De piekperiode staat weer voor de deur. Voor veel webshops is het vierde kwartaal de meest lucratieve periode van het jaar.

Sommige webshops halen tot wel 30% van hun jaaromzet in de laatste maanden van het jaar.

Maar dat kan alleen als je weet wat je kunt verwachten en goed bent voorbereid. Daar helpen we je bij Sendcloud graag bij.

In dit artikel lees je niet alleen wat je kun verwachten tijdens de e-commerce piek 2020, maar vind je ook vele tips ter voorbereiding!

E-commerce piek 2020: wat kun je verwachten?

Welke data moet je volledig blokken in je agenda om te zorgen dat je probleemloos de feestdagen doorkomt? En hoeveel extra orders kun je verwachten?

Bij Sendcloud duiken we jaarlijks de data in om de belangrijkste dagen en cijfers voor je op een rij te zetten, zodat jij je kunt voorbereiden.

Misschien zijn niet alle dagen even belangrijk voor jouw webshop, maar weet dat dit de dagen zijn waarop consumenten massaal online gaan shoppen.

Speel je als webshop niet in op deze feestdagen, dan loop je gegarandeerd orders mis. Focussen op bepaalde dagen kan overigens wél slim zijn!

Door al tijdig naar de e-commerce piek verwachtingen te kijken, kun je voor jouw webshop een geschikte strategie opzetten.

Voorspellingen e-commerce piek 2020

Wat we nog elk jaar terugzien is dat piekperiode elk jaar een grotere impact heeft op de online omzet ten opzichte van een vorig jaar.

De coronacrisis versterkt dit effect (dat hebben we sinds maart al gezien), waardoor de adoptie van de e-commerce nog sneller plaatsvindt.

We verwachten dat de piekdagen in aanloop naar de feestdagen vergelijkbaar zullen zijn zoals de coronapiekdagen afgelopen maart.

Hoewel de meeste mensen enkel aan december denken, loopt het aantal verkopen al vanaf de maand oktober op met de grootste stijging in aantal orders en pakketten op Cyber Monday! Dat is anders dan in de voorgaande jaren. Toen was de maandag voor Kerst de drukste dag van het jaar.

Natuurlijk is dit een gemiddelde en onder andere afhankelijk van het type webshop. Met name categorieën als speelgoed, elektronica en luxeartikelen doen het goed.

Belangrijkste data tijdens feestdagen piek 

De volgende dagen zijn in e-commerce hot tijdens de e-commerce piek:

  • Halloween = zaterdag 31 oktober 2020
  • Singles Day = woensdag 11 november 2020
  • Black Friday = vrijdag 27 november 2020
  • Cyber Monday = maandag 30 november 2020
  • Sinterklaas = zaterdag 5 december 2020
  • Kerst = 25 december & 26 december 2020

De impact van Singles day is het kleinst vergeleken de andere dagen, maar is nog altijd groeiende. Dit komt doordat grote merken als Bol.com hier tegenwoordig ook op inspelen.

Black Friday was er het eerste (voor de retail) en daar kwam tegenhanger Cyber Monday vanuit de e-commerce bij. Tegenwoordig betrekken webshops zelfs het hele weekend.

Houd er rekening mee dat veel consumenten hun Sinterklaas aankopen mogelijk uitstellen tot het BFCM weekend, om zo met korting te kunnen bestellen.

E-commerce piek 2020

15 tips om je voor te bereiden op de e-commerce piek van 2020

Consumenten zijn tijdens de piekperiode welwillend om aankopen te doen (van een feestoutfit voor zichzelf tot cadeaus voor anderen).

Dat is mooi voor je webshop, maar als je al deze orders niet kunt verwerken, kom je in de problemen en dat zou zonde zijn. 

We zetten daarom 15 tips voor je op een rij die je nu al op kunt pakken om voorbereid te werk te gaan!

1. Bepaal je budget voor de e-commerce piek

Om te zorgen dat je geen grote bedragen verspilt, is het verstandig om na te denken over een budget voor de piekperiode.

Hierbij kun je onder andere denken aan wat je kwijt wilt zijn voor marketing, maar ook hoeveel korting je kunt geven bij acties.

