Het Nederlandse e-commerce landschap ontwikkelt constant door. Daar spelen vervoerders flink op in. Op zoek naar de juiste vervoerder voor jouw online verkopen? We lichten DPD Zakelijk voor je uit! 

Er is een groot aanbod in pakketvervoerders. Met de groei van e-commerce hebben vervoerders zich verder kunnen ontwikkelen. Iedere pakketservice heeft daarbij een aantal sterke punten.

Een van de vervoerders waarmee we al een aantal jaar samenwerken is DPD. Het is een van de meest gebruikte vervoerders via Sendcloud. Voor ons een goede reden om je wat meer te vertellen over deze vervoerder en het verzenden met DPD via Sendcloud!

Wat is DPD Zakelijk?

DPD is een toonaangevende vervoerder met een sterk wegennetwerk in Europa. Een van de grootste voordelen van DPD is de korte doorlooptijd. Er zijn maar liefst 800 depots in 40 landen en 42.000 parcelshops binnen Europa. 

Je pakket bereikt zo sneller je klant en snelheid in levering is nou eenmaal een belangrijke factor voor consumenten.

Waarom DPD Nederland?

We zetten de voordelen van verzenden via DPD graag voor je op een rijtje:

  • Predict service in Nederland: DPD laat per sms of email aan jouw klant weten wanneer het pakket geleverd wordt tot één uur nauwkeurigheid
  • Korte doorlooptijden
    • 1-3 dagen levertijd binnen Benelux, Duitsland en Groot-Brittanië
    • 1-8 dagen levertijd binnen Europa
  • Voordelige prijzen binnen Europa
  • (Inter)nationaal standaard verzekerd tot €520,-
  • Handtekening voor ontvangst inbegrepen
  • Afhaalpunt levering met verzendmethode DPD to Pick-up Point
  • Zaterdaglevering zonder extra kosten
  • Aflevering bij de buren
  • Pick-up service mogelijk vanaf 300 pakketten per maand

DPD Nederland: DPD zakelijk

DPD Business: DPD Home, DPD Pickup Point, DPD Express & meer

Om het vinden van de juiste verzendoptie(s) voor je webshop zo makkelijk mogelijk te maken, sommen we de mogelijkheden graag voor je op!

DPD Home

Speciaal voor de B2C-leveringen is DPD Home ontwikkeld. Wanneer je klant deze verzendmethode kiest wordt het pakket thuis afgeleverd. Je klant ontvangt een e-mail van DPD met een tijdvenster van één uur waarbinnen het pakket geleverd wordt. 

Daarnaast biedt DPD Predict je klant nog de mogelijkheid om de levering aan te passen. Zo vergroot DPD de kans dat zij het pakket bij de eerste poging kunnen leveren.

DPD Classic

Voor al je zakelijke (B2B) zendingen bestaat de methode DPD Classic. De Predict service is ook geactiveerd voor alle DPD Classic zendingen. DPD levert de pakketten op het zakelijke adres af. 

DPD Pickup Point

Afhaalpunt levering is een grote plus in je checkout. Je kunt hiermee namelijk veel conversie stimuleren. Middels verzendmethode DPD to Pick-up Point kunnen je klanten zelf kiezen bij wel parcelshop ze hun pakket geleverd willen hebben. 

Via Sendcloud kun je de locatiekiezer integreren in je shop backend. De afhaalpunt kiezer werkt met meerdere vervoerders die ook afhaalpunt levering aanbieden.

DPD Express 

DPD Express is een verzendoptie waarmee je jouw klant extra service kunt bieden. Wil je klant het pakket zo snel mogelijk ontvangen? Dan biedt DPD Express de uitkomst. De verzendoptie garandeert namelijk levering vóór 12:00 uur tegen een meerprijs. Deze verzendoptie is beschikbaar in Nederland, België, Luxemburg en Duitsland.

