Skip to main content

Het piekseizoen staat voor de deur – een prachtig maar ook stressvol seizoen. Om ervoor te zorgen dat dit jaar alles op rolletjes loopt, begin je bij de basis: ervoor zorgen dat je klanten hun pakket kunnen volgen en traceren. Track en trace is dé manier om een positieve klantervaring te bevorderen. Zo zorg je ervoor dat jouw klantenservice altijd het juiste antwoord paraat heeft, ook voor de soms onoverzichtelijke last-mile delivery. Door de relatie met je klanten te versterken, verhoog je de klanttevredenheid, bevorder je de loyaliteit en neem je onzekerheden weg. Lees verder en ontdek hoe je jouw last-mile tracking optimaliseert, zodat iedereen de feestdagen ongeschonden doorkomt.

Consumenten willen hun pakketjes volgen

Wanneer klanten niet de bezorgstatus van hun bestellingen kunnen volgen, krijgen klantenservicemedewerkers vaker te maken met de bekende WISMO-vraag: “Where is my order?”. Frustrerend voor beide kanten, en ook onnodig. Want met transparante tracking kun je deze vragen voor zijn. Sterker nog, het is een van de makkelijkste manieren om je verzendproces te optimaliseren.

Investeer in een goede tracking software

Om bestellingen goed te kunnen volgen, en dan vooral bij de overgang van de ene vervoerder naar de andere, is investeren in een goede trackingsoftware belangrijk.

Klinkt logisch, maar is verre van de realiteit voor de meeste ondernemingen. Terwijl zo’n software best een belangrijke rol speelt in het verbeteren van de klanttevredenheid. En die begint vanaf het moment dat een pakket bij jou de deur uitgaat, tot het moment dat het bij je klant wordt bezorgd. Of het nou piekseizoen is zoals tijdens de feestdagen aan het einde van het jaar, of niet. Je wilt op je tracking software kunnen vertrouwen, zoals je klanten op jou moeten kunnen vertrouwen.

Geautomatiseerde tracking emails voor meer duidelijkheid

Duidelijkheid tijdens het verzendproces zorgt voor vertrouwen van je klant in jouw als ondernemer en dus ook in je brand. Zie deze twee pijlers als de fundering van de klanttevredenheid, en al helemaal tijdens de drukke feestdagen, wanneer de verwachtingen hoog liggen en er veel druk is.

Door pakketten te tracken, kunnen organisaties hun klanten een precieze geschatte bezorgdatum geven: dit geeft de duidelijkheid die klanten nodig hebben. Tracken hoeft niet alleen per e-mail, maar kan ook via gestandaardiseerde realtime-updates met pushberichten of via sms. Begrijpbare updates versterken verder effectieve communicatie met klanten, en zorgen voor duidelijkheid tijdens het hele bezorgproces.

De andere pijler voor tevreden klanten is jouw verwachtingsmanagement. En hier komt last mile-tracking om de hoek kijken. Als je jouw last-mile vervoerder kunt selecteren op basis van echte data, kun je de bezorgervaring verbeteren en aan de hoge klantverwachtingen voldoen.
Voldoe verder aan de verwachtingen van klanten door vanaf het begin duidelijk te zijn over jouw verzendbeleid. Geef informatie over alternatieve verzendopties zoals express-bezorging en houd deze informatie toegankelijk voor klanten tijdens het hele verzendproces. Vergeet ook niet aangepaste deadlines en levertijden te communiceren tijdens de feestdagen.

Zet je merk in het zonnetje met een branded trackingpagina

Trackingmails hebben een open-ratio van maar liefst 89% – dit is dus een enorme kans voor jouw organisatie om de aandacht van de klant vast te houden.

Een trackingpagina in de stijl van je merk geeft je volledige controle over de ervaring van je klant na de aankoop. Zo kun je ook na de aankoop op jouw manier met ze communiceren.

