Via Sendcloud kun je gebruikmaken van verschillende vervoerders en verzendopties, zo ook DHL. DHL blijft ontwikkelen in haar netwerk en heeft daarom een splitsing in zendingen voor particulieren en zakelijke leveringen. We proberen je via jouw Sendcloud omgeving en ons helpcenter zoveel mogelijk op weg te helpen. We merken dat er toch nog wat onduidelijkheden zijn. Tijd dus voor een artikel met handige informatie!

DHLForYou vs. DHL Europlus?

DHLForYou, beter bekend als DHL Parcel is bezorging aan huis binnen 24 tot 48 uur. Deze verzendoptie richt zich op levering aan particulieren.

DHL Europlus is bezorging aan zakelijke adressen binnen Europa. Algemeen kunnen we dus stellen dat DHLForYou zendingen naar consumenten worden geleverd en Europlus zendingen aan B2B klanten.

Waarom hanteert DHL meerdere verzendmethoden? We leggen het voor je uit, want het brengt meer voordelen mee dan je denkt.

De voordelen

Doordat er nu een splitsing is gemaakt in twee verschillende netwerken, is de bezorgdienst meer toegespitst op jouw klant. Zo kun je met DHLForYou je orders laten bezorgen van maandag tot en met zaterdag. Met DHL Europlus worden er twee afleverpogingen aangeboden, uitsluitend overdag en op werkdagen tussen 08:00 – 17:00 uur.

Een verhoogde kans dus op een bezorgd en aangenomen pakket, waardoor jij en je klant tevreden zijn.

DHLForYou voor consumenten

Wanneer kies ik voor DHLForYou?

Het DHLForYou netwerk is dus voornamelijk ontwikkeld voor consumenten. Je kiest voor DHLForYou als:

  • Je naar consumenten (in Nederland of België) verzendt.
  • Het pakket maximaal 20kg weegt.
  • Het pakket maximaal 80x50x35 cm is, met een maximale volume-inhoud van 150 liter.

Hoe werkt DHLForYou? 

  • Er is één afleverpoging overdag
  • Bezorging van maandag tot en met zaterdag
  • Mist je klant de afleverpoging? Dan wordt het pakket bij een DHL parcelshop afgeleverd waar het gedurende 7 dagen door de klant kan worden afgehaald.
  • Haalt je klant het pakket niet binnen 7 dagen op, dan gaat het pakket retour afzender en bedragen de kosten €1,25 + reguliere verzendkosten.

Je kunt ook kiezen voor handtekening voor ontvangst en uitsluiten om bij de buren te leveren. Handig, want je blijft verantwoordelijk voor het product totdat jouw klant het pakket in ontvangst heeft genomen.

Wanneer kies ik voor DHL Europlus?

DHL Europlus is ontwikkeld voor de zakelijke markt. Verzend je dus naar zakelijke klanten in de B2B markt? Dan is DHL Europlus de oplossing. Je kiest voor DHL Europlus als:

  • Je levert aan bedrijven, handig in verband met de levertijden.
  • Je pakketten tot 31,5kg wegen.
  • Je pakketten aan de formaten 120x60x50 cm voldoen.
  • Let op: de afmeting van het pakket moet minimaal 15x11x3,5 (l, b, h) cm zijn.

Hoe werkt DHL Europlus? 

  • Er zijn twee afleverpogingen tussen 08:00 en 17:00.
  • Afleverpogingen gemist? Dan kost een retour naar jou als afzender €8,50 + reguliere verzendkosten.

Tip: vermeld altijd de bedrijfsnaam én contactpersoon wanneer je zakelijk verzendt, op die manier wordt afleveren minder foutgevoelig.

Verzenden met DHL (DHL For You versus DHL Europlus) Hoe zit het nou?

Wat als mijn levering afwijkt van de DHLForYou of Europlus voorwaarden? 

Het is belangrijk om de juiste verzendmethode te kiezen. Wanneer je dat niet doet, kunnen er toeslagen vanuit de vervoerder worden berekend en dat wil niemand! We zetten voor je op een rijtje wat je het beste in iedere situatie kunt doen.

Consumenten zending zwaarder dan 20kg of groter dan 80x50x35? 

Houd dan van tevoren rekening met een toeslag van €3,70. Kies niet voor het Europlus netwerk, omdat dit niet geschikt is voor particulieren en de kans op een onbezorgd pakket vergroot wordt.

Let er wel op dat het pakket niet zwaarder is dan 31,5kg! 

Pakketten extra groot of extra zwaar? 

Houd dan van tevoren rekening met een toeslag van €45,-. Dat geldt voor pakketten zowel in het DHLForYou als het DHL Europlus netwerk. Dus pakketten die zwaarder zijn dan 31,5kg en tot 50kg zijn, zullen een toeslag krijgen van €45,-.

Zakelijke levering in woonwijk? 

Hierbij heb je twee opties, maar dien je wel rekening te houden met toeslagen. Kies je DHL Europlus dan is er een kans op €3,70 toeslag, omdat je de “verkeerde” aflevermethode kiest. Er wordt geleverd aan een particulier adres.

