Skip to main content

Vanaf nu kun je bij Sendcloud verzenden met de Franse pakketdienst Mondial Relay. Mondial Relay is een van de marktleiders in servicepuntlevering, en bezorgt in meerdere landen in Europa. Handig voor al je internationale zendingen, maar ook gewoon perfect te gebruiken voor al je bestellingen binnen Nederland. In dit blog vertellen we je alles over verzenden met Mondial Relay Nederland, en leggen we je uit hoe je het gebruikt via Sendcloud.

Uit ons jaarlijkse e-commerce trendrapport, blijkt dat Europese consumenten keuzevrijheid belangrijk vinden. Ze kijken niet alleen naar de verzendkosten en snelheid, maar ook naar de flexibiliteit, duurzaam bezorgen, en betrouwbaarheid van een vervoerder. 

En elke consument heeft zo zijn eigen voorkeuren. Dus geef je klanten een keuze en biedt verschillende bezorgmethodes, prijzen en diensten aan, zodat er altijd een passende optie bijzit voor jouw klant. Een multi-carrier-strategie kan kosten besparen, maar is vooral een geweldige manier om conversies te stimuleren. 

Over Mondial Relay

Mondial Relay is een bekende Franse vervoerder met meer dan twintig jaar ervaring. Het is de snelstgroeiende out-of-home vervoerder in Nederland. Mondial Relay heeft meer dan 100.000 e-commerce klanten waaronder Amazon, ASOS en Vinted. 

Met Mondial Relay verzend je binnen Nederland, en van Nederland naar België, Luxemburg, Frankrijk, Italië en Spanje. Mondial Relay werkt vanuit Nederland met bezorging van en naar servicepunten.

Voor welke e-retailers is Mondial Relay Nederland interessant?

E-retailers die graag binnen én buiten Nederland verkopen, kunnen profiteren van de diensten van Mondial Relay. Dankzij de levering op servicepunten, blijven de verzendkosten laag. Dit is vooral een pluspunt als je veel bestellingen met een lage waarde verstuurt. 

Vanwege het grote internationale netwerk van Mondial Relay, is deze Franse reus ook interessant voor Europese zendingen. Zonder dat je er extra moeite voor hoeft te doen, bied je je Europese klanten een makkelijke en betrouwbare verzendoptie.

Mondial Relay Nederland

De voordelen van Mondial Relay Nederland op een rij

  • Servicepuntlevering is een voordelige verzendmethode. Hierdoor bespaar jij als online retailer geld, of kun je je gratis-verzenddrempel verlagen.
  • Servicepuntlevering is een groene bezorgmethode. De impact van de last-mile-delivery is groot. Met een levering via een afgiftepunt verminder je CO₂-uitstoot. Goed voor de planeet, én je reputatie.
  • Met een servicepuntlevering bied je je klant een flexibele optie. De meeste servicepunten zijn op werkdagen tussen 9 en 18 uur en op zaterdag geopend. Dankzij het grote netwerk van Mondial Relay is er altijd wel een servicepunt in de buurt.
  • Verzend je meer dan vierhonderd pakketten per maand? Dan kun je gebruikmaken van de ophaalservice. Een koerier van Mondial Relay haalt je pakketten bij je op.
  • Mondial Relay heeft een sterk internationaal netwerk. De naam is bekend in verschillende Europese landen, waardoor jouw internationale klant je sneller vertrouwt.
  • Je kunt je pakket altijd en overal makkelijk volgen. Wil je je tracking extra persoonlijk maken? Dat kan met Sendcloud. De trackingmail is de e-mail met de hoogste openratio. Een kans dus. Als retailer kun je hier gebruik van maken en je trackingmail én pagina helemaal personaliseren met je eigen logo, kleuren en teksten.

Wat kost verzenden met Mondial relay?

Met Mondial Relay verzend je zowel binnen Nederland, als daarbuiten. De verzendkosten zijn afhankelijk van de bestemming, gewicht en het Sendcloud-abonnement.

Hoe zit dat? Bij Sendcloud werken we met verschillende pakketten, afhankelijk van de behoeftes van jouw webshop. Bij ons basispakket Essential verzend je maximaal honderd pakketten per maand. Ons basispakket Essential is helemaal gratis, maar je profiteert wel gewoon van onze kortingstarieven voor jouw zendingen. 