Gebruik als je het hebt historische data om voorspellingen te maken, zodat je ongeveer weet welk budget het waard zal zijn om in te zetten.

2. Voorkom uitverkochte producten & materialen

Om te kunnen verkopen dien je natuurlijk wel voldoende voorraad te hebben. Zeker met kerstcadeau’s kun je het niet maken om een week later te leveren.

Maar let op: niet alleen je producten dienen op voorraad te zijn, óók je verpakkingsmateriaal (voor een toffe unboxing experience).

Maak je gebruik van dropshipping? Geef dan je voorspellingen tijdig door en vraag of je leverancier een flinke piek in orders aankan.

Mocht je ook op marktplaatsen verkopen, vergeet dan niet om je voorraad goed bij te houden op de verschillende platformen.

3. Zorg dat je back-end op orde is

Je kunt nog zo’n mooie homepage maken voor de piek, maar dan moet je website ook de stijging in bezoekers aankunnen.

Daarom is het belangrijk om te zorgen dat je back-end ‘gezond’ is. Zorg ervoor dat je plugins up-to-date zijn en goed met elkaar samenwerken.

En kan je server een stijging aan? Enkele maatregelen die je kunt nemen, is het verkleinen van je afbeeldingsformaten en het installeren van een caching plugin.

4. Optimaliseer je webshop voor mobiel

Wat veel webhops (en websites in het algemeen) nog niet beseffen, is dat het overgrote deel van de consumenten al shopt via hun mobiel.

Meer dan de helft van al het websiteverkeer komt op dit moment al van mobiele telefoons. Een ‘mobile responsive‘ website is daarom van groot belang.

Wordt je website op mobiel niet optimaal weergegeven of laadt je webshop traag? Dan is de kans groot dat bezoekers naar je concurrent gaan.

5. Creëer een speciale marketingstrategie

Welke kanalen kun je inzetten om bezoekers naar je webshop te trekken en om bestaande fans opnieuw te verleiden tot aankopen?

Met de hoeveelheid aan speciale dagen is het slim om een content planning te maken. Zo kun je bijvoorbeeld de spanning opbouwen tot bepaalde acties.

Probeer het in te steken vanuit waarde, inspireer je volgers en geef ze tips: dat wordt altijd gewaardeerd én onthouden voor na de feestdagen!

Marketing feestdagen ecommerce

6. Denk breder dan je eigen kanalen

Je kunt nog veel breder denken dan je eigen kanalen. Wellicht zijn er andere webshops met producten die matchen bij jouw doelgroep, waar je een leuke actie mee op kunt zetten.

Of wat dacht je van samenwerken met influencers? Veel bloggers maken bijvoorbeeld gift guides en een vermelding kan veel verkeer of zelfs klanten opleveren.

7. Laat een bezoek niet eenmalig zijn

Consumenten van tegenwoordig zijn erg kieskeurig. Ze kopen vrijwel nooit bij het eerste webshopbezoek en verlaten vroegtijdig de winkelwagen.

Om bezoekers terug te laten keren, is een goede remarketing strategie (met bijvoorbeeld Facebook of Google Ads of e-mails) essentieel.

Het is zonde als je veel tijd steekt in het genereren van bezoekers, maar ze vervolgens niet kunt overhalen tot aankoop.

8. Voldoende personeel in huis

Hoe hard je ook werkt: als je niet voldoende handen in huis hebt, wordt het lastig om orders op tijd de deur uit te doen.

Het is raadzaam om je data (en herinneringen) van vorig jaar erbij te pakken en op basis daarvan te bepalen hoeveel personeel je nodig hebt tijdens de piek.

Indien nodig kun je eventueel nog met spoed op zoek gaan naar nieuwe medewerkers die je kunnen ondersteunen tijdens de drukte.

9. Klantenservice on point

Als webshop heb je natuurlijk niet alleen order pickers nodig, je kunt gewoonweg niet om de klantenservice heen.

Je customer service heeft een grote impact op de ervaring van je klanten en dus op de reviews die je mogelijk ontvangt.

