Skip to main content

Wil je internationaal groeien, maar weet je niet waar je moet beginnen? We snappen het. Jouw producten bij je internationale klanten krijgen, kan ingewikkeld zijn. Gelukkig is het allemaal niet zo erg als het klinkt en het beste van alles – er is een oplossing. In deze blog bespreken we een veelgebruikt redmiddel: samenwerken met een 3PL (Third Party Logistics of Derde Partij Logistiek). Zo’n logistieke dienstverlener heeft veel voordelen, maar het belangrijkste is misschien wel dat je voorkomt dat je veel tijd en kapitaal moet investeren in het opzetten van een internationaal verzendproces. Een eerste grote bottleneck die je natuurlijk graag wil voorkomen!

Wat is 3PL?

3PL is een dienstverlening die e-commerce ondernemers helpt bij het beheer van hun supply chain. Door je logistieke operations uit te besteden aan een fulfilmentbedrijf, kun jij je focussen op de andere zaken van je internationale uitbreiding.

Online retailers doen vaak een beroep op een 3PL-partij wanneer ze hun logistieke operations niet meer intern kunnen afhandelen. De redenen hiervoor zijn divers: hoge kosten, het magazijn wordt te klein, of er is simpelweg geen tijd meer om alle orders te verwerken. 

De diensten van een 3PL-partij zijn uitgebreid en beslaan vrijwel alle facetten van de supply chain zoals:

  • Ontvangst van de producten en inventaris in het magazijn;
  • Organiseren, beheren en boekhouden van alle voorraad;
  • Opslag (warehousing);
  • Het correct bewaren van de voorraad;
  • Afhandelen van de orders, picken en packen;
  • Onderhandelen over kortingstarieven met vervoerders;
  • Montage van de producten;
  • Bijhouden en verzenden van terugkerende orders (subscriptions);
  • Het afhandelen van retouren.

Samengevat beheert een 3PL-partij de verschillende aspecten van het verzendproces van een bedrijf. Dit doen ze uit de naam van het bedrijf – jouw klant ziet dus niet dat jij met een 3PL samenwerkt. 

3PL-partijen staan bekend om hun expertise in de logistieke sector. Dat zorgt er weer voor dat jij je internationale orders goed kunt afhandelen en je klanttevredenheid verhoogt.

Internationaal groeien met een 3PL: De voor- en nadelen

Als jij je e-commerce onderneming internationaal wilt uitbreiden, kan het inzetten van de diensten van een 3PL-partij interessant zijn. We noemen de belangrijkste voordelen:

De voordelen

  • Je hebt toegang tot een wereldwijd netwerk: Een 3PL-partij geeft jouw bedrijf toegang tot een wereldwijd netwerk van vervoerders, magazijnen en distributiecentra. Zo optimaliseer jij je verzendproces en zorg je ervoor dat je producten zo efficiënt mogelijk bij de klant worden bezorgd. Daarnaast kun je sneller opschalen omdat alle internationale verzendprocessen al draaien.
  • Naleving van de regelgeving: Internationale verzending is onderworpen aan verschillende voorschriften en wetten. En om het nog lastiger te maken: vaak zijn ze in elk land weer anders. Een 3PL helpt jouw onderneming met het naleven van deze regels en zorgt ervoor dat je voldoet aan alle douane-eisen, belastingen en heffingen. Zo kun je ook meteen duidelijkheid geven aan je klant. Want onzekerheid over heffingen is voor consumenten vaak een reden om niet internationaal te bestellen. Uit ons E-commerce Delivery Compass 2023 blijkt namelijk dat 37% van de Nederlandse shoppers nog nooit bij een internationale webwinkel heeft gekocht. Een van de belangrijkste reden hiervoor, is dat ze bang zijn dat ze voor onverwachte douanekosten moeten opdraaien.
  • Kostenbesparing: Door gebruik te maken van het bestaande netwerk van vervoerders en distributiecentra, kun je met een 3PL kosten besparen, bijvoorbeeld dankzij schaalvoordelen. Een 3PL-partij kan namelijk scherpe tarieven onderhandelen met vervoerders, magazijnen en distributiecentra. Dankzij hun kennis, kunnen verzendroutes verder worden geoptimaliseerd. Hiermee minimaliseer je de verzendkosten en garandeer je een tijdige bezorging van producten. Verder heb je met een 3PL-partij geen investering nodig om dit nieuwe internationale proces op te zetten of om je logistieke operaties in-house uit te breiden.
  • Betere zichtbaarheid en tracking: Internationaal verzenden brengt hogere risico’s op schade of verlies met zich mee vanwege de langere afstanden en meerdere afhandelingspunten. Dit is voor consumenten vaak zelfs een reden om niet internationaal te bestellen.  Dankzij een verbeterde tracking kun je je verkopen verhogen en je klanttevredenheid verbeteren, omdat je het risico op verloren of beschadigde bestellingen vermindert.
  • Expertise en ervaring: Een 3PL-partij heeft diepgaande kennis van bijvoorbeeld internationale scheepvaart en handelsrelaties, en heeft bestaande relaties met vervoerders. Hierdoor minimaliseer je de risico’s van internationale zendingen nog verder en heb je een grotere kans dat je bestellingen op tijd worden bezorgd. 

