Skip to main content

Via Sendcloud kun je gebruikmaken van verschillende vervoerders en verzendopties, zo ook DHL. DHL blijft ontwikkelen in haar netwerk en heeft daarom een splitsing in zendingen voor particulieren en zakelijke leveringen.

We merken dat er onduidelijkheden zijn wanneer je welke verzendoptie het best kunt gebruiken. Wij helpen je graag met het maken van de juiste keuze om tijd en kosten te besparen. Hoog tijd dus voor een artikel met handige informatie!

DHLForYou vs. DHL Europlus

DHLForYou, beter bekend als DHL Parcel is bezorging aan huis binnen 24 tot 48 uur. Deze verzendoptie richt zich op levering aan particulieren.

DHL Europlus is bezorging aan zakelijke adressen binnen Europa. Algemeen kunnen we dus stellen dat DHLForYou zendingen naar consumenten worden geleverd en Europlus zendingen aan B2B klanten.

Waarom hanteert DHL meerdere verzendmethoden? We leggen het voor je uit, want het brengt meer voordelen mee dan je denkt.

De voordelen

Doordat er nu een splitsing is gemaakt in twee verschillende netwerken, is de bezorgdienst meer toegespitst op jouw klant. Zo kun je met DHLForYou je orders laten bezorgen van maandag tot en met zaterdag.

Met DHL Europlus worden er twee afleverpogingen aangeboden, uitsluitend overdag en op werkdagen tussen 08:00 – 17:00 uur. Een verhoogde kans dus op een bezorgd en aangenomen pakket, waardoor jij en je klant tevreden zijn.

Wanneer kies ik voor DHLForYou?

Het DHLForYou netwerk is dus voornamelijk ontwikkeld voor consumenten. Je kiest voor DHLForYou als:

  • Je naar consumenten (in Nederland of België) verzendt.
  • Het pakket maximaal 31,5 kg weegt (er is een toeslag voor pakketten boven de 23kg).
  • Het pakket maximaal 80x60x50 cm is, met een maximale volume-inhoud van 150 liter.

Hoe werkt DHLForYou? 

  • Twee afleverpogingen in Nederland, één afleverpoging in België
  • Bezorging van maandag tot en met zaterdag (met uitzondering van feestdagen)
  • Mist je klant de afleverpoging? Dan wordt het pakket bij een DHL parcelshop afgeleverd waar het gedurende 7 dagen door de klant kan worden afgehaald.
  • Haalt je klant het pakket niet binnen 7 dagen op, dan gaat het pakket retour afzender en bedragen de kosten €1,25 + reguliere verzendkosten.

Je kunt ook kiezen voor handtekening voor ontvangst en uitsluiten om bij de buren te leveren. Handig, want je blijft verantwoordelijk voor het product totdat jouw klant het pakket in ontvangst heeft genomen.

DHLForYou voor consumenten

Wanneer kies ik voor DHL Europlus?

DHL Europlus is ontwikkeld voor de zakelijke markt. Verzend je dus naar zakelijke klanten in de B2B markt? Dan is DHL Europlus de oplossing. Je kiest voor DHL Europlus als:

  • Je levert aan bedrijven, handig in verband met de levertijden.
  • Je pakketten tot 23kg wegen.
  • Je pakketten aan de formaten 120x60x50 cm voldoen.
  • Let op: de afmeting van het pakket moet minimaal 15x11x3,5 (l, b, h) cm zijn.

Hoe werkt DHL Europlus? 

  • Er zijn twee afleverpogingen tussen 08:00 en 18:00.
  • Afleverpogingen gemist? Dan kost een retour naar jou als afzender €8,50 + reguliere verzendkosten.

Tip: vermeld altijd de bedrijfsnaam én contactpersoon wanneer je zakelijk verzendt, op die manier wordt afleveren minder foutgevoelig.

DHL For You DHL Europlus

DHL verzendkosten

De verzendkosten van DHL hangen af van verschillende factoren, zoals de bestemming van de zending, maar ook de grootte en het gewicht van het pakket.

Wil je weten wat een pakket verzenden met DHL via Sendcloud kost? Download hieronder dan onze kortingstarieven om de via Sendcloud beschikbare verzendopties en prijzen te zien.

Wat als mijn zending afwijkt van DHLForYou of Europlus voorwaarden? 

Het is belangrijk om de juiste verzendmethode te kiezen. Wanneer je dat niet doet, kunnen er toeslagen vanuit de vervoerder worden berekend en dat wil niemand! We zetten voor je op een rijtje wat je het beste in iedere situatie kunt doen.