DPD Parcelletter

Verstuur je enkel kleinere producten zoals een boek of kledingstuk? Dan kun je het beste een brievenbuspakket versturen. Het voordeel hiervan is dat je klant niet thuis hoeft te zijn om de zending in ontvangst te nemen. Het pakket wordt namelijk in de brievenbus geleverd.

Wil je gebruik maken van deze service? Vooralsnog is het helaas niet mogelijk om over ons contract gebruik te maken van deze verzendmethode. Neem in dat geval dus direct contact op met DPD. Als je je eigen tarieven hebt, kun je deze methode wel selecteren via Sendcloud. 

DPD maximale afmetingen

Het is altijd belangrijk om rekening te houden met de voorwaarden van de vervoerder waarmee je verzendt. Doe je dit niet, dan loop je het risico op toeslagen. We zetten de belangrijkste voorwaarden per verzendoptie voor je op een rij:

DPD Home (inleveren bij parcelshop) 

  • Maximale gordelomvang: 300 cm (1xL + 2xB + 2xH)
  • Maximale lengte: 175 cm 
  • Maximaal gewicht 20 kg

DPD Home (inclusief pickup) 

  • Maximale gordelomvang: 300 cm (1xL + 2xB + 2xH)
  • Maximale lengte: 175 cm 
  • Maximaal gewicht: 31,5 kg

DPD to Pick-up Point 

  • Maximale gordelomvang: 300 cm (1xL + 2xB + 2xH)
  • Maximale lengte: 175 cm
  • Maximum gewicht: 20 kg 

DPD Express

  • Maximale gordelomvang: 300 cm (1xL + 2xB + 2xH)
  • Maximale lengte: 175 cm
  • Maximaal gewicht: 31,5 kg

Maak het label de dag van tevoren voor 12:00 uur aan en plak de speciale Express-tape van DPD op vier kanten van het pakket. De Express tape kun je bestellen via de klantenservice van DPD. Verzend je via Sendcloud? Neem dan contact op via contact@sendcloud.sc.

DPD Parcelletter

  • Maximale afmetingen: 38×26,5×3,2cm
  • Maximaal gewicht: 2kg

 

Verzendmethode Maximale afmetingen Maximale lengte Maximaal gewicht
DPD Home (drop-off) 300 cm gordelomvang (1xL + 2xB + 2xH) 175 cm

(130 cm <-> 175 cm €1,50 toeslag)

20 kg
DPD Home (inclusief pickup) 300 cm gordelomvang (1xL + 2xB + 2xH) 175 cm

(130 cm <-> 175 cm €1,50 toeslag)

31,5 kg

(20kg <-> 30kg €1,50 toeslag)

DPD Pickup Point 300 cm gordelomvang 

(1xL + 2xB + 2xH)

175 cm

(130 cm <-> 175 cm €1,50 toeslag)

20 kg
DPD Express 300 cm gordelomvang (1xL + 2xB + 2xH) 175 cm

(130 cm <-> 175 cm €1,50 toeslag)

31,5 kg

(20kg <-> 30kg €1,50 toeslag)

DPD Parcelletter 38 x 26,5 x 3,2cm 38 cm 2 kg

Let op: als de lengte van je pakket meer dan 130cm tot maximaal 175cm, of als het gewicht van de verpakking groter is dan 20 kg tot een maximum van 31,5 kg, ontvang je een toeslag van €1,50 Niet-standaardpakketkosten. 

DPD Zakelijk: toeslagen

We begonnen er net al over: wanneer je je niet aan de voorwaarden van de vervoerder houdt, bestaat de kans dat je een toeslag ontvangt! De meest voorkomende toeslagen zetten we voor je op een rijtje: 

  • Als je pakket groter is dan 130 cm in lengte of als je zending zwaarder is dan 20 kg, ontvang je een toeslag van €1,50.
  • Is je pakket zelfs groter dan 175 cm in lengte, groter dan 300 cm in gordelomvang (1x lengte + 2x breedte + 2x hoogte) of zwaarder dan 31,5 kg? Dan loop je het risico op een toeslag van €37,45
  • Naast de lengte en het gewicht is het ook heel belangrijk om rekening te houden met het volumegewicht. Wist je bijvoorbeeld dat het volumegewicht (L x B x H / 5000) van een DPD zending maximaal 31,5 kg mag zijn? Houd dit ook in je achterhoofd en voorkom hiermee het risico op een toeslag van €37,45.

