De Brexit zal niemand ontgaan zijn. Het uittreden van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie is inmiddels al behoorlijk vaak in het nieuws geweest.

Waar moet je als webshop allemaal rekening mee houden wanneer je klanten binnen Engeland bedient of wanneer je inkoopt vanuit Engeland?

Er is nog veel onduidelijk en het is nog de vraag of het een ‘harde’ (no deal) of een ‘zachte’ (deal) Brexit wordt.

In deze blog delen we beide scenario’s en vertellen we hoe je jouw webshop goed voorbereidt op de Brexit!

Het laatste nieuws over de Brexit

De Brexit deadline is al meerdere keren verschoven. Volgens het laatste nieuws is dat nu 31 januari 2020.

De Brexit brengt verandering in de handelsrelatie tussen Nederland en het VK en de regels voor het importeren en exporteren van goederen.

Verkoop je producten aan consumenten of bedrijven in het VK? Of importeer je producten vanuit het VK? Dan heeft de Brexit gevolgen voor je webshop.

Het Verenigd Koninkrijk (VK) bestaat uit vier delen: Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland. Met ongeveer 63,7 miljoen inwoners is het de 5e grootste economie ter wereld.

Om je zo goed mogelijk te helpen met je webshop, hebben we uitgebreid onderzoek gedaan naar dit onderwerp.

We lichten hieronder beide scenario’s voor je toe, geven vervolgens de veranderingen voor je webshop weer en delen dan hoe je je voor kunt bereiden op de Brexit. 

planning for brexit

Twee mogelijke scenario’s: zachte of harde Brexit

Er zijn twee mogelijke scenario’s wat betreft de Brexit: een zachte Brexit (deal) of een harde Brexit (no deal). We lichten beide scenario’s voor je toe:

Bij een zachte Brexit zal er een overgangsperiode tot december 2020 gelden, waarin beide partijen verder onderhandelen over handelsafspraken.

Dit kan leiden tot douaneakkoorden of zelfs een douane-unie, wat kan inhouden dat het relatief eenvoudig blijft om te verkopen in het VK.

Bij een harde Brexit wordt er geen deal gesloten en treedt het VK uit de EU, zonder nadere handelsafspraken.

In dat geval gelden voor het VK dezelfde douaneregels rondom verzenden als voor ieder ander land dat buiten de Europese douane-unie valt.

Welke veranderingen voor webshops brengt dit mee?

Welk scenario het ook wordt: zodra het Verenigd Koninkrijk uit de EU treedt, worden zendingen douaneplichtig en is douaneaangifte bij in- en uitvoer verplicht.

Het moment waarop douaneaangiften vereist worden, hangt echter af van het feit of het een zachte of harde Brexit wordt.

Houd in ieder geval rekening met de volgende punten:

  • Douanerechten en BTW bij invoer van goederen in VK en EU
  • Vereiste douanefacturen bij handelsverkeer tussen VK en EU
  • Transittijden kunnen wijzigen als gevolg van de Brexit
  • Tarieven en additionele toeslagen kunnen veranderen als gevolg van de douaneafhandeling
  • Eventuele extra inspecties op bepaalde goederen, zoals dierlijke en plantaardige producten

shipping after brexit

Bereid je voor op de Brexit

“Bereid je voor op de Brexit” is het uitgangspunt van de landelijke campagne die de overheid eerder startte. Met de uitgebreide reclamecampagne moeten MKB’ers worden aangespoord om zich voor te bereiden op de Brexit.

En die motivatie is nodig, want uit een enquête van de KvK bleek dat slechts 24% van de ondervraagde ondernemers zich goed heeft voorbereid op het uittreden van het VK uit de Europese Unie.

Bijna een derde van de ondernemers is dus nog helemaal niet voorbereid!

Waar begin je? Brexit Impact Scan

Op de website van de Nederlandse overheid, Brexitloket.nl, vind je alle belangrijke informatie en het laatste nieuws over de Brexit.

Om je verder voor te bereiden biedt de Brexit Impact Scan uitkomst. Aan de hand van een paar vragen rolt hier een gepersonaliseerd rapport uit met onderwerpen om rekening mee te houden.

Brexit stappenplan voor webshops

Met behulp van de Brexit Impact Scan hebben we alvast de belangrijkste veranderingen opgesomd waar je als webshop rekening mee moet houden.

1. Douane Verenigd Koninkrijk

Het VK wordt een land buiten de EU en dus krijg je te maken met Nederlandse én Britse douaneformaliteiten. Denk hierbij aan exportdocumenten, zoals een commercial invoice, het CN22 en het CN23 formulier.

Daarnaast kun je te maken krijgen met langere wachttijden bij de grens. Houd hier rekening mee voor de verzendtijd en de belofte aan je klant.

Meer weten over goederen exporteren naar een land buiten de EU? Check dan de website van de KvK.