Consumenten zending zwaarder dan 23kg of groter dan 80x60x50? 

Houd dan van tevoren rekening met een toeslag van €3,20. Kies niet voor het Europlus netwerk, omdat dit niet geschikt is voor particulieren en de kans op een onbezorgd pakket vergroot wordt.

Let er wel op dat het pakket niet zwaarder is dan 31,5kg! 

Pakketten extra groot of extra zwaar? 

Houd dan van tevoren rekening met een toeslag van €45,-. Dat geldt voor pakketten zowel in het DHLForYou als het DHL Europlus netwerk. Dus pakketten die zwaarder zijn dan 31,5kg en tot 50kg zijn, zullen een toeslag krijgen van €45,-.

Zakelijke levering in woonwijk? 

Hierbij heb je twee opties, maar dien je wel rekening te houden met toeslagen. Kies je DHL Europlus dan is er een kans op €3,70 toeslag, omdat je de “verkeerde” aflevermethode kiest. Er wordt geleverd aan een particulier adres.

Het is wellicht slimmer om te kiezen voor DHLForYou, maar is er wel maar 1 afleverpoging en dien je rekening te houden met de zaterdaglevering die eerder kan worden gemist door je zakelijke klant.

Pakket kleiner dan 15 (lengte) x11 (breedte) x3,5 (hoogte) cm?

Houd dan rekening met een toeslag van €3,50. De afmeting maakt het namelijk niet mogelijk om een pakket automatisch te sorteren.

Meer DHL Toeslagen

Toeslagen wil niemand en zijn alles behalve leuk. Je kunt er dus maar beter rekening mee houden. Wanneer een pakket niet voldoet aan de voorwaarden of de dimensies overschrijdt, dan is de kans op een toeslag groot. Denk ook aan de aard van verpakking. Bij DHL krijg je bijvoorbeeld voor een aanduiding “breekbaar” een extra toeslag van €5,40.

Wil je nu precies weten welke toeslagen gelden wanneer je verzendt met DHL voor je business? In dit artikel vind je de DHL toeslagcriteria die gelden binnen Nederland.


DHL Parcel Connect voor Europese zendingen

Naast DHLForYou en DHL Europlus is er nog een extra verzendoptie beschikbaar. DHL Parcel Connect is ontwikkeld voor Europese zendingen naar consumenten (particuliere adressen).

Hoe werkt DHL Parcel Connect?

  • Levering aan huis of parcelshop
  • Minimaal 1 afleverpoging, 2 mogelijk op verzoek van ontvanger
  • Inclusief handtekening voor ontvangst

Er zijn twee opties mogelijk. Met DHL Parcel Connect versturen met afhaling of via een servicepunt. De maximale afmetingen en voorwaarden zijn hierin verschillend.

Op ons helpcenter vind je in het artikel over verzenden met DHL via Sendcloud alle informatie.

Verzend je vanuit Nederland naar België? Dan kun je gebruik maken van DHLForYou voor consumentengoederen. DHL Parcel Connect is (nog) niet ontwikkeld voor België.

Afsluitende tips voor online retailers die willen verzenden met DHL

Hopelijk geeft de informatie in dit artikel je meer inzicht in welke verzendoptie je het beste kunt kiezen en waar je rekening mee dient te houden. Tot slot geven we je nog enkele tips mee om rekening mee te houden. Zo kom je niet voor verrassingen te staan!

Hoe laat komt de bezorger bij de klant? 

Wist je dat DHL een handige tool heeft ontwikkeld, zodat klanten een indicatie krijgen van hoe laat de bezorger komt? Door de postcode in te voeren, ziet de klant hoe laat er in de buurt pakketten worden afgeleverd.

Deel deze link met je klanten in bijvoorbeeld een Track & Trace mail, zodat ze er rekening mee kunnen houden dat ze thuis zijn als de bezorger komt. Een verhoogde kans op een goed ontvangen pakket dus!

Daarnaast kun je via de Sendcloud tracking email’s en pagina’s meer inzicht geven in de status van je pakket. Ook op die manier verhoog je de kans op een succesvol afgeleverd pakket. Dat doe je ook nog eens in je eigen huisstijl, waardoor je top-of-mind blijft bij je klanten en daarmee herhaalaankopen verhoogt.

