Tegenwoordig is het hebben van een goed werkende webshop lang niet meer genoeg om je te onderscheiden van je concurrent. Om je klanten echt te binden aan je merk, dien je in iedere fase van de customer journey je klant te verrassen. Je verzendproces speelt hierbij een belangrijke rol. Waar een bruine doos vroeger nog volstond, kan dat tegenwoordig niet meer. Steeds meer bedrijven zorgen namelijk voor een ware unboxing experience. En dat is niet zonder reden, het is namelijk het eerste fysieke touchpoint met je klant. Hiermee creëer je brand awareness, stimuleer je herhaalaankopen en kun je daarmee je omzet een flinke boost geven. Hoe zorg je nu voor een ultieme unboxing experience, die daadwerkelijk resultaten oplevert? In dit artikel helpen we je met een handig stappenplan voor de perfecte unboxing experience voor jouw webshop.

Zo creëer je de ultieme unboxing experience voor je klant 

De unboxing experience biedt de ideale mogelijkheid om een relatie op te bouwen met je klant. Wanneer je de klant een ‘wow experience’ bezorgt, zal hij een connectie voelen met je merk en wordt de kans groter dat hij een brand ambassador wordt. Dit zorgt niet alleen voor herhaalaankopen in de toekomst, maar ook voor meer naamsbekendheid bij anderen. Tegenwoordig is een foto van een mooi verpakt pakket namelijk in enkele klikken gedeeld op social media. Doordat steeds meer webshops inspelen op deze zogenaamde “unboxing experience”, rekent de consument er inmiddels zelfs min of meer op.

Unboxing video’s zijn daarmee inmiddels een hot topic op social media. Er zijn talloze video’s te vinden van zowel (micro) influencers, in vrijwel elke branche. Neem bijvoorbeeld deze video van ‘Gewoon wat een student ’s avonds eet’ over Body & Fit Shop. Met haar bereik kan de webshop veel naamsbekendheid en dus nieuwe klanten genereren. Haar doelgroep past namelijk perfect bij de doelgroep van Body & Fit Shop.

Het wordt nog vaak vergeten, maar de ultieme unboxing experience omvat veel meer dan enkel de verpakking waarin je jouw order verstuurt. Je kunt je producten namelijk in nog zo’n mooie doos verzenden: als de shipping journey geen prettige ervaring is, zul je geen loyale klanten krijgen. In dit artikel gaan we daarom niet alleen in op de ‘outbox’ en ‘inbox’ experience, maar ook op het optimaliseren van je verzendproces. Dat verhoogt niet alleen het aantal (loyale) klanten, maar bespaart je ook tijd en geld.

Stap 1: De “shipping journey” als basis voor de ultieme unboxing experience

Het op de juiste manier verzenden van een pakket kan de unboxing experience maken of breken. Het te laat of beschadigd leveren van een bestelling komt de experience namelijk niet ten goede. Daarom is het belangrijk om een goede verzendstrategie uit te werken, die past bij je webshop en je producten. Er zijn een aantal punten van belang voor een goede bezorgervaring, we zetten ze voor je op een rij.

De juiste bezorgopties in je checkout

De ene klant wil graag dat zijn pakket wordt geleverd in de avond en de andere klant wil het pakket dezelfde dag nog in huis hebben. Zodra de klant de gewenste bezorgoptie niet kan selecteren, zal hij je webshop verlaten. Zeker als je ook nog een hoger bedrag aan verzendkosten rekent dan de concurrent, zal de klant zijn winkelwagen verlaten.Je krijgt dan niet eens de kans om een ultieme unboxing experience te leveren. Het aanbieden van meerdere vervoerders zal je conversie verhogen, omdat je flexibiliteit biedt in je checkout. De klant kan zo zelf de fijnste (en voordeligste) optie kiezen.

Communiceer met je klanten

Nog al te vaak zit er een ‘gap’ in de communicatie tussen het plaatsen van de bestelling en het ontvangen van het pakket door de klant. Zelfs als je pakket vertraagd is, dan kun je jouw klant geruststellen door hem pro-actief op de hoogte te houden. 90% van alle consumenten checkt de status van het pakket, zodra deze beschikbaar is. Zorg daarom voor voldoende trackingnotificaties en geef je klant voldoende inzicht in het traject van levering.

Ga je over de grens? 

Verzend je pakketten buiten Nederland? Dan dien je met een extra aantal zaken rekening te houden om het verzendproces succesvol te laten verlopen. Het kiezen van de juiste vervoerder is ook hierbij van belang, evenals rekening houden met producten die wel of niet zijn toegestaan om te verzenden. Daarnaast dien je rekening te houden met de douaneregelgeving wanneer je buiten de Europese Unie gaat verzenden, die per land verschillend is. Een nadelige bijkomstigheid aan internationaal verzenden zijn de douanekosten. Informeer de klant hierover tijdig en duidelijk, zodat er geen onenigheden ontstaan. In onze blog met 10 tips voor probleemloos internationaal verzenden lees je meer over dit onderwerp.

