Retouren zijn een hot topic binnen e-commerce, maar niet in positieve zin. Een retour kost gemiddeld €12,50. Hoe vaak ook wordt aangegeven dat het retourbeleid conversie kan verhogen: het blijft een pijnlijk en vooral duur proces. Dankzij feedback van onze klanten hebben we de afgelopen maanden gewerkt aan een aantal verbeteringen. Alles over onze nieuwste ontwikkelingen op gebied van retouren lees je in onze product update blog van april!

7 manieren om webshop retouren af te handelen

Hoe handel jij op dit moment je webshop retouren af? Je hebt een aantal opties om retouren (makkelijker) aan te bieden aan je klanten:

1. Je laat je klant zelf bepalen hoe hij retourneert. De kosten komen dan voor rekening van de klant.

2. Je sluit een deal met je vervoerder, zodat pakketten kunnen worden afgeleverd op een servicepunt van de vervoerder. Nelly.com laat klanten bijvoorbeeld retourneren via DHL afhaalpunten. Het retourlabel wordt bij het afhaalpunt aangemaakt en de kosten van retour worden van het terug te betalen bedrag afgehaald.

3. Je voegt het retourlabel toe aan de order van je klant en kiest er zelf voor of je dit wel of niet vergoedt. Het is toegestaan om retourkosten van het initiële orderbedrag af te halen. Retourkosten hoeven wettelijk namelijk niet vergoed te worden.

4. Je voegt een ongefrankeerd label toe aan de order van je klant. Je klant betaalt dan zelf de kosten voor de retourzending.

5. Je biedt een online retourportaal aan, waarop je klant een retour aanmeldt en het retourlabel automatisch wordt aangemaakt. Je kiest er zelf voor of je de retour vergoedt of niet.

6. Je geeft aan dat je klant contact kan opnemen wanneer hij een product wil retourneren. Je maakt zelf een retourlabel aan via je SendCloud omgeving en stuurt het label digitaal naar je klant.

7. Je maakt het mogelijk voor je klant om retouren op te laten halen via een vervoerder of een partij als Returnista. Wist je dat PostNL het mogelijk maakt voor consumenten om een retourzending mee terug te nemen, zodra een nieuw pakketje wordt afgeleverd?

De laatste optie kun je combineren met het retourportaal van SendCloud of je kunt de klant een label aan laten maken via PostNL zelf.

Retouren makkelijker afhandelen | SendCloud

Zonder gedoe retouren afhandelen

Via SendCloud was het altijd al mogelijk om gebruik te maken van een persoonlijk retourportaal voor je webshop. Je stelt zelf in hoe dit retourportaal eruit komt te zien, wat de retourtermijn is voor jouw producten en met welke vervoerder(s) je het mogelijk maakt om een retourlabel aan te maken. Je deelt eenvoudig een link van je retourportaal in je orderbevestiging, Track & Trace e-mails en in je retourbeleid.

Zodra je klant een artikel wil retourneren, meldt hij het product aan via het portaal en geeft hij een reden van retour. Vervolgens kiest je klant bij welk servicepunt hij het artikel wil afgeven en wordt er automatisch een label aangemaakt.

Zodra het label is geprint en de retour is afgeleverd bij het servicepunt, ontvangen zowel jij als je klant direct een melding. Jij houdt real time overzicht van de status van de retour. Je klant ontvangt gepersonaliseerde e-mails (in jouw huisstijl) van iedere status van het pakket.

Op die manier maak je het makkelijk voor je klanten om te retourneren (en dat verhoogt wel degelijk conversie), maar zorg je er zelf ook voor dat je tijdig bent voorbereid op binnenkomende retouren en de reden van retour. Zo kun jij het product weer sneller verkopen en je webshop verder verbeteren.

44% van de webshops voldoet niet aan de wetgeving

Wist je dat je jouw klanten na de aankoop moet wijzen op de rechten van consumenten? Hier valt ook het retourrecht onder. Dit wordt nog in (te) veel gevallen weggestopt of niet pro-actief gecommuniceerd. Hoe kun je er nu voor zorgen dat je op een duidelijke manier communiceert over het retourbeleid?

