Skip to main content

De onderhandelingen over de Brexit zijn eindelijk rond! Hoewel er een deal is gemaakt, zijn de effecten van de Brexit op e-commerce groot. Om een sterke Brexit-strategie voor je webshop op te stellen, is het belangrijk om je goed voor te bereiden op de gevolgen van deze deal. Wij hebben de updates op de voet gevolgd en in dit artikel lees je alles wat jij moet weten om succesvol te verzenden naar het VK.

Dit is wat je moet weten over Brexit 

Als gevolg van de Brexit gaat er een hoop veranderen als je zaken wilt doen met het VK. Een goede voorbereiding is echter het halve werk. In dit artikel gaan we daarom in op de volgende punten:

Wat is de Brexit precies? 

Op 31 januari 2020 verliet het Verenigd Koninkrijk (VK), bestaande uit Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland, de Europese Unie. Het Verenigd Koninkrijk vertrok met een vooraf overeengekomen terugtrekkingsovereenkomst, onderhandeld door de huidige premier, Boris Johnson.

Aangezien er nog geen nieuwe overeenkomst was, was er in 2020 sprake van een overgangsperiode. In deze periode veranderde er eigenlijk niet en onderhandelden het VK en de EU over de toekomstige relatie, inclusief hoe beide partijen optreden met betrekking tot handel, zaken, wetgeving en migratie.

Het spande er even om of het allemaal op tijd ging lukken, maar op 24 december 2020 werd er dan eindelijk een deal gesloten. Dat betekent dat er vanaf nu andere afspraken gelden wanneer je zaken wilt doen met het VK, maar bijvoorbeeld ook als je hier wilt wonen of werken.

Brexit-deal

Het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie hebben op 24 december eindelijk een Brexit-deal gesloten. Dankzij de deal is er een nieuwe relatie mogelijk tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie. Dat is goed nieuws!

De volledige overeenkomst telt meer dan 1200 pagina’s, de overheid is dus nog wel even bezig om alle details uit te werken. De volgende punten, die invloed hebben op de e-commerce, zijn al bekend:

  • Vrije handel zonder quota en heffing: er is een zogenaamde ‘vrijhandelsovereenkomst’ tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk gesloten. Dat betekent dat je in aanmerking kunt komen voor een vrijstelling van invoerrechten wanneer je kunt aantonen dat je producten in de EU of het VK zijn vervaardigd.
  • Controles door douane: hoewel er een ‘vrijhandelsovereenkomst’ is, krijg je wel te maken met de douane. Goederen profiteren namelijk niet langer van het vrije verkeer van goederen en dat leidt tot extra administratieve rompslomp en vertragingen aan de grens. Dat betekent dat je alle zendingen naar het VK moet voorzien van de juiste douaneformulieren.
  • Afspraken over productveiligheid: in de deal zijn afspraken gemaakt over technische handelsbelemmeringen en het versoepelen van procedures rondom productveiligheid. Er is echter geen wederzijdse erkenning van certificaten voor industriële producten. Je kan dus niet zomaar producten met een certificaat van een ‘EU-notified body’ exporteren naar het VK.
  • Noord-Ierland heeft een andere relatie met de EU dan de rest van het Verenigd Koninkrijk. Er is geen harde grens op het Ierse eiland. Goederen die in Noord-Ierland gemaakt worden zullen zonder obstakels naar de EU gebracht kunnen worden. Dat verandert dus niet ten opzichte van de situatie nu.

 

shipping post brexit

Op wie heeft de Brexit invloed?

Zowel Europese webshops die verkopen aan het Verenigd Koninkrijk als Britse webshops die verkopen aan EU-landen zullen de nodige voorbereidingen moeten treffen.

De voorbereidingen hebben betrekking op het verzend- en verkoopbeleid. Het verdwijnen van het vrije verkeer van goederen en personen zal grote veranderingen met zich meebrengen. Daardoor veranderen de regels voor het verzenden van goederen naar het VK en vanuit het VK.

Wat betekent de Brexit voor e-commerce in Europa?

Het Verenigd Koninkrijk is Europa’s grootste markt voor e-commerce en biedt daarmee enorme groeikansen voor webwinkels die ook de Britse markt aanboren. 93% van de Britten winkelt online en ze geven gemiddeld €900 per persoon, per jaar uit.