Verzekerd verzenden: ja of nee?

Zowel bij nationale als internationale zendingen wordt vaak de vraag gesteld: moet ik mijn pakketten verzekeren? Meestal zijn je pakketten standaard niet verzekerd, dit betekent dat je zelf verantwoordelijk bent voor de kosten indien een pakket beschadigd of kwijt raakt. Indien je producten verzendt met een hoge waarde, is het verzekeren van je zending altijd de moeite waard. Met behulp van de SendCloud Insurance kun je zendingen namelijk voor een laag tarief verzekeren met een snellere afhandeling van claims.

Webshop unboxing experience

Stap 2: Think “outside” the box

Naast de bovenstaande verzendaspecten is het ook noodzakelijk om orders op de juiste manier te verpakken. Dat gaat dus verder dan alleen de “doos” die je gebruikt. Je wil voorkomen dat de producten beschadigd bij de klant aankomen of dat er extra kosten in rekening worden gebracht door de vervoerder. Je dient hiertoe niet alleen rekening te houden met het veilig verpakken van producten, maar ook met verpakkingseisen van vervoerders. Daarnaast wil je de verpakking zo aantrekkelijk en uniek mogelijk maken, zodat er een positieve ervaring blijft hangen bij je klanten.

Verpakkingseisen van vervoerders

Om te voorkomen dat de vervoerder onverwachte kosten in rekening brengt voor het incorrect verpakken van de bestelling, dien je rekening te houden met de verpakkingseisen van de vervoerder. Deze verschillen per vervoerder, dus let hier goed op wanneer je met verschillende vervoerders verzendt. De voorwaarden hebben betrekking op de toegestane afmetingen, het toegestane gewicht en het gebruik van “fragile” markeringen. In onze blog over welke vervoerder bij je webshop past, zetten we de voorwaarden en verzendopties per vervoerder voor je op een rij.

Kies voor de juiste verpakking

Veiligheid staat voorop en daarom is het belangrijk om de verpakking op je producten af te stellen. Hoe je je producten het beste verpakt, hangt af van het soort product dat je verkoopt. Om te beoordelen wat de beste verpakking is voor jouw producten, kun je kijken naar de vormen, of het breekbare producten zijn en of het bijvoorbeeld gaat om vloeistoffen. Beoordeel per categorie wat de beste verpakking is voor je product.

Het is bijvoorbeeld niet ideaal om dezelfde kartonnen doos te gebruiken voor een groot product dat met de pakketbezorger mee moet, als voor een klein product dat makkelijk door de brievenbus past. Dit is niet alleen ongunstig voor je bedrijfskosten, maar ook voor het milieu. En gezien steeds meer consumenten waarde hechten aan bedrijven die milieubewust zijn, kun je hier maar beter rekening mee houden. In sommige gevallen kan het voordeliger zijn om te kiezen voor een bubbel envelop, een verzendzak of een ‘coffee bag’. Deze zijn toegestaan, mits goed afgesloten.

Naast de doos zelf is ook de opvulling en de afsluiting van de verpakking van groot belang. Vul je pakket daarom altijd op met bubbelfolie of juist iets origineels in je eigen huisstijl. Het belangrijkste om in je achterhoofd te houden, is dat je producten niet gaan schuiven en daardoor beschadigen of lekken.

Succesvolle webshops: boozyshop brievenbuspakketje

Uitpakken zonder ergernissen

Zelfs een goedkoop product krijgt in de juiste verpakking een luxe uitstraling. Met behulp van een leuke verpakking creëer je eenvoudig een ‘wow experience’. Naast een mooi uiterlijk, is het voorkomen van ergernissen belangrijk voor een leuke unboxing experience. Denk aan een overschot aan tape waardoor het uitpakken lang duurt of een teveel aan opvulmateriaal dat allemaal in de prullenbak van je klant belandt. Kies, om te profiteren van naamsbekendheid, voor een opvallende en herkenbare verpakking door bijvoorbeeld een bedrukte doos of tape en een persoonlijke stempel of sticker te gebruiken.

Waar vind je geschikte verpakkingen? 

We horen je denken: leuk zo’n mooie verpakking, maar wat kost dat? En waar schaf ik de juiste verpakkingen voor mijn webshop aan? Een leuke en unieke verpakking hoeft niet veel te kosten als je het slim aanpakt. Al met een klein detail kun je een groot verschil maken. Als je bijvoorbeeld geen budget hebt om de gehele doos aan te pakken, kun je hem altijd opleuken met een persoonlijke sticker of tape met logo en dat hoeft geen grote uitgave te zijn. Bovendien helpt het om verpakkingen niet als een kostenpost te zien, maar als een investering voor meer naamsbekendheid.