Zorg dus dat óók je klantenservice klaar is voor de piek en op de hoogte is van bijvoorbeeld gewijzigde levertijden.

10. Communiceer levertijden duidelijk

Vanwege de aangepaste levertijden tijdens de feestdagen en de ‘need’ om pakketten tijdig te ontvangen, is het belangrijk om de uiterlijke besteldag en tijd te communiceren in je webshop.

Naast je webshop kun je dit natuurlijk ook delen via je social media kanalen en per e-mail. Deze urgentie werkt tevens conversieverhogend!

Efficient verzendproces webshop

11. Bied meerdere verzend- en betaalopties aan

Eén van de meest voorkomende redenen voor consumenten om de winkelwagen te verlaten, is onvoldoende bezorg- en betaalopties in de checkout.

Zorg er daarom voor dat je genoeg keuze biedt. Zeker tijdens de feestdagen is bijvoorbeeld Same Day Delivery geschikt om last minute shoppers te helpen.

En vergeet ook de afhaalpunten niet, want vervoerders zijn ontzettend druk en de afleverkans bij afhaalpunten is 100%.

Je klanten hoeven hiervoor bovendien niet thuis te blijven en kunnen het pakket ophalen wanneer het uitkomt.

Ofwel: zorg dat je e-commerce logistiek on point is voordat de drukte begint.

12. Gratis verzenden of juist niet

Hoewel je moet beoordelen of dit haalbaar is, is gratis verzending vooral tijdens dagen als Singles Day, Black Friday en Cyber Monday een conversiebooster.

Bedenk goed wat het doet met je marge voor je het gaat communiceren. Je kunt het bijvoorbeeld ook eens testen op één dag om te bekijken wat het met je resultaten doet.

13. Automatiseer je verzendproces zoveel mogelijk

Niet hard maar slimmer werken is de key! Bij Sendcloud helpen we je bij het picken & packen van orders, branded tracking notificaties en retouren.

Door deze processen te automatiseren werk je niet alleen sneller, maar voorkom je ook onnodige fouten die je zeker rond de feestdagen wilt voorkomen)!

14. Behoud nieuwe klanten

De kans is groot dat je tijdens de piek mensen aantrekt die niet eerder bij je hebben besteld. Wanneer je hier vooraf niet verder over nadenkt, keren ze waarschijnlijk niet terug.

Je kunt ze eenvoudig binden door nu al automatische follow-up emails op en in te stellen.

Daarin kun je extra waarde delen en belangrijke informatie omtrent je (retour)beleid delen, maar later bijvoorbeeld ook nieuwe collecties.

15. Analyseer data voor later

Tijdens de Kerstdagen kun je hopelijk genieten van welverdiende rust en hoef je je, als je tip 14 opvolgt, niet druk te maken over de follow-up van nieuwe klanten.

Maar als je slim bent, stop je daar niet wat betreft de piek. Als je voordat de piek echt begint je Google Analytics goed instelt, kun je de piekperiode achteraf analyseren.

Je zou klanten die in deze tijd hebben besteld ook kunnen vragen om feedback. Dit alles helpt je om je webshop te laten groeien én om de piek van volgend jaar nog beter aan te pakken!

E-commerce tips feestdagen

Bonus: 8 conversieverhogende tools voor het piekseizoen

Om meer producten te verkopen tijdens de piek, kun je twee dingen doen: zorgen voor meer bezoekers én zorgen dat bezoekers betalende klanten worden.

We sommen 8 must have tools op die je helpen om je conversie automatisch te verhogen tijdens de e-commerce piek 2020!

1. Don’t leave me – Exit intent pop-up

Bezoekers die je webshop verlaten zonder te kopen, zijn nog ‘te redden’. Een exit intent plugin herkent wanneer een bezoeker je webshop wil verlaten en geeft dan een pop-up.

Je kunt je bezoekers op dit moment een kortingscode, gratis verzending of andere actie bieden om ze toch tot aankoop over te halen.

Maar je kunt het natuurlijk ook gebruiken om e-mailadressen te verzamelen en bezoekers zo later nog eens te benaderen.

