Skip to main content

Met een toename van het aantal zendingen tijdens het e-commerce piekseizoen stijgt het risico op verloren, beschadigde of gestolen pakketten met 41%. Een grote frustratie voor klanten en een reëel financieel risico voor bedrijven zoals die van jou. De oplossing? Verzeker je zendingen. Waarom? Omdat een verzendverzekering het risico op verlies van een klant door een zoekgeraakt pakket aanzienlijk verkleint.

Wat is een transportverzekering?

Een transportverzekering, ook wel bekend als pakketverzekering of verzendverzekering, is een dienst die rechtstreeks door de vervoerders of door externe verzekeraars wordt aangeboden. Hiermee kun je je zendingen beschermen tegen verlies, diefstal of schade tijdens het transport. Door een transportverzekering aan te schaffen, betaal je in feite een vergoeding om de waarde van je verzonden items te verzekeren. Zo kun je de risico’s beperken en voorkomen dat je klanten een slechte ervaring hebben met je webwinkel. Vooral tijdens het hoogseizoen kun je je pakket verzekerd versturen voor meer gemoedsrust voor zowel shoppers als webshopeigenaars.

Binnenlandse en internationale vervoerders bieden via hun verzendservices dekking voor de meeste pakketten met een bepaalde waarde. Als je besluit er niet voor te kiezen om je pakketten te verzekeren, bekijk dan grondig de eventuele dekking en voorwaarden van verschillende vervoerders om te bepalen welke vervoerder het beste aansluit bij jouw wensen.

Hoe werkt een transportverzekering voor e-commerce eigenaren?

Een transportverzekering beschermt e-commerce bedrijven tegen mogelijke financiële verliezen. Meestal werkt het als volgt:

Je koopt de transportverzekering

Als eigenaar van een e-commercebedrijf heb je de mogelijkheid om de verzendverzekering rechtstreeks bij de vervoerder af te sluiten of via externe verzekeringsaanbieders. Idealiter heb je al een vorm van verzendbescherming geïntegreerd in je verzendsoftware. Als dat het geval is, kun je pakketten handmatig verzekeren of de transportverzekering opnemen in je verzendregels. De kosten bestaan meestal uit een percentage van de aangegeven waarde van de items die worden verzonden.

Je geeft de verzendwaarde aan

Deze aangegeven waarde dient als basis voor het berekenen van je verzekeringsdekking. Het moet een nauwkeurige weergave zijn van de totale waarde van de artikelen in de zending.

Je verzendt de artikelen naar je klant

Je verstuurt het pakket zoals gewoonlijk via de gekozen vervoerder en zorgt ervoor dat het goed verpakt en gelabeld is. De vervoerder is verantwoordelijk voor de veilige en tijdige levering van de zending.

Je documenteert en volgt het verzendproces

Het wordt ten zeerste aanbevolen om gedetailleerde gegevens bij te houden, waaronder trackingnummers en facturen, evenals foto’s van beschadigde pakketten om je claim te onderbouwen als je er een moet indienen.

Je dient een claim in bij de transportverzekering

Als een zending zoekraakt, beschadigd raakt of gestolen wordt tijdens de verzending, kun je als eigenaar van een e-commerce bedrijf een claim indienen bij de vervoerder of de externe verzekeraar. Zorg ervoor dat je je claim binnen de gestelde termijn na het incident indient.

Je verzekeringsclaim wordt verwerkt

De verzekeringsmaatschappij beoordeelt je claim en kan om aanvullende documentatie vragen, zoals trackingegevens of afbeeldingen van het beschadigde pakket om de diefstal, het verlies of de schade te verifiëren. Zodra de claim is goedgekeurd, ontvangt jouw bedrijf een vergoeding voor de aangegeven waarde van de items, tot aan de dekkingslimiet die in je verzekeringspolis staat.

Je ontvangt een vergoeding van de verzekering

Afhankelijk van de omstandigheden en het eigen beleid van je bedrijf, kan deze vergoeding je helpen om de kosten te dekken voor het vervangen van de gestolen, verloren of beschadigde artikelen, door de klant terug te betalen of de bestelling opnieuw te versturen.

