Skip to main content

66% van de klanten haakt af in de checkout als er te weinig verzendopties zijn. Mocht een consument dan toch een order plaatsen, dan blijkt dat maar liefst 8-10% van de eerste afleverpogingen wordt gemist.

Wist je dat pakketjes die niet bij de eerste bezorgpoging afgeleverd kunnen worden jaarlijks zo’n 749 miljoen euro kosten

Nogal frustrerend dus en de grootste oplossing wordt nog vaak vergeten: flexibele bezorgopties in je checkout, waaronder verzenden naar afhaalpunten of een fysieke winkel. 

We vertellen je in dit artikel waarom verzenden naar een afhaalpunt een aantrekkelijke bezorgoptie is voor jou en je klant. Én hoe je dat eenvoudig kunt aanbieden met verschillende vervoerders. 

Waarom flexibele bezorgopties belangrijker zijn dan ooit

De ontwikkelingen in e-commerce logistiek gaan altijd door. Deze zijn onder andere afhankelijk van consumentenverwachtingen.

Het verschilt per persoon en moment welke bezorgoptie je klant het liefst wil kiezen. Keuze in de checkout is daarom van groot belang.

Niet alleen omdat 66% van de consumenten de checkout verlaat door te weinig bezorgopties, maar ook om gemiste afleverpogingen te voorkomen.  

Wanneer een consument namelijk niet zelf kan kiezen wanneer en hoe een pakket geleverd wordt, is de kans groter dat de pakketbezorger voor een dichte deur staat.

Consumenten willen vandaag de dag dan ook zelf kiezen waar, wanneer en hoe een pakket geleverd wordt. Maar liefst 63% van de Nederlandse consumenten vindt flexibiliteit in bezorgopties belangrijk.

Als je meerdere vervoerders aanbiedt, is de kans veel groter dat daar de vervoerder tussen zit die de klant vertrouwt. Wanneer de klant daarna ook super tevreden is over de bezorging, kan je levering niet meer stuk.

De voordelen van afhaalpunten op een rij

De populariteit van afhaalpunten groeit nog altijd en dat is niet gek. Een pakket verzenden naar een afhaalpunt heeft één groot voordeel, voor zowel de verzender als de ontvanger: de afleverkans is altijd 100%.

Meer argumenten heb je niet nodig zou je zeggen? Maar er horen nog meer voordelen bij het verzenden van je pakket naar een afhaalpunt:

  • Gemak: het pakket kan ten alle tijden worden geleverd. Ongeduldig wachten tot het pakket binnen is of een boodschap doen uitstellen omdat de bezorger langskomt, is niet meer nodig. Er komt automatisch een melding binnen wanneer een pakket klaarligt bij het afhaalpunt.
  • Kosten: leveren aan verschillende adressen kost meer tijd en geld dan in één keer 50 pakketten bezorgen bij een afhaalpunt. Steeds vaker kost thuisbezorging daarom meer dan bezorging bij een afhaalpunt.
  • Groen: minder ritjes naar losse adressen betekent ook minder CO2-uitstoot. Verzenden naar een afhaalpunt is dus vriendelijker voor het milieu, dan een pakket thuis laten bezorgen. 

Waarom er niet altijd voor een afhaalpunt wordt gekozen 

Zoveel voordelen, dus waarom zijn er überhaupt nog mensen die hun pakket thuis laten bezorgen? Nou, er zijn nog een paar punten die daar op dit moment aan bijdragen:

  • Onbekendheid: wanneer jij als online retailer de optie niet aanbiedt, weten je klanten nooit dat het mogelijk is om een pakket in de buurt te laten bezorgen. 
  • Dekking: in sommige landelijke gebieden is nog niet overal een afhaalpunt in de buurt. Dan kan thuis bezorgen juist weer extra tijd en (benzine)kosten schelen.
  • Verschillende afhaalpunten: veel afhaalpunten zijn exclusief toegewezen aan één vervoerder. Dat betekent in de praktijk dat pakketten soms bij een ander afhaalpunt opgehaald moeten worden, afhankelijk van de vervoerder. De klant ervaart dit niet altijd als handig.
  • Openingstijden: minder ruime openingstijden van de afhaalpunten worden ook als een belemmering ervaren. Dit is niet handig voor de levering van bijvoorbeeld versproducten.