Britse consumenten zijn ook niet bang om producten in het buitenland te bestellen. 52% van de overzeese e-commerce bestellingen vanuit Engeland zijn afkomstig uit de VS en China. Europa loopt niet ver achter, met 9% van de Europese aankopen enkel uit Duitsland.

Kortom, door je producten dus ook in het Verenigd Koninkrijk aan te bieden kun je je afzetmarkt flink vergroten. Nu het VK heeft besloten de EU te verlaten moet je echter rekening houden met een aantal uitdagingen.

Belangrijk is dat wanneer je levert aan Britten je vanaf 2021 ook verplicht bent belastingaangifte te doen in het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast moet je beschikken over een EORI-nummer om je producten naar het VK te verzenden. Tot slot is het belangrijk dat al je zendingen beschikken over de juiste douaneformulieren. Hoewel je in principe geen invoerrechten hoeft te betalen, worden goederen vanaf nu namelijk wel gecontroleerd. 

Eenvoudig verzenden naar het Verenigd Koninkrijk? Probeer Sendcloud nu gratis en krijg toegang tot meer dan 25 (inter)nationale vervoerders.

EORI-nummer voor verzenden naar het VK

Het stond al langer vast dat je vanaf 1 januari een EORI-nummer nodig hebt om producten te verplaatsen tussen het VK en de EU. Een EORI-nummer is een identificatienummer dat je nodig hebt om zaken te doen over de grens. De douane gebruikt dit nummer om snel gegevens uit te wisselen.

Je kunt een EORI-nummer eenvoudig aanvragen bij de overheid. Belangrijk is dat je voor het verzenden naar het VK vanaf 1 januari een nummer nodig hebt dat begint met GB. Voor zendingen naar Noord-Ierland heb je een apart nummer nodig.

Brexit en btw: wat gaat er veranderen?

De btw-wetgeving is een belangrijk twistpunt voor de Brexit-onderhandelingen. Wanneer je zaken doet met consumenten binnen de EU werkt de belastingaangifte namelijk vrij simpel. Je mag namelijk gewoon het Nederlandse btw-tarief hanteren en doet aangifte bij de Nederlandse belastingdienst.

Nu het VK de EU gaat verlaten zal de belastingaangifte er anders uit gaan zien. Zodra de Brexit officieel is moet je om producten te leveren aan consumenten in het VK namelijk belasting afdragen aan de Britse Belastingdienst, bekend onder de afkorting HMRC (Her Majesty’s Revenue and Customs). Regel dus op tijd een Brits btw-nummer en pas voor klanten in het VK voortaan het Britse btw-tarief van 20% toe.

Douane en langere verzendtijden

Groot-Brittannië zal niet langer profiteren van de open grenzen, die het vrije verkeer van goederen en personen mogelijk maken. Dit betekent strengere douanevoorschriften voor pakketten die het VK en de EU binnenkomen en verlaten.

Wanneer je kunt aantonen dat jouw product in de EU of het VK vervaardigd is hoef je geen invoerrechten te betalen, maar je zult wel moeten beschikken over de juiste douaneformulieren.

european nations flags

Pakket verzenden naar het Verenigd Koninkrijk na Brexit 

Nu de deal rond is en er geen vrij verkeer meer is van goederen, is het belangrijk om een sterke internationale verzendstrategie op te zetten.

Hoewel er in principe een ‘vrijhandelsovereenkomst’ is, is er geen vrij verkeer van goederen meer zoals we dat voor de Brexit gewend waren. Weliswaar kun je mogelijk vrijstelling krijgen van invoerrechten, je moet wel beschikken over de juiste douaneformulieren. Alle invoer en uitvoer tussen de twee entiteiten geldt namelijk als internationale zending en de vereisten voor internationale zendingen zijn daarbij verplicht.

Als je momenteel goederen vanuit een EU-land naar het Verenigd Koninkrijk verzendt, is het een goed idee om een ​​sterke internationale strategie voor te bereiden. De belangrijkste dingen om te overwegen zijn: aangepaste douaneformulieren, Incoterms, douanekosten en andere toeslagen, en retouren.

Brexit douaneformulierenAangepaste douaneformulieren

Nu het VK de EU officieel heeft verlaten, is het goed om te weten welke douaneformulieren je nodig hebt. Wanneer je de douaneformulieren niet correct invult, kan je pakket namelijk worden vertraagd of geblokkeerd.