Stuur simpelweg een link van je retouromgeving mee in je Track & Trace e-mails! Buiten de lay-out bepaal je ook helemaal zelf de tekst van je SendCloud tracking mails. Zo voeg je gemakkelijk een extra link toe aan de tekst en bepaal je zelf op welke moment je deze e-mails uitstuurt.

Retouren SendCloud

Er is meer! 

Deel van de order retourneren

We hebben het mogelijk gemaakt dat consumenten kunnen aangeven welk deel van hun order ze gaan retourneren. Denk hierbij aan het feit dat ze meerdere producten hebben besteld, maar er slechts één willen retourneren. Jij kunt dit dan direct zien in je SendCloud omgeving, zelfs als je het geretourneerde product nog niet hebt ontvangen.

Wanneer je meerdere webshops hebt

In je SendCloud omgeving beheer je eenvoudig meerdere shops en eventuele orders die je verkoopt via marktplaatsen. Vanaf nu kun je voor al deze shops een branded retourportaal opzetten. Mochten dus verschillende webshops een ander design hebben, dan pas je het retourportaal hier eenvoudig op aan.

Wil je een langere retourtermijn hanteren voor één van je shops? Dan stel je dit nu per webshop in. Al je retouren komen binnen in één retouroverzicht, zodat je niet met losse accounts hoeft te werken. Op die manier beheer je jouw retouren eenvoudig, maar koppel je wel de marketing van de juiste webshop aan je retouromgeving.

Gemakkelijk en snel je retouromgeving opzetten

Daarnaast hebben we feedback ontvangen op de instellingen van het SendCloud retourportaal. We hebben onze instellingen daarom onder handen genomen. Nog geen retouromgeving ingesteld via SendCloud of had je moeite met het instellen van retourredenen of vervoerders? Dan kun je dit hier eenvoudig doen.

Is je shop gekoppeld via onze API? 

Dan is het vanaf nu ook mogelijk om via je API koppeling retouren af te handelen. In onze vernieuwde API documentatie vind je developer alle nodige informatie.

Retourneren via je eigen verzendcontract

Het is nu voor alle vervoerders mogelijk om retouren af te handelen via je eigen verzendcontract. Voorheen was het alleen mogelijk om via de SendCloud tarieven retouren af te handelen. Nu kun je ook je eigen contract activeren, waarbij je klanten dus producten kunnen retourneren met de voorwaarden die je met jouw vervoerder hebt afgesproken.

Responsive design en verbeterde lay-out

Het retourportaal is ook alvast een beetje opgepoetst. Het is nog niet klaar, maar we zijn blij met de eerste resultaten. Zo is het portaal nu een stuk makkelijker te gebruiken op mobiel. Wel zo handig voor jouw klant als hij zijn retour wil aanmelden via zijn smartphone.

Coming soon: nog meer verbeteringen voor je retourproces

  • Eenvoudig je retourlink delen.We gaan het nog makkelijker maken om een link naar een vooraf ingevuld retourportaal toe te voegen aan je tracking e-mails. Op die manier hoeft je klant nooit meer te zoeken naar zijn Track & Trace nummer en maken we het ook overbodig dat je klant persoonsgegevens opnieuw dient in te vullen.
  • Dashboard, betalingen & zonder label retourneren. Verder zijn we druk in de weer met onder andere een dashboard voor retouren, het gemakkelijker maken om de klant te laten betalen voor een retour en de klant kunnen laten retourneren zonder een label te printen. Hierover lees je snel meer, stay tuned.

Meer weten over retouren & SendCloud?

Maak je nog geen gebruik van SendCloud en ben je benieuwd hoe het werkt? Plan dan vandaag nog je demo in. We laten je dan zien hoe je direct efficiënter kunt verzenden & retouren afhandelt door middel van onze alles-in-één software.

Heb je al een account bij SendCloud? Dan kun je hier je retourportaal instellen of direct handmatig een retourlabel aanmaken. Vragen, opmerkingen of verbeterpunten voor ons? Laat dan een reactie achter op deze blog. We zijn benieuwd!

Beoordeel dit artikel en laat ons weten wat je ervan vindt

3/5 2 ratings

Leave a Reply