Hoewel een samenwerking met een 3PL veel voordelen heeft, zijn er ook mogelijke nadelen waar je rekening mee wilt houden.

De nadelen

  • Minder controle: Het uitbesteden van je internationale zendingen betekent dat je controle weggeeft. Dit kan leiden tot minder zichtbaarheid in je supply chain en minder controle over de timing van je zendingen.
  • Communicatieproblemen: Werken met een 3PL-partner in een ander land kan communicatieproblemen opleveren door taalbarrières en verschillen in tijdzones. De coördinatie en het oplossen van problemen kan hierdoor lastiger zijn.
  • Kosten: Hoewel samenwerken met een 3PL-partij uiteindelijk kostenefficiënter kan zijn, moet je natuurlijk wel voor hun diensten betalen.
  • Kwaliteitscontrole: We zeiden het net al: Internationale zendingen zijn gevoeliger voor schade of verlies omdat je producten langer onderweg zijn en langs meerdere afhandelingspunten gaan. Je hebt hier natuurlijk ook rekening mee te houden als je in-house verzendt, maar het is belangrijk dat jouw 3PL-partner duidelijke kwaliteitscontroles heeft om deze risico’s te minimaliseren.

De meeste nadelen van werken met een 3PL kun je tackelen door te kiezen voor een betrouwbare partij om zo efficiënte en soepele operations te garanderen. 

Internationale groei met 3PL

7 best practices om internationaal te groeien met een 3PL

Wil je alle voordelen van verzenden via een 3PL benutten en de nadelen minimaliseren? Hieronder bespreken we 6 best practices om succesvol samen te werken met een 3PL.

1. Gebruik een geautomatiseerd verzendplatform met een 3PL-integratie

Een goede logistieke keten begint met slimme software. Kies voor een e-commerce verzendsoftware die integraties heeft met grote en betrouwbare 3PL’s zoals We Grow Webshops, Sira Logistics en Europakket. 

Zo kun je je bestaande fulfilmentproces naadloos integreren en precies uitbesteden wat je wilt uitbesteden. Je hebt alles op één plek en houdt op deze manier een goed overzicht van je voorraad en orders. Je bespaart hiermee ook tijd op het zoeken naar een geschikte partner en de bijkomende zaken – contractonderhandelingen, het opbouwen van een goede samenwerking – en voorkomt niet goed werkende integraties met je eigen software.

Sendcloud heeft integraties met 3PL-partijen in heel Europa. Deze 3PL-partijen bieden een lokaal ophaalnetwerk, line-haul transport over het hele continent, en lokale last-mile bezorgdiensten in het land van bestemming.