Afhankelijk van de zending zul je een commercial invoice, CN22 of CN23 en een oorsprongsverklaring moeten toevoegen. We geven je in dit artikel een korte uitleg per document. Wil je meer weten over internationaal verzenden? Check dan onze gratis whitepaper met 10 tips om probleemloos internationaal te verzenden!

Commercial invoice

Een commercial invoice moet worden toegevoegd aan elke commerciële zending die naar het buitenland gaat. Deze handelsfactuur is een verplicht douanedocument dat informatie bevat over de inhoud van het pakket en alle overeengekomen voorwaarden, zoals wie de douanekosten betaalt.

Normaal gesproken dien je drie kopieën van de handelsfactuur bij te voegen: één voor het land van waaruit je exporteert, één voor het land waarnaar je verzendt en één voor de ontvanger. Bevestig twee exemplaren aan de buitenkant van de verpakking in een paklijstenvelop en één in het pakket voor je klant.

Meer weten over dit document? Lees dan ons uitgebreide artikel over de commercial invoice

Douaneaangifte CN22

Een CN22 is nodig voor het verzenden van goederen met een gewicht tot 2 kg en een waarde tot €425. Het document moet op de verpakking worden bevestigd. Dit formulier is alleen nodig wanneer je met een postale vervoerder zoals PostNL verzend en niet wanneer je kiest voor een internationale koerier zoals DHL.

Douaneaangifte CN23

Een CN23 is nodig voor het verzenden van goederen met een gewicht van meer dan 2 kg en/of meer dan €425 in waarde. De CN23-aangifte is groter dan de CN22-aangifte en moet in een duidelijke envelop aan de buitenkant van het pakket worden bevestigd. Je dient ook een exemplaar in het pakket toe te voegen. Ook hier geldt weer dat een CN23 alleen nodig is bij postale vervoerders.

Meer weten over deze 2 documenten? Lees dan ons uitgebreide artikel over de CN22 en CN23

Verzendbericht CP71

Dit is een verplicht document dat bij de CN23-verklaring moeten worden gevoegd.

Oorsprongsverklaring

In de Brexit-deal zijn afspraken gemaakt over vrijstelling van invoerrechten. Wanneer je kunt aantonen dat je producten zijn vervaardigd in de EU of het VK kun je profiteren van lagere invoerheffingen. Wanneer je factuurbedrag maximaal €6.000 is mag je zelf een oorsprongsverklaring indienen, anders moet je beschikken over een REX-nummer. Dit nummer kun je krijgen bij de douane en moet je vermelden op jouw oorsprongsverklaring.

Gratis tool: creëer je douaneaangifteformulier

Om het je makkelijk te maken hebben we een widget ontwikkeld om eenvoudig de juiste douaneformulieren te genereren, die klaar zijn om te worden afgedrukt om toegevoegd te worden aan internationale zendingen. De tool vult automatisch alle verplichte velden in en bepaalt of je een CN22 formulier, CN23 formulier of Commercial Invoice nodig hebt.



Incoterms

Als je nog nooit buiten de EU hebt verzonden, ben je misschien niet op de hoogte van Incoterms. Deze zijn noodzakelijk voor internationale zendingen.

Incoterms zijn gestandaardiseerde internationale regelingen voor het vervoer van goederen. Ze dienen als een contract tussen verkoper en koper en beschrijven alle taken, risico’s en kosten in verband met de transacties van goederen. Ze zijn ontwikkeld om misverstanden te voorkomen over:

  • Wie verantwoordelijk is voor de kosten van de verzending, verzekering, invoer en douanekosten
  • Wie verantwoordelijk is voor het transport en waar naartoe
  • Wanneer het risico en de kosten van levering overgaan van verkoper op koper

Het is belangrijk Incoterms te bepalen en deze te vermelden op je douaneformulieren, omdat deze aangeven wie verantwoordelijk is voor deze kosten. Wat je ook kiest, informeer je klant hier altijd duidelijk over.

Als je klant niet op de hoogte is, kan deze het pakket weigeren. Dit betekent dat je als online retailer uiteindelijk opdraait voor de aangepaste kosten en het retourneren van het pakket.

Lees meer over dit onderwerp in ons artikel over Incoterms, om je voor te bereiden op verzending na de Brexit

Retouren 

De huidige EU-wetgeving beschermt het recht van burgers in de Europese Unie om een ​​product binnen 14 dagen te retourneren. In het Verenigd Koninkrijk wordt echter een retourtermijn van minimaal 30 dagen gehanteerd. Het is nog onduidelijk of deze retourtermijn na de Brexit ook zal gelden voor webwinkels die vanuit het buitenland verzenden naar het VK.