Wil je weten waar je nog meer rekening mee moet houden om toeslagen te voorkomen? Lees dan de toeslagen criteria in ons helpcenter. 

DPD verpakkingsvoorwaarden

Naast dat het van belang is dat je je aan de maximale afmetingen houdt, is het ook heel belangrijk dat je je producten goed verpakt. 

Zorg ervoor dat het verpakkingsmateriaal geschikt is voor de breekbaarheid en het gewicht van je product. Controleer dus altijd of je verpakking stevig genoeg is. 

We zetten een aantal tips voor je op een rijtje:

  • Verpak je producten volledig en laat niks uitsteken
  • Verpak je product zo dat het een diagonale valtest van 100 cm kan doorstaan
  • Gebruik binnenverpakking welke schokbestendig is
  • Gebruik buitenverpakking welke stevig genoeg is voor het gewicht van je product
  • Bevestig pakketten niet aan elkaar en plak op ieder pakket een uniek label
  • Vul lege ruimtes in de doos op

Zorg ervoor dat je je goed aan de verpakkingsvoorwaarden van de vervoerder houdt en dat je dit kunt aantonen in het geval van schade.

Ben je op zoek naar uitgebreide tips en richtlijnen omtrent het verpakken van je zendingen? Lees dan meer over de verpakkingsvoorwaarden van DPD in ons helpcenter.

DPD Nederland: DPD Home, DPD Classic, DPD Express, DPD Pickup Point, DPD Parcelletter

DPD Zakelijk: zendingen en aanvullende diensten

DPD Predict

Om ervoor te zorgen dat een eerste bezorgpoging succesvol is, is DPD Predict ontwikkeld. De ontvanger heeft dankzij deze communicatie service de volledige controle over de levering van zijn zending. 

Je klant ontvangt twee berichten. Eerst ontvangt je klant een e-mail op de avond voor de levering met de mogelijkheid om de levering nog te wijzigen. 

In het tweede bericht er wordt een tijdsvenster van één uur gecommuniceerd waarbinnen het pakket geleverd wordt. Vervolgens heeft de klant de optie om het tijdstip van levering tot op het laatste moment te wijzigen. Dit zorgt ervoor dat de bezorging vaak al succesvol is bij een eerste afleverpoging!

Ontvanger niet thuis

Is de ontvanger toch niet thuis op het moment van leveren? Maak je dan niet druk. In dat geval biedt DPD het pakket namelijk bij de buren aan. 

Het komt wel eens voor dat de buren ook niet thuis zijn. Dan wordt het pakket na de eerste afleverpoging bij de dichtstbijzijnde parcelshop geleverd. Zo kan je klant zelf kiezen wanneer hij of zij het pakket ophaalt. Na 7 dagen wordt de zending weer retour gestuurd.

Handtekening voor ontvangst met POD (afleverbewijs)

Voor alle zendingen van DPD moet getekend worden bij ontvangst. Deze handtekening, inclusief naam van de ontvanger, zijn later te downloaden via de trackingpagina. Zo kun je gemakkelijk achterhalen waar het pakket is geleverd. 

Kun je aan de hand van het afleverbewijs nog steeds niet achterhalen waar de zending is geleverd? Start dan een onderzoek naar je zending. 

Verzekering

Alle DPD pakketten zijn standaard verzekerd tot €520,-. Je hebt dus altijd recht op een vergoeding van de inkoopwaarde tot maximaal €520,- in geval van schade of vermissing. Let er wel altijd op dat de juiste gegevens op het pakket aanwezig zijn en dat je pakket voldoet aan de verpakkingsvoorwaarden. 