Koppel jij je 3PL-partij aan een verzendsoftware zoals die van Sendcloud, dan bundel je de kracht van Sendcloud met betrouwbare 3PL-partnerschappen. Het resultaat?

  • Betere doorlooptijden voor internationale bestemmingen.
  • Een lokale ervaring door de last-mile bezorging.
  • Verhoogde klanttevredenheid en klantenbinding.
  • Lokale first-mile pick-up, lokale last-mile delivery, en het gebruik van binnenlandse verzendlabels. Hierdoor voelt de order als een lokale verzending.
  • Toegang tot de extra functies van Sendcloud, waaronder Checkout, Verzenden, Tracking, Retouren, en Analytics – alles wat je nodig hebt om je verzendproces verder te optimaliseren.

Als je meer wilt weten over hoe Sendcloud jouw onderneming kan helpen met je internationale uitbreiding, vraag dan vandaag nog een demo aan

2. Kies een betrouwbare 3PL-partner met een bewezen track record

We zeiden het net al even: het kiezen van een goede 3PL-partner met een bewezen track record is belangrijk. Let er bij het zoeken op dat de partner een groot netwerk van vervoerders heeft en over goed gelegen magazijnen en distributiecentra beschikt om een snelle en kosteneffectieve bezorging van producten te garanderen. Controleer bovendien of het bedrijf accreditaties heeft waaruit blijkt dat het zich houdt aan de industriële normen. 

Zorg ervoor dat je 3PL-partner verder voldoende ervaring heeft met douanevereisten, belastingen en heffingen in de landen waar je naartoe wilt zenden en je kan helpen bij de afhandeling ervan. 

Let er tot slot op dat je partner alle relevante regelgeving naleeft, zoals alles met betrekking tot de productveiligheid en data privacy regelgeving, en over de nodige maatregelen beschikt om je producten te beschermen tegen diefstal of schade tijdens de verzending.

Smartphonehoesjes.nl bespaarde 10% door samen te werken met We Grow Webshops via Sendcloud om pakketten direct te injecteren naar een lokale carrier hub. In plaats van meerdere lokale magazijnen in verschillende markten te moeten openen, konden ze via Sendcloud lokale labels voorprinten en vervolgens bulkzendingen naar verschillende landen injecteren. Dit versnelde het proces en maakte zendingen goedkoper, waardoor ze hun klanten lokale diensten konden aanbieden.

3. Maak duidelijk wie wat doet en zet het op papier

Communiceer duidelijk met je 3PL-partner. Voorkom miscommunicatie of misverstanden en zet duidelijke communicatiekanalen op voor updates en het oplossen van problemen. Bepaal de rollen en verantwoordelijkheden van beide partijen en zorg voor duidelijke verwachtingen over prijzen, communicatie, rapportage en prestatiecijfers. 

Een toonaangevende online bloemist in het Verenigd Koninkrijk schaalde op naar het verwerken van 200.000 pakketten per maand naar nieuwe regio’s in slechts 4 weken. Door samen te werken met Sendcloud konden ze hun injectieverzending versnellen door in hun binnenlandse magazijn lokale verzendlabels voor te printen voordat ze de bestellingen naar het buitenland verzonden.

4. Sluit een volledig contract af

Zorg ervoor dat je contract met je 3PL-partner volledig is en alles benoemt: de geleverde diensten, prijzen, bezorgschema’s en sancties voor het niet voldoen aan de prestatiecriteria. Werk met een duidelijke prijsstructuur om onverwachte kosten te voorkomen. 

5. Zorg voor nauwkeurige productinformatie

Geef je 3PL-partij alle productinformatie die het nodig heeft om je orders goed te verwerken. Denk aan gewicht, afmetingen, aantallen en eventuele speciale behandelingsvereisten. Hierdoor verminder je het risico op schade of verlies – extra belangrijk bij internationale zendingen.