Hoe dan ook, het aanbieden van een retourmogelijkheid is wel zo klantvriendelijk. Houd er echter rekening mee dat dit niet meer zo eenvoudig zal zijn als voorheen. Je kunt kiezen uit de volgende oplossingen:

  • Besteed je retouren uit aan een lokale partner: klanten kunnen goedkoop retourneren, waarna de partner de zending naar je magazijn stuurt.
  • Werk samen met een internationale logistieke partij: maak kant-en-klare labels voor de retourzendingen door prijsafspraken te maken voor zowel zendingen als retouren.
  • Internationale retouroplossingen: kies een partij die een complete retouroplossing op internationaal niveau biedt.

Wat je ook kiest: zorg ervoor dat je retourbeleid duidelijk is!

shipping after brexit

6 stappen om je webshop voor te bereiden op de Brexit

Proactieve stappen nemen om je voor te bereiden op de situatie na de Brexit kan de impact helpen verminderen.

We raden je aan om deze 6 stappen te volgen als je pakketten wilt verzenden naar Engeland:

1. Controleer je leveranciers

Het belangrijkste is om je supply chain te controleren. Waar komen je producten of materialen vandaan? Als je voorspelt dat de Brexit invloed kan hebben op je supply chain, begin dan met het onderzoeken van alternatieve of extra leveranciers. Zo verminder je de kans op problemen zoals vertragingen, verhoogde tarieven of andere wijzigingen.

2. Regel een EORI-nummer 

Vanaf 1 januari 2021 heb je een EORI-nummer nodig om goederen te verplaatsen tussen het VK en de EU. Vraag dit nummer op tijd aan bij de overheid. Met het oog op de naderende deadline wordt er namelijk een piek aan aanvragen verwacht.

3. Verdiep je in de Britse btw-regels 

Nu het VK de EU verlaat gaat de Britse overheid belasting heffen over online bestellingen uit EU-landen. Wanneer je producten wilt leveren aan consumenten in het VK, moet je dus beschikken over een Brits btw-nummer. Verdiep je goed in de Britse belastingaangifte, want dit werkt net wat anders dan in Nederland.

4. Claim preferentiële invoerrechten

Aangezien er een ‘vrijhandelsovereenkomst’ gesloten is, kun je in aanmerking komen voor vrijstelling van invoerrechten. Voorwaarde is dat de herkomst van je producten in de EU of het VK is. Zorg dus dat je een oorsprongsverklaring bij al je zendingen toevoegt en vraag eventueel een REX-nummer aan.

5. Houd rekening met vertraging

Er is weliswaar een ‘vrijhandelsovereenkomst’ gesloten, toch zullen er vanaf nu extra douanecontroles plaatsvinden. Dit leidt tot extra drukte bij de grens, waardoor je zending vertraging kan oplopen. Daarnaast is het goed om rekening te houden met toeslagen vanuit de bezorgdiensten, vanwege de extra administratie. Houd je klant daarom goed op de hoogte van eventuele vertraging of extra kosten.

6. Blijf op de hoogte en update je beleid

Zorg ervoor dat je goed op de hoogte blijft van het laatste nieuws om de impact van de Brexit beter te kunnen inschatten. Op dit moment is er nog altijd geen deal en weten we nog niet exact wat er gaat gebeuren. Houd je personeel goed op de hoogte en waarschuw ook klanten dat zaken kunnen veranderen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.

Blijf op de hoogte van de laatste Brexit ontwikkelingen voor webshops

Zodra alle details duidelijk zijn, zullen we meer concrete feiten hebben over hoe de handel tussen de twee entiteiten zal verlopen. We zullen dit artikel dan ook weer direct updaten.

Daniëlle Elbertse

Daniëlle Elbertse is werkzaam als Marketing Specialist bij Sendcloud. Met haar expertise op het gebied van IT en e-commerce logistiek helpt ze online retailers met het optimaliseren van hun verzendstrategie.

Begin vandaag nog met slimmer verzenden

Start gratis
Ingesteld in 5 minuten Geen technische kennis nodig Gratis support
Stars

Meer dan 2000 vijf sterren reviews

G2 Crowd Logo Trustpilot Logo Capterra Logo