Via SendCloud kun je gebruikmaken van verschillende vervoerders en verzendopties, zo ook DHL. Voorheen was DHL Complete de verzendoptie van DHL binnen SendCloud. Om beter in te kunnen spelen op consumenten en het zakelijk netwerk is DHL gewijzigd naar DHLForYou (beter bekend als DHL Parcel) en DHL Europlus. We proberen je via jouw SendCloud omgeving en ons helpcenter zoveel mogelijk op weg te helpen. We merken dat er toch nog wat onduidelijkheden zijn. Tijd dus voor een artikel met handige informatie!

DHLForYou vs. DHL Europlus?

De verzendoptie DHL Parcel kent iedereen wel. Voorheen was dit DHL Complete binnen SendCloud. Wanneer je met DHL wil verzenden met je webshop, dan zijn er twee verzendopties mogelijk: DHL For You en DHL Europlus.

Hoe zit dat precies? Over het algemeen geldt het volgende: DHLForYou is de verzendmethode voor de consumentenmarkt. Lever jij dus aan consumenten dan is over het algemeen DHLForYou de juiste verzendmethode. DHL Europlus is bedoeld voor de zakelijke zendingen. Twee verzendmethoden, waarom? We leggen het uit, natuurlijk brengt het voordelen met zich mee!

De voordelen

Doordat er nu een splitsing is gemaakt in twee verschillende netwerken, is de bezorgdienst meer toegespitst op jouw klant. Zo wordt er vier keer afleveren aangeboden bij DHLForYou: tweemaal in de middag tot 18:00 uur en tweemaal tussen 18:00 en 21:00 uur.

Voor de zakelijke markt en dus DHL Europlus wordt er uitsluitend overdag geleverd (tussen 08:00 en 17:00 uur). Een verhoogde kans dus op een bezorgd en aangenomen pakket, waardoor jij en je klant tevreden zijn. Op naar nieuwe orders!

DHL vliegtuig

Wanneer kies ik voor DHLForYou?

Het DHLForYou netwerk is dus voornamelijk ontwikkeld voor consumenten. Je kiest voor DHLForYou als:

  • Je naar consumenten verzendt.
  • Het pakket maximaal 20kg weegt.
  • Het pakket maximaal 80 cm lang is en 50 cm hoog en daarbij een maximale volume-inhoud van 150L heeft. Je berekent het volume-inhoud gemakkelijk hier. Maximaal kan je pakket dus 80 cm lang, 35 cm breed en 50 cm hoog zijn.

Hoe werkt DHLForYou? 

  • Er zijn in totaal vier afleverpogingen. Pakketten worden geleverd tussen 11:00 – 15:00 uur en 14:00 – 18:00 uur en in de avond van 18:00 – 21:00 uur of op zaterdag.
  • Mist je klant de afleverpoging? Dan wordt het pakket bij een DHL parcelshop afgeleverd waar het gedurende 7 dagen door de klant kan worden afgehaald.
  • Je klant kan na de eerste afleverpoging zelf beslissen wanneer het pakket geleverd dient te worden.
  • Gratis zaterdaglevering tot 13:00.

Daarnaast zijn er aanvullende mogelijkheden om pakketten extra te verzekeren tot €500,-. Dat is een absolute aanrader bij pakketten met een hoge waarde. Je kunt ook kiezen voor handtekening voor ontvangst en uitsluiten om bij de buren te leveren. Handig, want je blijft verantwoordelijk voor het product totdat jouw klant het pakket in ontvangst heeft genomen.

Wanneer kies ik voor DHL Europlus?

DHL Europlus is ontwikkeld voor de zakelijke markt. Verzend je dus naar zakelijke klanten in de B2B markt? Dan is DHL Europlus de oplossing. Je kiest voor DHL Europlus als:

  • Je levert aan bedrijven, handig in verband met de levertijden.
  • Je pakketten tot 31,5kg wegen.
  • Je pakketten aan de formaten 120x60x50 cm voldoen.
  • Let op: de afmeting van het pakket moet minimaal 15x11x3,5 (l, b, h) cm zijn.

Hoe werkt DHL Europlus? 

  • Er zijn twee afleverpogingen tussen 08:00 en 17:00.
  • Afleverpogingen gemist? Dan zal het pakket terug worden verzonden naar de terminal van DHL, waar het pakket binnen 7 dagen afgehaald kan worden door je klant.

Tip: vermeld altijd de bedrijfsnaam wanneer je zakelijk verzendt, op die manier wordt afleveren minder foutgevoelig.

Wat als mijn levering afwijkt van de voorwaarden? 

Het is belangrijk om de juiste verzendmethode te kiezen. Wanneer je dat niet doet, kunnen er toeslagen vanuit de vervoerder worden berekend en dat wil niemand! We zetten voor je op een rijtje wat je het beste in iedere situatie kunt doen.