Verzenden naar afhaalpunten via Sendcloud

Verzenden naar PostNL, DHL, DPD en UPS afhaalpunten

Het is afhankelijk van de vervoerder die je kiest, welke voordelen en voorwaarden er gelden voor het verzenden naar afhaalpunten. We sommen ze voor je op! 

Verzenden naar PostNL afhaalpunten

Wil je een pakket verzenden naar een PostNL-locatie? Dan kun je hiermee rekening houden:

  • Dekking: PostNL heeft in Nederland 3.600 locaties waar pakketten afgehaald kunnen worden. 
  • Ruime openingstijden: een deel van de PostNL afhaallocaties vind je bij grotere supermarkten. Die zijn vaak vroeg open en sluiten later dan gemiddeld.
  • Gemiste levering: als de klant niet thuis is wanneer de pakketbezorger voor de deur staat, komt daarvan een melding per e-mail. De klant kan dan ook met de Track & Trace-code kiezen dat het pakket wordt doorgestuurd naar een afhaalpunt van PostNL.
  • Afmeting en gewicht: een pakket dat je verstuurt naar een afhaalpunt van PostNL mag maximaal 100 x 70 x 58 cm zijn en maximaal 30 kg wegen.

Verzenden naar DHL afhaalpunten

Wil je een pakket verzenden naar een DHL service point? Dan kun je hiermee rekening houden:

  • Dekking: DHL heeft in Nederland 2.800 service points waar pakketten afgehaald kunnen worden.
  • Ruime openingstijden: de locaties waar DHL-pakketten afgehaald kunnen worden, zijn vaak langer open dan de meeste winkels. Bijvoorbeeld tankstations en andere winkels die zich niet aan ‘standaard’ winkeltijden houden.
  • Afmeting en gewicht: een pakket dat je verstuurt naar een DHL service point mag maximaal 120 x 60 x 60 cm zijn en 31,5 kg wegen.

Verzenden naar DPD afhaalpunten

Wil je een pakket verzenden naar een DPD Pick Up Point? Dan kun je hiermee rekening houden:

  • Dekking: via de Pick Up Finder vindt jouw klant snel een DPD-afhaalpunt in de buurt.
  • Beschikbaar in heel Europa: DPD-afhaalpunten zijn beschikbaar in heel Europa, waardoor je ook internationale klanten een afhaalpunt kunt laten kiezen. 
  • Afmeting en gewicht: een pakket dat je verstuurt naar een DPD Pick Up Point mag een maximale gordelomvang hebben van 300 cm (1xL + 2xB + 2xH), max 175 cm lang zijn en max 20 kg wegen.

Verzenden naar UPS afhaalpunten

Wil je een pakket verzenden naar een UPS Access Point? Dan kun je hiermee rekening houden:

  • Dekking: UPS selecteert zelf de Access Points (afhaalpunten) op basis van betrouwbaarheid, plaats en ervaring.
  • Ruime openingstijden: de meeste Access Points van UPS zijn ook ‘s avonds en in het weekend open. 
  • Gemiste levering: wanneer je klant een thuislevering heeft gemist, kan het pakket worden doorgestuurd naar een Access Point.
  • Afmeting en gewicht: een pakket dat je verstuurt naar een UPS Access Point mag maximaal 10 x 76 cm (LxB) zijn, met een maximale omtrek van 300 cm en mag maximaal 32 kg wegen.