2. Aangifte van export Nederlandse douane

Wanneer je goederen exporteert naar een land buiten de EU, moet je dat aan de Nederlandse douane laten weten. Dit doe je met een aangifte ten uitvoer. Hiervoor heb je een EORI-nummer (douanenummer) nodig.

Heb je weinig ervaring met exporteren? Dan kun je dit eventueel uitbesteden aan een expediteur of vervoerder.

european nations flags

3. Btw aangifte

De aangifte van btw verandert. Je kunt na de Brexit de btw niet meer verleggen naar de afnemer in het VK. Voor bestellingen die je verstuurt naar het VK, kun je waarschijnlijk gebruik gaan maken van het 0%-btwtarief.

Hierbij maakt het niet uit of je aan bedrijven of consumenten levert.

Het is belangrijk om te kunnen aantonen dat verkochte goederen de EU hebben verlaten. Bewaar daarom bijvoorbeeld een vrachtbrief kopie, de factuur van de vervoerder en het invoerbewijs van het land van bestemming.

Lees ook: 10 tips voor probleemloos internationaal verzenden in 2019

4. Britse markt

Verkoop je veel producten aan consumenten of bedrijven in het VK en is dit een belangrijk onderdeel van jouw omzet en winst? Overweeg dan om tevens te gaan verkopen in andere landen.

De Brexit kan namelijk een negatief effect hebben op de e-commerce handel tussen Nederland en het VK.

Exporteer je veel naar het VK? Overweeg dan om je te registreren bij de Nederlandse douane als Authorised Economic Operator.

5. Exportdocumenten

Via de Nederlandse KvK kun je verschillende exportdocumenten aanvragen:

  • ATA-carnet;
  • Certificaat van Oorsprong (Certificate of Origin);
  • 1 / EUR-MED;
  • Legalisatie / Certificering

Zodra de Brexit onderhandeling klaar is en er afspraken zijn gemaakt, wordt er meer duidelijk over welke exportdocumenten er nodig zijn. De benodigde documenten zijn dan te vinden op de MADB.

6. Vervoersafspraken

Maak en communiceer duidelijk de vervoersafspraken aan de hand van de Incoterms. Dit zijn gestandaardiseerde internationale afspraken over het transport van goederen.

Door de Incoterms te vermelden op de douaneformulieren wordt duidelijk wie het vervoer regelt, wie het vervoer betaalt, wie verantwoordelijk is voor schade of eventuele invoerheffingen en wie welke verzekering sluit.

Meer over Incoterms vind je ook in onze blog & whitepaper over 10 tips om probleemloos internationaal te verzenden.

7. Partners & contracten

Verwacht je niet veel last te krijgen van de Brexit? Of ben je misschien al helemaal voorbereid? Het is verstandig om dan toch nog even te kijken naar de bedrijven met wie je samenwerkt.

Het kan namelijk zijn dat bedrijven, waarvan jij afhankelijk bent, wel geraakt worden door de Brexit.

Door deze partijen proactief te benaderen en in gesprek te gaan over bestaande afspraken en contracten, voorkom je problemen.

Om sterk te staan in mogelijke geschillen, is het verstandig om van dit contact een paper-trail bij te houden. Daarmee toon je aan dat je jezelf actief hebt ingezet om tot nieuwe afspraken te komen.

shipping post brexit

Brengt de Brexit ook voordelen met zich mee?

Het bovenstaande klinkt als veel gedoe en doet lijken alsof de Brexit enkel nadelen met zich mee brengt. Voor sommige webshops kan een Brexit echter ook voordeel opleveren.

Het VK heeft namelijk een grote en ver ontwikkelde e-commerce markt en steeds meer Nederlandse consumenten vinden hun weg naar buitenlandse webshops.

Door de Brexit wordt het lastiger voor webshops uit het VK om te verkopen in Europa. Minder concurrenten zorgt doorgaans voor meer verkopen!

De Brexit & voorbereidingen binnen Sendcloud

Mocht het VK uit de EU gaan en dus géén lid blijven van de Europese douane unie, dan gelden de algemene voorwaarden voor het verzenden van pakketten naar landen buiten de EU.

Je dient dan gebruik te maken van de verplichte douaneformulieren. Voor PostNL en UPS hebben we bij Sendcloud al maatregelen getroffen. Zodra er een concreet besluit komt, veranderen de instellingen voor beide vervoerders automatisch correct mee.

Maak je gebruik van Sendcloud en verzend je via PostNL Globalpack? Dan worden de juiste douaneformulieren automatisch aangemaakt in je verzendomgeving!

Let op: op het moment van schrijven van dit artikel is er nog steeds geen concreet besluit over de Brexit. Raadpleeg Brexitloket.nl voor de meest recente informatie en gebruik de Brexit Impact Scan voor een toegespitst advies.

Leave a Reply