Verstuur je meer bestellingen dan die in het Essential-plan passen (en heb je dus een hoger abonnement), dan lopen de kortingen op de verzendtarieven nog verder op. 

Verzend je met Sendcloud, dan kiest ons systeem automatisch de juiste verzendmethode aan de hand van het gewicht dat je invult bij het aanmaken van het verzendlabel.

Toeslagen voor zendingen met Mondial Relay

In sommige gevallen betaal je een toeslag voor je zendingen. Mondial Relay werkt met twee soorten toeslagen:

Toeslag handmatige verwerking

Hieronder vallen pakketten die niet machinaal verwerkt kunnen worden. De vaste toeslag hiervoor is € 15. Wanneer wordt deze toeslag in rekening gebracht?

  • Je pakket voldoet niet aan de verpakkingsrichtlijnen. Het pakket is niet goed, of gedeeltelijk verpakt, niet goed gelabeld (label is onleesbaar, bedekt of verborgen), het verzendlabel zit op de verkeerde kant, of het verzendlabel kan op de een of andere manier niet automatisch worden gescand (het reflecteert bijvoorbeeld omdat er plakband overheen zit).
  • Je pakket steekt uit, of heeft een instabiele of onregelmatige vorm. Hierdoor kan het niet machinaal gescand worden.

Toeslag Balearen

Voor pakketten die naar de Balearen gaan (Ibiza, Mallorca, Menorca, Formentera), betaal je een eilandentoeslag van € 3.

Verzenden met Mondial Relay Nederland: Zo werkt het

Een pakket versturen met Mondial Relay is makkelijk. Verpak je artikelen goed. Vervolgens heb je drie opties:

  1. Print je label zelf, plak ze op je pakketten en breng het pakket naar een servicepunt.
  2. Print het label op het servicepunt. Dit is een gratis service. Als je het label online koopt ontvang je een QR-code per mail. Deze laat je scannen bij het servicepunt
  3. Maak gebruik van Sendcloud om je label automatisch te laten aanmaken (eventueel een extra verzekering toe te voegen), en breng je pakket weg of laat het ophalen.*

Verzend je meer dan vierhonderd pakketten per maand? Dan kun je een ophaling aanvragen. Onder de vierhonderd pakketten lever je de pakketten zelf af bij een servicepunt. Je kunt maximaal twintig pakketten achterlaten bij een servicepunt.

Mondial Relay afhaalpunten

Mondial Relay heeft het grootste netwerk van Europa. Er zijn bijna 60.000 servicepunten. Het voordeel van zo’n groot netwerk is dat er altijd een servicepunt in de buurt is. Het enige wat je klant nodig heeft om het pakket op te halen is een ID-kaart. 

De pakketten kunnen altijd gevolgd worden, en de ontvanger krijgt een e-mail of sms over wanneer de bestelling is geleverd. Een pakket wordt 14 kalenderdagen bewaard.

In Nederland werkt Mondial Relay met 850 servicepunten waar consumenten en kleine zakelijke verzenders pakketten kunnen afhalen, verzenden of retourneren. De meeste van deze pakketpunten zijn op werkdagen tussen 9 en 18 uur en op zaterdag geopend.

De Mondial Relay servicepunten zijn geïntegreerd in onze locatiekiezer. Zo kan je klant altijd makkelijk en snel een servicepunt vinden.

Waar moet een Mondial Relay zending aan voldoen?

Het is heel belangrijk dat je de voorwaarden van de vervoerder goed kent. Je wilt namelijk niet achteraf voor extra kosten komen te staan. Twijfel je over een zending? Neem dan gerust contact op met onze salesafdeling.

Verzendmethode Levertijd Gewicht Bestemming Maximale lengte Maximale afmetingen
Mondial Relay nationaal 3 werkdagen 30 kilo* Binnen Nederland 120 cm** L + B + H = 150 cm
Mondial Relay internationaal  3 tot 4 werkdagen 30 kilo* België, Luxemburg, Frankrijk, Spanje 120 cm** L + B + H = 150 cm

*Is je pakket lichter dan 200 gram, kleiner dan 20 bij 10 centimeter, of dunner dan 1,5 centimeter? Dan betaal je een toeslag. Hieronder lees je er meer over.