Dit verbetert niet alleen de klantbetrokkenheid, maar bevordert ook de loyaliteit, wat zorgt voor meer verkopen en omzet. Gebruik gepersonaliseerde trackingpagina’s om de look en feeling van jouw merk naadloos weer te geven, je socials te promoten of updates en promoties te delen om de aandacht van jouw klant ook na de verkoop vast te houden. En met een gepersonaliseerde, branded trackingpagina onderscheid je je van concurrenten.

Woman using phone for parcel tracking delivery

Verhoog de kans op succesvolle eerste afleverpogingen met tracking meldingen

Last-mile-delivery tracking geeft klanten slimme meldingen, waardoor ze op de hoogte zijn van elke stap in het bezorgproces. Meldingen kunnen uitgestuurd worden via e-mail of sms, zodat klanten altijd op de hoogte zijn van de voortgang van hun bestelling, de locatie van het pakket en de geschatte bezorgtijd. Zo voorkom je mislukte afleverpogingen en verminder je de kans op een retour vanwege een te late bezorging. En dat spaart jou natuurlijk ook tijd en geld!

Een ander groot voordeel? Maar liefst 62% van de consumenten kiest ervoor om niet opnieuw te bestellen als een pakket niet aankomt – en tijdens de piekmomenten raken meer pakketten kwijt. Daarom kun je er beter voor zorgen dat klanten weten waar hun bestelling is, zodat je de kans vergroot dat de bestelling daadwerkelijk bij de klant aankomt.

Maar ook na de bezorging is de klantreis nog niet voorbij. Tracking e-mails geven je ook de kans om na een succesvolle bezorging de relatie met je klant aan te halen middels post-purchase mails. Hierin kun je jouw klant voor de aankoop bedanken, nieuwe producten uitlichten, en herhaalaankopen stimuleren. Of gebruik de communcatie na de koop, om de feedbackloop te sluiten en vragen je klanten om een review achter te laten. Zo krijg je nog meer waardevolle inzichten om je service te verbeteren en social proof voor de waardering van je shop. En dat is wat potentiële nieuwe klanten heel erg op prijs stellen!

Ook retourzendingen verbeter je met goede tracking

Wist je dat je ook je retourproces kunt automatiseren? Tracking helpt je dan om de status van je retouren efficiënt en met minder handmatige handelingen te monitoren.

Door data over je retourzendingen te analyseren, bijvoorbeeld door koppeling aan Google Analytics, kun je trends in het klantgedrag herkennen. Dat geeft je handvatten, om je aanbod en service te verbeteren, om het aantal retouren in toekomst te verminderen. Zo kun je problemen met bijvoorbeeld de kwaliteit van je product of verkeerde maatvoering herkennen en oplossen. Goede tracking kan dus meer dan alleen je klant tevreden stellen. Het biedt jou volop kansen en inzichten in klantgedrag om je reverse logistics beter in te richten.

Conclusie: Tracking is cruciaal voor een goede klantervaring

Goed klantcontact is ontzettend belangrijk en al helemaal tijdens het piekseizoen. De basis voor tevredenheid is duidelijkheid en verwachtingsmanagement. Een bestelling kunnen volgen is  onmisbaar voor een soepele bezorgervaring. Automatische trackingmeldingen helpen verder succesvolle leveringen te garanderen en ook het staartje van de piekperiode, het retourproces, te stroomlijnen.

Tot slot verhoog je de klantloyaliteit met branded tracking, waarmee je meteen onderscheid van de concurrentie. Het resultaat? Blije klanten die terugkeren, positief over je praten en daarmee je omzet op den duur helpen verhogen.

Ook zin gekregen om met branded tracking aan de slag gegaan? Neem contact met ons op voor meer informatie over wat tracking voor jou en je klanten kan betekenen.

Monika Lechner

Monika, Content Manager at Sendcloud, is passionate about presenting innovative solutions for e-commerce processes. Her focus is on digital automation and the latest technological developments. She pays special attention to approaches that can achieve long-lasting effective results in the ever changing online landscape.

Begin vandaag nog met slimmer verzenden

Start gratis
Ingesteld in 5 minuten Geen technische kennis nodig Gratis support
Stars

Meer dan 2000 vijf sterren reviews

G2 Crowd Logo Trustpilot Logo Capterra Logo