66% van de klanten haakt af in de checkout als er te weinig verzendopties zijn. Mocht een consument dan toch een order plaatsen, dan blijkt dat maar liefst 8-10% van de eerste afleverpogingen wordt gemist.

Wist je dat pakketjes die niet bij de eerste bezorgpoging afgeleverd kunnen worden jaarlijks zo’n 749 miljoen euro kosten

Nogal frustrerend dus en de grootste oplossing wordt nog vaak vergeten: flexibele bezorgopties in je checkout, waaronder verzenden naar afhaalpunten.

We vertellen je in dit artikel waarom verzenden naar een afhaalpunt een aantrekkelijke bezorgoptie is voor jou en je klant. Én hoe je dat eenvoudig kunt aanbieden met verschillende vervoerders. 

Waarom flexibele bezorgopties belangrijker zijn dan ooit

Het verschilt per persoon en moment welke bezorgoptie je klant het liefst wil kiezen. Keuze in de checkout is daarom van groot belang.

Niet alleen omdat 66% van de consumenten de checkout verlaat door te weinig bezorgopties, maar ook om gemiste afleverpogingen te voorkomen. 

72% van de klanten vindt het daarnaast belangrijk om zelf te kiezen welke vervoerder het pakket levert. Redenen daarvoor zijn onder andere:

  • Een ervaring bij een eerdere levering: die heel positief was of juist negatief. In beide gevallen zal het wat betekenen voor de keuze van de klant.
  • Bekendheid met de vervoerder: mensen geven een voor hen waardevol pakket liever in handen van een bedrijf dat ze kennen.

Als je meerdere vervoerders aanbiedt, is de kans veel groter dat daar de vervoerder tussen zit die de klant vertrouwt. Wanneer de klant daarna ook super tevreden is over de bezorging, kan je levering niet meer stuk.

Verzenden naar afhaalpunten

De voordelen van afhaalpunten op een rij

De populariteit van afhaalpunten groeit nog altijd en dat is niet gek. Een pakket verzenden naar een afhaalpunt heeft één groot voordeel, voor zowel de verzender als de ontvanger: de afleverkans is altijd 100%.

Meer argumenten heb je niet nodig zou je zeggen? Maar er horen nog meer voordelen bij het verzenden van je pakket naar een afhaalpunt:

  • Gemak: het pakket kan ten alle tijden worden geleverd. Ongeduldig wachten tot het pakket binnen is of een boodschap doen uitstellen omdat de bezorger langskomt, is niet meer nodig. Er komt automatisch een melding binnen wanneer een pakket klaarligt bij het afhaalpunt.
  • Kosten: leveren aan verschillende adressen kost meer tijd en geld dan in één keer 50 pakketten bezorgen bij een afhaalpunt. Steeds vaker kost thuisbezorging daarom meer dan bezorging bij een afhaalpunt.
  • Groen: minder ritjes naar losse adressen betekent ook minder CO2-uitstoot. Verzenden naar een afhaalpunt is dus vriendelijker voor het milieu, dan een pakket thuis laten bezorgen. 

Waarom er niet altijd voor een afhaalpunt wordt gekozen 

Zoveel voordelen, dus waarom zijn er überhaupt nog mensen die hun pakket thuis laten bezorgen? Nou, er zijn nog een paar punten die daar op dit moment aan bijdragen:

  • Onbekendheid: wanneer jij als online retailer de optie niet aanbiedt, weten je klanten nooit dat het mogelijk is om een pakket in de buurt te laten bezorgen. 
  • Dekking: in sommige landelijke gebieden is nog niet overal een afhaalpunt in de buurt. Dan kan thuis bezorgen juist weer extra tijd en (benzine)kosten schelen.
  • Verschillende afhaalpunten: veel afhaalpunten zijn exclusief toegewezen aan één vervoerder. Dat betekent in de praktijk dat pakketten soms bij een ander afhaalpunt opgehaald moeten worden, afhankelijk van de vervoerder. De klant ervaart dit niet altijd als handig.
  • Openingstijden: minder ruime openingstijden van de afhaalpunten worden ook als een belemmering ervaren. Dit is niet handig voor de levering van bijvoorbeeld versproducten.
Shipping to parcelshops with the parcel shop locator of Sendcloud

Verzenden naar PostNL, DHL, DPD en UPS afhaalpunten

Het is afhankelijk van de vervoerder die je kiest, welke voordelen en voorwaarden er gelden voor het verzenden naar afhaalpunten. We sommen ze voor je op! 

