meent namelijk dat webwinkels te veel verpakkingsmateriaal gebruiken voor het inpakken van bestellingen. Nog eens 62 procent is van mening dat al het verpakkingsmateriaal volledig recyclebaar moet zijn.

Europabreed meer milieubewustzijn 

Opvallend is dat het milieubewustzijn van Nederlandse consumenten achterblijft bij het Europese gemiddelde. Europabreed vindt 54 procent van de consumenten online shoppen een probleem voor het klimaat. Onze oosterburen zijn het meest milieubewust: in Duitsland is bijna 2 op de 3 consumenten (63%) van mening dat online shoppen schadelijk is voor het milieu. Zo’n 16 procent van de Duitsers is bereid om extra te betalen voor CO2-neutrale verzending.
“Duurzaamheid is een actueel thema, toch laat ons onderzoek zien dat dit nog lang niet bij alle consumenten op de agenda staat. Tegelijkertijd zien we wel dat het aantal groene bezorgopties groeit. Zo komen er nieuwe spelers als Budbee en Homerr op de markt, maar werkt ook DPD aan CO2-compensatie,” aldus Rob van den Heuvel, CEO en Co-founder bij Sendcloud. “Willen we consumenten zover krijgen te betalen voor groene levering, dan moeten we hen eerst overtuigen van de meerwaarde hiervan. Dat begint bij meer aandacht voor de verschillende groene bezorgopties die er zijn. Hoe vaker duurzame levering wordt aangeboden, hoe groter de kans dat consumenten dit uiteindelijk zullen omarmen.”

Over Sendcloud

Sendcloud is een van de snelst groeiende tech-bedrijven van Europa. De scale-up is inmiddels actief in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Spanje en Italië. Het alles-in-één verzendplatform optimaliseert het verzendproces van online retailers. Dankzij de integraties met meer dan 30 e-commerce platformen en een API kan iedere shop het verzend- en retourproces automatiseren en pakketten wereldwijd versturen met meer dan 50 internationale vervoerders.
Daniëlle Elbertse

Daniëlle Elbertse is werkzaam als Marketing Specialist bij Sendcloud. Met haar expertise op het gebied van IT en e-commerce logistiek helpt ze online retailers met het optimaliseren van hun verzendstrategie.

Begin vandaag nog met slimmer verzenden

Start gratis
Ingesteld in 5 minuten Geen technische kennis nodig Gratis support
Stars

Meer dan 2000 vijf sterren reviews

G2 Crowd Logo Trustpilot Logo Capterra Logo