Voorbeelden van fijne plugins zijn: Privy, Wheelio en Optinmonk

2. Hurry up – Countdown timer

Urgentie verhoogt conversie doordat je mensen dwingt om een knoop door te hakken. Vaak verlaten bezoekers je webshop, omdat ze willen nadenken of verder willen zoeken.

Door shoppers te laten weten dat er een kans is dat ze dan het product mislopen, kun je ze overhalen om meteen tot aankoop over te gaan.

Dit kan o.a. door bij een aanbieding duidelijk te laten zien wanneer deze verloopt of bij een beperkte voorraad aangeven hoeveel producten er nog beschikbaar zijn.

Enkele fijne plugins: Powr, Page expiration robot, Product countdown pro

3. You’re awesome – Coupon codes

Korting doet het bijna altijd goed, maar het heeft nog meer effect als mensen het gevoel hebben dat ze iets speciaals krijgen.

Laat daarom na een bepaalde tijd een pop-up zien met een couponcode voor gratis verzending of een gratis cadeautje.

Voorbeelden van fijne plugins zijn: Privy, Powr, Optinmonk en Popupmaker

4. Come back – Retargeting ads

Bezoekers die je webshop al eens hebben bezocht, wil je natuurlijk het liefste weer terugzien.

Met behulp van retargeting campagnes kun je relatief goedkoop mensen overhalen om toch (nog eens) bij je te bestellen.

Plugins die je hiervoor kunt gebruiken: Perfectaudience, Facebook advertising en Google Ads 

Tools e-commerce

5. You’re not alone – Sales pop-up

In een winkelstraat kun je aan de tasjes zien welke winkels populair zijn, maar online gaat dat niet. Dat maakt dat mensen het moeilijker vinden om webshops te vertrouwen.

Je kunt social proof inzetten om dit op te lossen. Een goed voorbeeld daarvan zijn de pop-ups die tonen welke producten op dit moment worden gekocht.

Daarvoor kun je plugins gebruiken als: FOMO of Beeketing

6. You forgot something – Cart reminder

Zijn verlaten winkelwagens ook een grote frustratie voor jou? Doordat steeds meer mensen via hun mobiel bestellen, worden ze sneller afgeleid.

Door bezoekers een winkelwagen reminder te sturen, vergroot je de kans dat ze bij je terugkomen.

Dit kun je doen met plugins als: Abandoned cart reminder, Abandoned cart Lite en PushOwl 

7. This is so you – Personalised suggestions

Als consumenten door de bomen het bos niet meer zien, is de kans groot dat ze je webshop verlaten.

Je kunt ze helpen door gerelateerde producten te laten zien of een gepersonaliseerde aanbieding te doen, op basis van zoekgedrag en aankoopgeschiedenis.

Vooral tijdens koopjesdagen acties, als je minder marge overhoudt, is het belangrijk om meerdere producten aan één klant te verkopen.

Plugins die hierbij kunnen helpen zijn: Beeketing en Nosto 

8. I know you want me – Premade wishlist

Consumenten weten inmiddels dat er richting het einde van het jaar steeds meer acties zijn, ze kijken er zelfs naar uit!

Help je bezoekers/klanten door ze de mogelijkheid te geven een verlanglijst te maken. Daarna kun je ze een leuke, passende actie sturen.

Voorbeelden van plugins waarmee je dit kunt doen: Yith en Swim 

Feestdagen e-commerce tips

Klaar voor de e-commerce piek van 2020?

De e-commerce piek is dé periode om heel wat orders binnen te halen, als je slim en voorbereid te werk gaat.

Wij willen je ontzettend veel succes wensen en hopen dat je er na het uitvoeren van deze tips helemaal klaar voor bent.

Wil je het meest tijdrovende proces automatiseren en tot wel 300% efficiënter verzenden?

Maak dan een gratis Sendcloud account aan, voeg je eigen verzendcontracten toe of combineer verschillende vervoerders via Sendcloud.

In slechts enkele minuten koppel je je webshop(s) en marktplaatsen en kun je direct aan de slag met slimmer, makkelijker en sneller verzenden!

Leave a Reply