Consumenten zending zwaarder dan 20kg of groter dan 80x50x35? 

Je kunt voortaan dan een Europlus zending aanmaken. DHL controleert of het Europlus pakket is geadresseerd aan een zakelijk- of woonadres. De bezorging zal daarmee aangepast worden naar een consumentenlevering met 4 afleverpogingen in plaats van 2.

De consument kan daarbij gratis een nieuw bezorgmoment kiezen wanneer de eerste bezorgpoging niet gelukt is of het pakket kan bij één van de buren of een DHL parcelshop afgeleverd worden. Houd hierbij wel rekening met een zogenaamde “x handeling” toeslag van €3,50. Dat komt doordat de zending op die manier niet automatisch verwerkt kan worden.

Let er wel op dat het pakket niet zwaarder is dan 31,5kg!

Pakketten extra groot of extra zwaar? 

Houd dan van tevoren rekening met een toeslag van €45,-. Dat geldt voor pakketten zowel in het DHLForYou als het DHL Europlus netwerk. Dus pakketten die zwaarder zijn dan 31,5kg en tot 50kg zijn, zullen een toeslag krijgen van €45,-. Goed om te weten: pakketten zwaarder dan 50 kg worden operationeel en administratief als een pallet behandeld en zullen daarom €75,- bedragen.

Zakelijke levering in woonwijk? 

Je kiest dan voor DHL Europlus, waarbij DHL dezelfde voorwaarden hanteert als in het DHLForYou netwerk. Het gewicht is dan echter nog altijd 31,5 kg en voor het formaat gelden de afmetingen: 100 x 50 x 50.

Daarin zijn er ook vier afleverpogingen, waarnaar het pakket terug gaat naar een DHL parcelshop als deze niet is afgeleverd. Er is gratis een nieuw bezorgmoment te kiezen door je klant, wanneer de eerste bezorgpoging is mislukt.

Pakket kleiner dan 15 (lengte) x11 (breedte) x3,5 (hoogte) cm?

Houd dan rekening met een toeslag van €3,50.

Afsluitende tips

Hopelijk geeft de informatie in dit artikel je meer inzicht in welke verzendoptie je het beste kunt kiezen en waar je rekening mee dient te houden. Tot slot geven we je nog enkele tips mee om rekening mee te houden. Zo kom je niet voor verrassingen te staan!

Hoe laat komt de bezorger bij de klant? 

Wist je dat DHL een handige tool heeft ontwikkeld, zodat klanten een indicatie krijgen van hoelaat de bezorger komt? Door de postcode in te voeren, ziet de klant hoelaat er in de buurt pakketten worden afgeleverd.

Deel deze link met je klanten in bijvoorbeeld een Track & Trace mail, zodat ze er rekening mee kunnen houden dat ze thuis zijn als de bezorger komt. Een verhoogde kans op een goed ontvangen pakket dus!

Daarnaast kun je via de SendCloud tracking email’s en pagina’s meer inzicht geven in de status van je pakket. Ook op die manier verhoog je de kans op een succesvol afgeleverd pakket. Dat doe je ook nog eens in je eigen huisstijl, waardoor je top-of-mind blijft bij je klanten en daarmee herhaalaankopen verhoogt.

DHL Pick-ups

Verzend je meer dan 80 pakketten per maand? Dan is de ophaalservice (pick-up) van DHL voor je beschikbaar. Hierbij kun je iedere dag pakketten laten afhalen. Er geldt één voorwaarde. Gemiddeld dienen minimaal vijf pakketten meegegeven te worden.

Je kunt daarin kiezen op welke dagen je jouw pakketten wilt laten afhalen. Heb je dus niet iedere dag vijf pakketten, maar wel drie keer per week minimaal vijf pakketten? Dan kun je de pick-up service via SendCloud aanvragen.

DHL Europlus

Niet zeker over de meest geschikte verzendmethode voor je zendingen? 

Schroom dan niet om contact op te nemen met ons. Zo kunnen we je adviseren welke verzendmethode of welk alternatief je het beste kunt kiezen waardoor je onverwachts hoge toeslagen vanuit DHL kunt vermijden.

Beoordeel dit artikel en laat ons weten wat je ervan vindt

4.4/5 7 ratings

2 Comments

  • Jeroen Custers schreef:

    Is er een reden om niet standaard(altijd) te kiezen voor DHL Europlus ipv DHLFORYOU voor consumenten én zakelijke klanten? M.a.w. zijn er nadelen voor DHL Europlus tov DHLFORYOU voor consumenten (woonadres)? Of alleen maar voordelen?

    • Tom van den Heuvel schreef:

      Hallo Jeroen, excuses voor de late reactie! Met DHL Europlus kun je echt alleen zakelijke zendingen doen, mocht dit een consumentenadres zijn, gaat deze hoogstwaarschijnlijk retour afzender. Dus het is simpelweg niet mogelijk :). Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het graag!

Leave a Reply