Verzenden naar PostNL afhaalpunten

Wil je een pakket verzenden naar een PostNL-locatie? Dan kun je hiermee rekening houden:

  • Dekking: PostNL heeft in Nederland 3.600 locaties waar pakketten afgehaald kunnen worden. 
  • Ruime openingstijden: een deel van de PostNL afhaallocaties vind je bij grotere supermarkten. Die zijn vaak vroeg open en sluiten later dan gemiddeld.
  • Gemiste levering: als de klant niet thuis is wanneer de pakketbezorger voor de deur staat, komt daarvan een melding per e-mail. De klant kan dan ook met de Track & Trace-code kiezen dat het pakket wordt doorgestuurd naar een afhaalpunt van PostNL.
  • Afmeting en gewicht: een pakket dat je verstuurt naar een afhaalpunt van PostNL mag maximaal 100 x 70 x 58 cm zijn en maximaal 30 kg wegen.

Verzenden naar DHL afhaalpunten

Wil je een pakket verzenden naar een DHL service point? Dan kun je hiermee rekening houden:

  • Dekking: DHL heeft in Nederland 2.800 service points waar pakketten afgehaald kunnen worden.
  • Ruime openingstijden: de locaties waar DHL-pakketten afgehaald kunnen worden, zijn vaak langer open dan de meeste winkels. Bijvoorbeeld tankstations en andere winkels die zich niet aan ‘standaard’ winkeltijden houden.
  • Afmeting en gewicht: een pakket dat je verstuurt naar een DHL service point mag maximaal 120 x 60 x 60 cm zijn en 31,5 kg wegen.

Verzenden naar DPD afhaalpunten

Wil je een pakket verzenden naar een DPD Pick Up Point? Dan kun je hiermee rekening houden:

  • Dekking: via de Pick Up Finder vindt jouw klant snel een DPD-afhaalpunt in de buurt.
  • Beschikbaar in heel Europa: DPD-afhaalpunten zijn beschikbaar in heel Europa, waardoor je ook internationale klanten een afhaalpunt kunt laten kiezen. 
  • Afmeting en gewicht: een pakket dat je verstuurt naar een DPD Pick Up Point mag een maximale gordelomvang hebben van 300 cm (1xL + 2xB + 2xH), max 175 cm lang zijn en max 20 kg wegen.

Verzenden naar UPS afhaalpunten

Wil je een pakket verzenden naar een UPS Access Point? Dan kun je hiermee rekening houden:

  • Dekking: UPS selecteert zelf de Access Points (afhaalpunten) op basis van betrouwbaarheid, plaats en ervaring.
  • Ruime openingstijden: de meeste Access Points van UPS zijn ook ‘s avonds en in het weekend open. 
  • Gemiste levering: wanneer je klant een thuislevering heeft gemist, kan het pakket worden doorgestuurd naar een Access Point.
  • Afmeting en gewicht: een pakket dat je verstuurt naar een UPS Access Point mag maximaal 10 x 76 cm (LxB) zijn, met een maximale omtrek van 300 cm en mag maximaal 32 kg wegen.

ViaTim: meer flexibiliteit in verzending naar afhaalpunten 

Niet alleen winkels fungeren als afhaalpunt. Je kunt je pakket soms ook ophalen bij vooraf geselecteerde (betrouwbare) mensen in je eigen buurt.

Dat wordt geregeld door ViaTim. Consumenten kunnen zich hier aanmelden als ‘officieel’ afhaalpunt.

Het handige hiervan is dat de meeste ViaTim Punten ruime openingstijden hanteren van minimaal 16:00 tot 21:00 uur en dat er meer afhaalpunten in de buurt beschikbaar zijn.

Bijkomend voordeel is dat het ook een leuke manier is om je buurtgenoten te leren kennen en dit een betrouwbare manier van bezorging is. 

ViaTim afhaalpunten zijn ook in Sendcloud zichtbaar als:

  • DHL afhaalpunten
  • Binnenkort ook via DPD en UPS

Daardoor kun je ViaTim afhaalpunten toevoegen via de afhaalpuntkiezer van Sendcloud en daarmee nog meer flexibiliteit aanbieden in je checkout.

Verzenden naar afhaalpunten via Sendcloud

Via Sendcloud is het met een simpele instelling mogelijk om afhaalpunten te integreren in je checkout.

Naast thuislevering en eventueel avondlevering kun je daarmee ook afhaalpunten van verschillende vervoerders aanbieden.

Zo is er voor bijna elke klant vlak om de hoek een afhaalpunt beschikbaar. Heb je zelf nog geen of maar één contract met een vervoerder? Geen probleem, dan kun je ook gebruikmaken van de Sendcloud kortingstarieven met andere vervoerders.

De afhaalpuntkiezer is beschikbaar via onze API voor een custom integratie & voor alle populaire shopsystemen zoals:

  • WooCommerce
  • Shopify
  • PrestaShop
  • Lightspeed
  • Magento 1

Wil je meer weten over een winstgevend verzendproces? In slechts 6 stappen optimaliseer je jouw e-commerce logistiek, zodat jij je kunt focussen op je webshop!

Beoordeel dit artikel en laat ons weten wat je ervan vindt

5/5 1 rating

Leave a Reply