ViaTim: meer flexibiliteit in verzending naar afhaalpunten 

Niet alleen winkels fungeren als afhaalpunt. Je kunt je pakket soms ook ophalen bij vooraf geselecteerde (betrouwbare) mensen in je eigen buurt.

Dat wordt geregeld door ViaTim. Consumenten kunnen zich hier aanmelden als ‘officieel’ afhaalpunt.

Het handige hiervan is dat de meeste ViaTim Punten ruime openingstijden hanteren van minimaal 16:00 tot 21:00 uur en dat er meer afhaalpunten in de buurt beschikbaar zijn.

Bijkomend voordeel is dat het ook een leuke manier is om je buurtgenoten te leren kennen en dit een betrouwbare manier van bezorging is. 

ViaTim afhaalpunten zijn ook in Sendcloud zichtbaar als:

  • DHL afhaalpunten
  • Binnenkort ook via DPD en UPS

Daardoor kun je ViaTim afhaalpunten toevoegen via de afhaalpuntkiezer van Sendcloud en daarmee nog meer flexibiliteit aanbieden in je checkout.

ViaTim-banner

Alternatief: ophaalpunt in fysieke winkel

Naast het verzenden naar een afhaalpunt van vervoerders als PostNL, DHL en ViaTim kun je ook denken aan het openen van een afhaalpunt in een fysieke winkel. Het ophalen van een bestelling in een fysieke winkel wordt ook wel click & collect genoemd.

Sinds de uitbraak van het coronavirus zijn veel meer winkels gaan werken met een afhaalloket. Op deze manier kun je klanten uit de regio het gemak en de flexibiliteit van een afhaalpunt bieden en bovendien verzendkosten besparen.

Hoe werkt een eigen afhaalpunt?

Als je een afhaalpunt voor je webshop maakt krijgt je klant bij de checkout de optie om het pakket af te halen bij je eigen click & collect-punt. Dit kan bijvoorbeeld bij je opslag zijn, of een ander adres waar jij klanten wil ontvangen.

In plaats van de bestelling op de post te doen, pak je het in en leg je het klaar bij het ophaalpunt. De klant krijgt een orderbevestiging, wat tevens het bewijs is dat hij of zij moet tonen wanneer deze de bestelling komt halen.

Veel webshops geven in de orderbevestiging een timeslot aan waarin klanten de bestellingen kunnen ophalen. Op die manier komen andere werkzaamheden niet in het nauw en daarnaast zorgt dit er ook voor dat het niet onnodig druk wordt. 

Mag je als webshop zomaar een afhaallocatie openen?

Als je enkel eigenaar bent van een webshop is het aan te raden om bij je gemeente na te vragen of je een vergunning nodig hebt voor het openen van een afhaalpunt. In sommige gemeentes wordt een webshop met een fysieke locatie namelijk al snel als een detailhandel of winkel gezien. 

Dit gebeurt vooral als je klanten de mogelijkheid geeft om producten te passen en ter plekke te betalen. Maar het kan ook als winkel gekenmerkt worden wanneer je openingstijden hanteert voor je afhaalpunt. 

Voordelen van een eigen afhaalpunt

Wanneer je een webwinkel hebt denk je misschien niet direct aan het openen van een afhaalpunt. Je bent immers niet afhankelijk van een fysieke plek waar klanten naartoe kunnen, want mensen verwachten hun bestelling this.