Doos met het woord fragile erop

Waar je op moet letten bij een transportverzekering

Oké, het is waarschijnlijk geen spannend leesvoer, maar als bedrijfseigenaar moet je ervoor zorgen dat je de voorwaarden van je verzekeringspolis zorgvuldig doorneemt. Zorg ervoor dat je begrijpt wat gedekt is, wat uitgesloten is, of er beperkingen zijn en welke verplichtingen je eventueel hebt.

Bij het kiezen van een aanbieder van transportverzekering is het belangrijk om de maximale dekking die wordt aangeboden af te stemmen op de behoeften van je bedrijf. Vooral als je unieke, onvervangbare, waardevolle artikelen verkoopt, zoals elektronica, of een grote hoeveelheid pakketten verzendt, zoals in de fashion industrie. In beide gevallen moet je ervoor zorgen dat je de juiste verzendverzekering voor je bedrijf hebt.

Internationaal verzenden

Verzend je over de grens? Dan is een verzendverzekering met wereldwijde dekking een must. Het helpt je bij de problemen die zich kunnen voordoen als je over de grens verzendt, zoals:

  • Douanekwesties
  • Regelgeving
  • Langere levertijden

Het kan nuttig zijn om de reputatie van de verzekeraar te beoordelen aan de hand van getuigenissen en beoordelingen van klanten. Zo kom je te weten hoe lang het duurt voordat claims worden uitbetaald en hoe tevreden anderen zijn over de service.

Last but not least: kijk naar het gemak van integratie en hoe eenvoudig het proces te integreren is met je bestaande fulfilmentprocessen bij het kiezen van een aanbieder van transportbescherming. Je wilt tenslotte dat het proces van een pakket verzekeren net zo soepel en snel verloopt als het plaatsen van een artikel in je winkelwagen of het instellen van automatische verzendregels.

Maar is een pakketverzekering het waard?

Een terechte vraag, na het lezen van alle factoren waarmee je rekening moet houden bij het kiezen van de juiste transportverzekering voor je bedrijf.

Nu het verkoopvolume tijdens het hoogseizoen toeneemt, neemt ook het verzendvolume toe. Dat betekent nog meer risico op beschadigde, zoekgeraakte en gestolen pakketten. De kans dat een pakket zoekraakt tijdens de verzending is het grootst in november, met een stijging van 40% ten opzichte van een normale maand. December komt daarna, met een 21% grotere kans dat pakketten zoekraken.

Afgezien van je financiële verlies, heeft een mislukte levering een negatieve invloed op de klantervaring. En daarmee ook de reputatie van je merk.

Als je de voor- en nadelen tegen elkaar afweegt, is er geen twijfel mogelijk dat verzekerd versturen een noodzaak is tijdens het hoogseizoen. Dit geldt vooral als je bedenkt dat het vervangen van een onverzekerd pakket tot 17 keer meer kost dan de oorspronkelijke zending!

Bespaar kosten met verzendbescherming

Investeren in verzendbescherming is altijd aan te raden en nog meer tijdens drukke periodes zoals Black Friday, Cyber Monday of Kerstmis. Hoewel er kosten aan verbonden zijn, leidt de transportverzekering op de lange termijn tot kostenbesparingen, omdat het voorkomt dat je klanten uit eigen zak moet terugbetalen. Als een bestelling de beoogde bestemming niet bereikt, is de online winkel wettelijk verantwoordelijk voor het terugbetalen van het aankoopbedrag. In zulke gevallen:

  • Kiest 55% van de klanten voor terugbetaling
  • Ontvangt 35% van de klanten liever opnieuw de oorspronkelijke bestelling

Als je een mode- of elektronicazaak hebt, weet je dat deze kosten snel de pan uit kunnen rijzen. Beide bedrijfstakken hebben ook meer kans op claims van klanten vanwege gestolen, verloren of beschadigde goederen.

Nog niet overtuigd? Laten we eens rekenen.