DHL Pick-ups

Verzend je meer dan 100 pakketten per maand? Dan is de ophaalservice (pick-up) van DHL voor je beschikbaar. Hierbij kun je iedere dag pakketten laten afhalen. Er geldt één voorwaarde. Gemiddeld dienen minimaal vijf pakketten meegegeven te worden.

Je kunt daarin kiezen op welke dagen je jouw pakketten wilt laten afhalen. Heb je dus niet iedere dag vijf pakketten, maar wel drie keer per week minimaal vijf pakketten?

Dan kun je de pick-up service via Sendcloud aanvragen.

P.S. lees voor internationale zendingen ons artikel over DHL GLOBALMAIL of extra snelle zendingen ons artikel over DHL Express.

Niet zeker over de meest geschikte verzendmethode voor je zendingen? 

Schroom dan niet om contact op te nemen met ons. Zo kunnen we je adviseren welke verzendmethode of welk alternatief je het beste kunt kiezen waardoor je onverwachts hoge toeslagen vanuit DHL kunt vermijden.

Zelf bekijken welke vervoerder en verzendopties het best bij je zendingen passen? Ontdek het in ons volledige overzicht van PostNL, DHL, DPD, UPS, Homerr, Budbee en Trunkrs

Iris Dings

Als Content Marketing Specialist duikt Iris heel graag voor je in het toetsenbord. Met een grote passie voor Marketing en een sterke interesse in E-commerce en Logistiek schrijft ze regelmatig over hoe je het allerbeste uit je webshop kunt halen.

Begin vandaag nog met slimmer verzenden

Start gratis
Ingesteld in 5 minuten Geen technische kennis nodig Gratis support
Stars

Meer dan 2000 vijf sterren reviews

G2 Crowd Logo Trustpilot Logo Capterra Logo

8 Reacties

  • Jeroen Custers schreef:

    Is er een reden om niet standaard(altijd) te kiezen voor DHL Europlus ipv DHLFORYOU voor consumenten én zakelijke klanten? M.a.w. zijn er nadelen voor DHL Europlus tov DHLFORYOU voor consumenten (woonadres)? Of alleen maar voordelen?

    • Tom van den Heuvel schreef:

      Hallo Jeroen, excuses voor de late reactie! Met DHL Europlus kun je echt alleen zakelijke zendingen doen, mocht dit een consumentenadres zijn, gaat deze hoogstwaarschijnlijk retour afzender. Dus het is simpelweg niet mogelijk :). Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het graag!

  • Holders schreef:

    Goedemorgen,
    Een pakket van DHL Europlus is verkeerd bezorgd. Klant komt bij ons (DHL servicepoint) terugbrengen.
    Wilt u ervoor zorgen dat het hier opgehaald wordt. Z.s.m.

    mvg
    Holders
    Winterswijk
    710102@1

    • Iris Dings schreef:

      Bedankt voor de reactie!

      Wat vervelend dat het mis is gegaan. Je kunt het beste direct contact opnemen met DHL voor een retourzending. Indien de zending via Sendcloud is aangemaakt, dan kun je het best contact opnemen met de verzendende webshop. Deze kan teruggevonden worden via het afzendadres op het label.

      Hopelijk gaat het daarmee lukken!


      Iris

  • Mathijs schreef:

    Ik heb helemaal niet de mogelijkheid om DHL europlus te selecteren, alleen DHLforyou of express. Hoe zit dat?

    • Senna Cobben schreef:

      Hi Mathijs,

      Bedankt voor je reactie! Het klopt dat DHL Europlus niet automatisch beschikbaar is via je Sendcloud account. Deze labels zijn namelijk niet scanbaar op een servicepunt en je kunt deze verzendmehtode dus alleen gebruiken in combinatie met een vaste afhaling van DHL. Een afhaling is mogelijk vanaf 100 pakketten per maand. Voor meer informatie kun je altijd contact opnemen met onze klantenservice. Stuur hiervoor gerust een mail naar [email protected].

      Hopelijk heb ik zo je vraag beantwoord! Een fijn weekend alvast 🙂

  • K B schreef:

    Wat is de meerwaarde van DHLForYou Extra Secure t.o.v. DHLForYou signature

    • Daniëlle Elbertse schreef:

      Beste K B,

      Bedankt voor je reactie!

      DHLForYou Extra Secure is een extra verzekering tot €500. Met DHLForYou Signature voeg je een verplichte handtekening bij ontvangst van het pakket toe, maar is je pakket niet automatisch verzekerd. Het draait hier dus om het wel of niet verzekeren van je pakket.

      Hopelijk lukt het hiermee!

      – Daniëlle