Met een fysiek afhaalpunt kun je echter kopers aanspreken die anders niet zo snel voor jou zouden kiezen. Een eigen afhaalpunt heeft namelijk verschillende voordelen:

  1. Vertrouwen: het hebben van een fysieke plek kan helpen het vertrouwen te winnen van nieuwe klanten. Hiermee toon je aan dat je bereikbaar bent en in staat bent bestellingen snel te verwerken en klaar te leggen.
  2. Flexibiliteit: het bieden van meerdere verzendopties, waaronder een eigen afhaalpunt, laat zien dat je flexibel bent en met de klant meedenkt. Dit kan je conversie verhogen, zeker wanneer klanten een bestelling dezelfde dag nog kunnen ophalen.
  3. Service: sommige consumenten hebben een sterke voorkeur voor winkelen in fysieke winkels, omdat ze het contactmoment met de verkoper erg waarderen. Door een afhaalpunt te openen kom je deze consumenten tegemoet en bied je ze een stukje extra service.
  4. Minder verzendkosten: doordat je de bestelling niet verstuurt via een vervoerder, heb je voor bestellingen via click & collect geen verzendkosten. Het is dus een slimme manier om een pakket goedkoper bij de klant te leveren.
  5. Lokaal: een afhaaloptie is vooral een slimme manier om meer online shoppers in de regio aan te spreken. Voor hen is het namelijk makkelijk en snel om een bestelling af te halen. Bovendien is het ook een duurzame manier van levering.

Waar moet je op letten bij klanten die via click & collect kopen?

Click & collect biedt dus een hoop voordelen, maar er zijn ook zaken die wat aandacht vragen voordat je een afhaalpunt start. Denk bijvoorbeeld goed na over de afhaallocatie. Wil je als startende webwinkel klanten aan huis ontvangen of laat je klanten liever naar het magazijn of een van de fysieke winkels komen?

Daarnaast is het goed om na te denken over de openingstijden van je afhaalpunt. Een voordeel van afhaalpunten ten aanzien van bezorgen is dat de aflevergarantie een stuk groter is.

De klant kan namelijk zelf bepalen wanneer hij de bestelling komt ophalen, maar dan moeten de openingstijden daar natuurlijk wel op aan sluiten. Veel klanten vinden het prettig wanneer ze hun bestelling in de avonduren kunnen afhalen, onderzoek dus of dit mogelijk is.

Een ander aandachtspunt is de cut-off tijd. Click & collect is voor veel klanten vooral aantrekkelijk wanneer je de bestellingen al binnen één dag klaarlegt. Ga na of dit haalbaar is naast je andere werkzaamheden, of kies ervoor om in je checkout duidelijk een uiterlijke besteltijd te communiceren.

Tot slot is het zaak erop te letten je actuele voorraad te synchroniseren. Je wilt voorkomen dat klanten die een bestelling komen ophalen voor niets komen, omdat een product niet op voorraad blijkt te zijn. Zorg er daarom voor dat je voorraadbeheer op orde is.

Verzenden naar afhaalpunten via Sendcloud

Via Sendcloud is het met een simpele instelling mogelijk om afhaalpunten te integreren in je checkout.

Naast thuislevering en eventueel avondlevering kun je daarmee ook afhaalpunten van verschillende vervoerders aanbieden.

Zo is er voor bijna elke klant vlak om de hoek een afhaalpunt beschikbaar. Heb je zelf nog geen of maar één contract met een vervoerder? Geen probleem, dan kun je ook gebruikmaken van de Sendcloud kortingstarieven met andere vervoerders.

De afhaalpuntkiezer is beschikbaar via onze API voor een custom integratie & voor alle populaire shopsystemen zoals:

  • WooCommerce
  • Shopify
  • PrestaShop
  • Lightspeed
  • Magento 1

Benieuwd hoe afhaalpunten kunnen werken in jouw checkout? Vraag je gratis demo aan en ontdek hoe het voor jouw shop werkt.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Dirkjan Vis van Ecommerce News Nederland. 

Iris Delmee

Iris Delmee is werkzaam als e-commerce specialist bij Sendcloud. Vanuit haar rol houdt ze de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van e-commerce en logistiek goed in de gaten. Iris is expert op het gebied van internationale verzendingen, maar kan je ook alles vertellen over de meest effectieve verzendstrategie. Met data en relevante content helpt ze retailers hun verzendstrategie naar een hoger niveau te tillen!

Leave a Reply