Er zijn een heleboel bedrijven waar je terecht kunt voor verpakkingsmateriaal. Het loont om het aanbod van de verschillende bedrijven te vergelijken om de juiste verpakking te vinden mét de juiste prijs voor je budget. Vaak geldt dat hoe meer je afneemt, hoe meer korting je krijgt. Het in bulk aanschaffen van verpakkingsmateriaal zorgt doorgaans voor een flinke besparing op de kosten. We zetten een aantal verpakkingsbedrijven voor je op een rij:

De ultieme unboxing experience

Stap 3: Maak van elke order een cadeau

Met een knalroze doos of verpakkingstape met je logo ben je er nog niet. De échte unboxing ervaring speelt zich ‘inside the box’ af. Als de klant de doos opent, moet het voelen alsof hij een cadeautje uitpakt. De ultieme unboxing experience creëer je door het overtreffen van verwachtingen en een persoonlijke touch. Hierdoor kun je op een relatief goedkope manier, klanten opnieuw terughalen naar je shop. Bovendien is de kans groot dat een leuke unboxing ervaring gedeeld wordt op social media. Daar bereik je ook nog eens nieuwe potentiële klanten mee. Een handige manier om je omzet te boosten dus.

Enkele voorbeelden om een ultieme unboxing experience te bezorgen:

  • Doe de factuur in een leuke envelop met je logo, in plaats van los in de doos op een “saai” A4’tje
  • Voeg een kortingscode voor de volgende bestelling toe, zo bind je de klant aan je shop
  • Geef een gratis sample van een product dat je zelf verkoopt
  • Stop een klein cadeautje in de doos, zoals een luxe chocolaatje (met uiteraard je logo erop voor extra herkenning)
  • Voeg een kaartje toe en koppel daaraan een winactie, wanneer je klanten hun aankoop delen op Social Media
  • Geef een leuke, onbeschreven kaart weg met je logo, die je klant weer naar iemand kan sturen
  • Stop een ouderwetse handgeschreven ‘thank you’ kaart in de doos om de klant te bedanken
  • Pak producten in met vloeipapier in een leuke kleur en plak het geheel dicht met een persoonlijke sticker

Ook voor dit soort kleine toevoegingen zijn er genoeg bedrijven te vinden, we zetten een aantal drukwerk bedrijven voor je op een rij:

Unboxing experience creëren

Ultieme unboxing experience voorbeelden ter inspiratie

Als het aankomt op leuke unboxing ervaringen, zijn er al genoeg voorbeelden te vinden. Beter goed gejat dan slecht bedacht geldt ook voor je unboxing experience. Maar zorg er wel voor dat je iets vindt dat écht past bij jouw webshop, zodat je je kunt onderscheiden van de concurrent. Enkele voorbeelden van merken met een unieke unboxing experience:

  • Acne Studios: verschillende verpakkingen per productgrootte, allen in dezelfde huisstijl
  • Body&Fit: voegt een sample toe van een eigen product, die de klant zelf uit mag kiezen
  • Boozyshop: knalroze verpakkingen met een cadeau vanaf €30 en een persoonlijk kaartje
  • Coolblue: te herkennen aan de knalblauwe dozen, met leuke quotes en vol humor
  • Everlane: simpele, maar stijlvolle verpakkingen met sticker van het logo en thank you kaart
  • Healthbox: verzenddoos met eigen logo, vloeipapier, sticker met logo en persoonlijk kaartje
  • Riviera Maison: doos matched van buiten en binnen met de luxe stijl van het merk
  • Guts & Gusto: Een feestje in zowel buiten- als binnenverpakking, met stickers en een kaartje die past bij de doelgroep

En zo zijn er nog veel meer. Mocht je zelf een leuk voorbeeld hebben? Laat het ons weten in een reactie en we nemen hem mee in de voorbeelden.

Op ons Pinterest bord vind je nog meer packaging & unboxing inspiratie.

Acne Studios unboxing experience

Conclusie: De ultieme unboxing experience creëren

Tot slot zetten we de belangrijkste punten graag nog even voor je op een rij, zodat je direct aan de slag kunt:

  • Zorg voor een effectieve en efficiënte shipping journey
  • Houd rekening met de verpakkingseisen van vervoerders
  • Kies de juiste soort verpakking voor je producten
  • Onderzoek wat concurrenten in je branche doen en overtref dit
  • Creëer een ultieme unboxing experience voor jouw webshop
  • Houd het betaalbaar met kleine aanpassingen of koop groot in

We hopen dat dit artikel je geïnspireerd heeft om aan de slag te gaan met jouw unboxing experience. Pas toe wat bij jouw webshop past, verras je klanten op een positieve manier en boost daarmee je omzet. Veel succes! Mocht je vragen hebben of inspiratie willen delen? Laat het gerust weten in een reactie.

Beoordeel dit artikel en laat ons weten wat je ervan vindt

5/5 2 ratings

Leave a Reply