Zaterdaglevering

Met DPD Home heb je de mogelijkheid om zaterdaglevering aan te bieden aan je klanten. Wanneer je op vrijdag een DPD Home label aanmaakt via Sendcloud, wordt er standaard zaterdaglevering aan gekoppeld. 

Let op: meld je het label al voor op donderdag of eerder maar verstuur je deze pas op vrijdag? Dan zit er geen zaterdaglevering aan gekoppeld. Het pakket wordt dan op maandag geleverd. 

DPD Pickup: hoe werkt de afhaalservice?

Als klant van DPD kun je je pakketten op vaste dagen op laten halen. Vanaf 100 pakketten per maand komt DPD dagelijks je pakketten gratis afhalen. De afhaling vindt dan op route plaats tussen 8:00 uur en 18:00 uur. 

Verstuur je meer dan 300 pakketten per maand? Dan kun je een dagelijkse afhaling plannen met een vast tijdvak. 

Wil je een vaste afhaling bij DPD aanvragen? Neem dan gerust contact met ons op via contact@sendcloud.sc.

DPD buitenland: alles wat je moet weten over internationaal verzenden

Heb je wel eens vaker pakketten buiten de Europese Unie verzonden? Dan ben je vast al bekend met het proces rondom exportdocumentatie. Er heerst veel onduidelijkheid over welke papieren en gegevens je moet aanleveren, maar daar hebben wij wat op bedacht!

Wanneer je je internationale zendingen via Sendcloud verstuurt, zorgen wij ervoor dat je douaneformulieren compleet opgesteld worden. Het enige wat jij hoeft te doen is de gevraagde informatie invullen. Dat ziet er zo uit:

DPD Nederland: DPD buitenland douaneformulieren

Vervolgens print je de douaneformulieren en het verzendlabel in één klik!

Belangrijk om te weten: voor iedere bestemming gelden andere voorwaarden met betrekking tot welke documenten je nodig hebt en hoe vaak je deze moet toevoegen aan je zending. Zorg er vooral voor dat je de exporthandleiding van DPD goed doorneemt als je gaat verzenden naar de volgende bestemmingen: 

  • Bosnië (BA)
  • IJsland (IS)
  • Kanaal Eilanden (JE, GG)
  • Liechtenstein (LI)
  • Noorwegen (NO)
  • Servië (RS)
  • Zwitserland (CH)

DPD WooCommerce, DPD Prestashop, DPD Magento & meer: koppel DPD aan je webshopsysteem

Ben je overtuigd en heb je besloten om met DPD te gaan verzenden, maar je wil je niet te veel tijd kwijt zijn met het opzetten van je verzendproces? Dan helpen wij je graag verder!

Sendcloud helpt al meer dan 15.000 succesvolle online retailers wereldwijd met het optimaliseren van hun verzendproces. Vraag een Sendcloud demo aan van onze diensten en bespreek je wensen met een van onze experts. Of je kunt Sendcloud direct uitproberen door een gratis account aan te maken. 

Maak je gebruik van je eigen contract? Dan kun je DPD in één klik activeren in je verzendomgeving en gelden je eigen (prijs)afspraken. Bij ‘Mijn contracten’ activeer je je huidige credentials en kun je direct aan de slag.

Heb je geen contract met DHL? Dan kun je via de Sendcloud kortingstarieven aan de slag met DPD. Je profiteert dan van een gratis pick-up service, waarbij DPD je pakket op een afgesproken tijd ophaalt.

De kosten voor een zending via DPD zijn afhankelijk van het land waar je naartoe verzendt en het abonnement dat je geactiveerd hebt. In het prijsoverzicht van je Sendcloud account vind je de kosten per verzendmethode en bestemming. Of bekijk de prijzenpagina op onze website. 

Op zoek naar de juiste vervoerder en verzendoptie voor jouw zendingen? Bekijk dan welke vervoerders zoals PostNL, DHL, DPD en meer bij jouw webshop passen

Leave a Reply