6. Maak gebruik van duidelijke tracking

Door gebruik te maken van tracking, kun je jouw producten van het magazijn tot aan de eindbestemming volgen. Zo weet je op elk moment waar de orders zich bevinden, kun je je klanten nauwkeurige verzendinformatie verstrekken en eventuele problemen zo snel mogelijk oplossen. 

7. Volg de prestaties van je 3PL-partner

Het regelmatig monitoren van de prestaties van je 3PL-partner is belangrijk om ervoor te zorgen dat je e-commerce bedrijf goed draait en je klanten tevreden zijn met de kwaliteit van de geleverde diensten.

Controleer deze statistieken: 

  • Nauwkeurigheid van de voorraad
  • Aantal tijdige leveringen en transittijd
  • Nauwkeurigheid van orders (juiste producten, goed verpakt)
  • Verzendkosten, toeslagen, sancties
  • Opgeloste klantenservice-tickets, klanttevredenheid

Door deze cijfers regelmatig te controleren, kun je samen met je 3PL-partner eventuele problemen aanpakken, je verzendprocessen verder verbeteren en ervoor zorgen dat je klanten de best mogelijke service krijgen.

3 valkuilen om te vermijden met 3PL

Als je jouw e-commerce onderneming uitbreidt en besluit samen te werken met een 3PL, houd tot slot dan nog deze drie extra tips in je achterhoofd:

  • Kies de juiste verpakking: Gebruik materialen van hoge kwaliteit en ontwerp je verpakking op die manier zodat de doos goed aansluit, er geen overbodig gewicht is en het product toch zo goed mogelijk beschermd is. Dit helpt jouw 3PL-partner met het goed verwerken van jouw orders. Overweeg gebruik te maken van duurzame of gerecyclede verpakkingen, en neem dit mee in de duurzaamheidsstrategie van jouw onderneming.
  • Houd rekening met wisselkoersen: Reiken jouw ambities buiten de Europese Unie? Dan is het belangrijk om rekening te houden met wisselkoersen. Dit geldt voor je klanten, jezelf én de samenwerking met je 3PL-partner.
  • Capaciteit: Verzeker je ervan dat jouw 3PL-partner je zakelijke behoeften aankan. Wat als je ineens snel groeit? Kan jouw partner dan meegroeien?

Conclusie

Samenwerken met een 3PL-partner kan een slimme stap zijn bij het uitbreiden van jouw e-commerce business. Het helpt je sneller opschalen, kan verzendproblemen verminderen, je klanttevredenheid verhogen en is in veel gevallen kostenefficiënter dan het in-house afhandelen van je internationale orders. Maar om van deze samenwerking een succes te maken, is het belangrijk dat je rekening houdt met een aantal zaken.

Een manier om het werken met een 3PL gemakkelijk te maken, is het gebruik van e-commerce verzendsoftware zoals Sendcloud. Sendcloud werkt samen met verschillende bekende 3PL-partijen zoals We Grow Webshops, Sira Logistics en Europaket+. Zo kun je jouw software naadloos integreren met jouw 3PL-partner en meteen aan de slag gaan. 

Als je hiermee rekening houdt en met alle andere genoemde best practices en valkuilen, kun je sneller en efficiënter de juiste 3PL-partner kiezen en krijgt jouw internationale uitbreiding een vliegende start.

Overweeg je je activiteiten uit te breiden met internationale verzending en wil je hier meer over weten? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag met het vinden van slimme, kostenefficiënte oplossingen.

Plan nu een demo en ontdek hoe Sendcloud jou kan helpen met je internationale groei 🌎

Daniëlle Elbertse

Daniëlle Elbertse is werkzaam als Marketing Specialist bij Sendcloud. Met haar expertise op het gebied van IT en e-commerce logistiek helpt ze online retailers met het optimaliseren van hun verzendstrategie.

Begin vandaag nog met slimmer verzenden

Start gratis
Ingesteld in 5 minuten Geen technische kennis nodig Gratis support
Stars

Meer dan 2000 vijf sterren reviews

G2 Crowd Logo Trustpilot Logo Capterra Logo