Stel je voor dat je wijnglazen verkoopt met een gemiddelde bestelwaarde van €199, en je verstuurt 1.000 pakketten per maand. Op basis van industriestandaarden wordt 7% van de breekbare goederen in “slechte” of beschadigde staat afgeleverd. Dat betekent dat je kijkt naar een verlies van €13.930 per maand!

Op basis van onze eigen Sendcloud Protection tarieven, zou bovenstaand scenario voor €950 kunnen worden gedekt. Dit alleen al zou een besparing van €12.980 aan extra kosten per maand betekenen. Niet slecht, hè?

Waarom een transportverzekering de investering meer dan waard is

Denk naast de kosten en het financiële risico ook aan de tijd die je kwijt bent aan het afhandelen van de claim met de verzekering, de vervoerder en de ontevreden klant die net een negatieve recensie heeft achtergelaten. Denk aan de rompslomp van het opnieuw verzenden van de hele bestelling, het vervangen van de bestelling of het geven van een terugbetaling of tegoedbon. En dat allemaal om te proberen het vertrouwen van de klant in jouw merk te redden.

Met een betrouwbare verzendbescherming zorg je er dus voor dat je klanten een passende compensatie krijgen als ze hun bestellingen niet in goede staat of niet op tijd ontvangen tijdens de feestdagen. Je redt ook de reputatie van je merk en beschermt je bedrijf tegen onnodige risico’s.

Witte spaarpot van een biggetje met geld erin Bescherm je pakketten en verbeter de reputatie van je merk

Door samen te werken met een verzekeraar laat je zien dat je toegewijd bent aan het leveren van uitzonderlijke klantenservice. Het afsluiten van een transportverzekering laat zien dat je het vertrouwen van je klanten in je bedrijf en hun investering in je producten waardeert. Deze toewijding om zendingen te beschermen tegen diefstal en schade versterkt de reputatie van je merk als betrouwbaar en professioneel en maakt je e-commerce bedrijf aantrekkelijker voor potentiële klanten. Tijdens, maar vooral na het hoogseizoen!

Tot slot geeft een efficiënte verzendverzekering je een concurrentievoordeel in de e-commerce markt. Het kan je bedrijf onderscheiden van concurrenten die geen transportverzekering bieden. Grijp je kans om klanten aan te trekken die een veilige en zorgeloze verzending van hun producten belangrijk vinden.

Als je meer wilt weten over de voordelen van een verzendverzekering voor je e-commerce bedrijf, bekijk dan onze gids met alles wat je moet weten over verzekerd verzenden.

Bescherm jezelf tegen pakketpaniek tijdens het hoogseizoen

Door te investeren in een transportverzekering kun je zowel jezelf als je klanten gemoedsrust bieden, zelfs tijdens het hoogseizoen. Het behoedt je niet alleen voor mogelijke financiële verliezen, maar verhoogt ook de klanttevredenheid en klantenbinding en helpt bij het opbouwen van een sterke merkreputatie.

Zorg ervoor dat je bedrijf goed voorbereid is op het komende piekseizoen 2023 door de nodige verzendbescherming te regelen. Het is een onmisbare investering die een groot verschil kan maken voor je bedrijf en soepele en succesvolle feestdagen garandeert.

Op zoek naar een manier om je verzendproces te automatiseren, inclusief bescherming voor alle soorten zendingen met claimverwerking in recordtijd? Dan ben je bij Sendcloud aan het goede adres. Neem contact op en ontdek hoe Sendcloud Protection een gestroomlijnde en gecentraliseerde oplossing voor beschermde verzending kan bieden – binnen één softwaretool!

Daniëlle Elbertse

Daniëlle Elbertse is werkzaam als Marketing Specialist bij Sendcloud. Met haar expertise op het gebied van IT en e-commerce logistiek helpt ze online retailers met het optimaliseren van hun verzendstrategie.

Begin vandaag nog met slimmer verzenden

Start gratis
Ingesteld in 5 minuten Geen technische kennis nodig Gratis support
Stars

Meer dan 2000 vijf sterren reviews

G2 Crowd Logo Trustpilot Logo Capterra Logo