**Is het pakket langer dan 85 centimeter (in de lengte of diagonaal)? Dan betaal je een toeslag. Hieronder lees je er meer over.

Mondial Relay Nederland Retourneren via Mondial Relay

Gemiddeld retourneert 52% van de Europese consumenten producten wanneer ze niet tevreden zijn. Een makkelijk retourproces is belangrijk voor de consument. Het is een lastig knelpunt voor de meeste webshops, maar het verhoogt je klanttevredenheid en klantretentie. De moeite waard dus!

Op dit moment kun je nog niet retourneren met Mondial Relay. Via Sendcloud kun je wel altijd een retour aanbieden met een van de andere vervoerders waarmee we samenwerken.

Maak je retour extra persoonlijk met ons gepersonaliseerde retourportaal. 

Zo verpak je je pakket

Er zijn een aantal vuistregels bij het verpakken van pakketten. Deze gelden voor vrijwel alle vervoerders. We zetten de belangrijkste voor je op een rijtje. 

  • Let op dat de doos niet te klein, maar ook niet te groot is. Zorgt dat er minimaal 6 centimeter ruimte zit tussen het artikel en de doos. Je pakket moet tegen kleine valpartijen tot 100 centimeter kunnen (als het pakket van de ene transportband naar de andere gaat).
  • Vul lege ruimtes op met piepschuim of luchtzakken. Zo kan de inhoud niet schuiven.
  • Gebruik goede dozen van stevig karton. Bij voorkeur dubbel golfkarton. Bij zware goederen gebruik je dubbelwandige pletvaste dozen. Vermijd het hergebruiken van dozen.
  • Zorg dat het pakket waterdicht is.
  • Plak het verzendlabel op de grootste zijde van de doos en zorg dat dit goed zichtbaar is. Plak er geen tape overheen, zelfs geen doorzichtige.

Mondial Relay standaardverzekering + aanvullend verzekeren met Sendcloud

Elke dag raken pakketten kwijt, beschadigen ze, en in sommige gevallen worden ze zelfs gestolen. Kwetsbare of dure producten beschadigen vaker, net als goederen die een lange, internationale reis afleggen.

Gaat er iets mis bij het verzenden? Dan is Mondial Relay beperkt aansprakelijk. Bij verlies of beschadiging betaalt Mondial Relay € 3,40 per kilo voor een nationaal pakket, met een maximum van € 102.

Een internationaal pakket wordt tot € 8,33 BTR per kilogram (ongeveer € 10,44 per kilo) vergoed.

Wil je een aanvullende verzekering, dan kan dat makkelijk via Sendcloud. Hiermee is je pakket wereldwijd gedekt, en ontvang je een complete terugbetaling, zelfs wanneer uit onderzoek blijkt dat de vervoerder niets te verwijten valt.

Hoe werkt Mondial Relay met Sendcloud?

Mondial relay is via Sendcloud te gebruiken, of je kunt gebruikmaken van je eigen contract.

Wil je gebruik maken van de voordelige verzendtarieven voor Mondial Relay via Sendcloud? 

Je activeert Mondial Relay makkelijk via je dashboard. Kom je er niet uit, neem dan contact op met onze klantenservice of sales experts.

Maak je al gebruik van Mondial Relay via je eigen contract? Dan kun je deze makkelijk inladen bij Sendcloud en gelden je eigen (prijs)afspraken. Bij ‘Mijn contracten’ activeer je je credentials en kun je direct aan de slag.

PS. Benieuwd naar alle andere vervoerders die Sendcloud aanbiedt? Bekijk ze allemaal op ons blog. Zo bepaal jij zelf welke vervoerders het beste bij jouw producten passen!

Daniëlle Elbertse

Daniëlle Elbertse is werkzaam als Marketing Specialist bij Sendcloud. Met haar expertise op het gebied van IT en e-commerce logistiek helpt ze online retailers met het optimaliseren van hun verzendstrategie.

Begin vandaag nog met slimmer verzenden

Start gratis
Ingesteld in 5 minuten Geen technische kennis nodig Gratis support
Stars

Meer dan 2000 vijf sterren reviews

G2 Crowd Logo Trustpilot Logo Capterra Logo