Het is wellicht slimmer om te kiezen voor DHLForYou, maar is er wel maar 1 afleverpoging en dien je rekening te houden met de zaterdaglevering die eerder kan worden gemist door je zakelijke klant.

Pakket kleiner dan 15 (lengte) x11 (breedte) x3,5 (hoogte) cm?

Houd dan rekening met een toeslag van €3,70. De afmeting maakt het namelijk niet mogelijk om een pakket automatisch te sorteren.

Meer DHL Toeslagen

Toeslagen wil niemand en zijn alles behalve leuk. Je kunt er dus maar beter rekening mee houden. Wanneer een pakket niet voldoet aan de voorwaarden of de dimensies overschrijdt, dan is de kans op een toeslag groot. Denk ook aan de aard van verpakking. Bij DHL krijg je bijvoorbeeld voor een aanduiding “breekbaar” een extra toeslag van €3,70.

Wil je nu precies weten welke toeslagen gelden wanneer je verzendt met DHL voor je business? In dit artikel vind je de DHL toeslagcriteria die gelden binnen Nederland.

DHLForYou versus DHL Europlus? Wanneer kies je voor welke verzendoptie?

DHL Parcel Connect voor Europese zendingen

Naast DHLForYou en DHL Europlus is er nog een extra verzendoptie beschikbaar. DHL Parcel Connect is ontwikkeld voor Europese zendingen naar consumenten (particuliere adressen).

Hoe werkt DHL Parcel Connect?

  • Levering aan huis of parcelshop afhankelijk per land
  • Minimaal 1 afleverpoging, 2 mogelijk op verzoek van ontvanger
  • Zendingen zijn standaard verzekerd tot 500 euro
  • Inclusief handtekening voor ontvangst

Er zijn twee opties mogelijk. Met DHL Parcel Connect versturen met afhaling of via een servicepunt. De maximale afmetingen en voorwaarden zijn hierin verschillend. Op ons helpcenter vind je in het artikel over verzenden met DHL via Sendcloud alle informatie.

Verzend je vanuit Nederland naar België? Dan kun je gebruik maken van DHLForYou voor consumentengoederen. DHL Parcel Connect is (nog) niet ontwikkeld voor België.

Afsluitende tips voor online retailers die willen verzenden met DHL

Hopelijk geeft de informatie in dit artikel je meer inzicht in welke verzendoptie je het beste kunt kiezen en waar je rekening mee dient te houden. Tot slot geven we je nog enkele tips mee om rekening mee te houden. Zo kom je niet voor verrassingen te staan!

Hoe laat komt de bezorger bij de klant? 

Wist je dat DHL een handige tool heeft ontwikkeld, zodat klanten een indicatie krijgen van hoelaat de bezorger komt? Door de postcode in te voeren, ziet de klant hoelaat er in de buurt pakketten worden afgeleverd.

Deel deze link met je klanten in bijvoorbeeld een Track & Trace mail, zodat ze er rekening mee kunnen houden dat ze thuis zijn als de bezorger komt. Een verhoogde kans op een goed ontvangen pakket dus!

Daarnaast kun je via de Sendcloud tracking email’s en pagina’s meer inzicht geven in de status van je pakket. Ook op die manier verhoog je de kans op een succesvol afgeleverd pakket. Dat doe je ook nog eens in je eigen huisstijl, waardoor je top-of-mind blijft bij je klanten en daarmee herhaalaankopen verhoogt.

DHL Pick-ups

Verzend je meer dan 100 pakketten per maand? Dan is de ophaalservice (pick-up) van DHL voor je beschikbaar. Hierbij kun je iedere dag pakketten laten afhalen. Er geldt één voorwaarde. Gemiddeld dienen minimaal vijf pakketten meegegeven te worden.

Je kunt daarin kiezen op welke dagen je jouw pakketten wilt laten afhalen. Heb je dus niet iedere dag vijf pakketten, maar wel drie keer per week minimaal vijf pakketten? Dan kun je de pick-up service via Sendcloud aanvragen.

Niet zeker over de meest geschikte verzendmethode voor je zendingen? 

Schroom dan niet om contact op te nemen met ons. Zo kunnen we je adviseren welke verzendmethode of welk alternatief je het beste kunt kiezen waardoor je onverwachts hoge toeslagen vanuit DHL kunt vermijden.

Beoordeel dit artikel en laat ons weten wat je ervan vindt

4.6/5 9 ratings

2 Comments

  • Jeroen Custers schreef:

    Is er een reden om niet standaard(altijd) te kiezen voor DHL Europlus ipv DHLFORYOU voor consumenten én zakelijke klanten? M.a.w. zijn er nadelen voor DHL Europlus tov DHLFORYOU voor consumenten (woonadres)? Of alleen maar voordelen?

    • Tom van den Heuvel schreef:

      Hallo Jeroen, excuses voor de late reactie! Met DHL Europlus kun je echt alleen zakelijke zendingen doen, mocht dit een consumentenadres zijn, gaat deze hoogstwaarschijnlijk retour afzender. Dus het is simpelweg niet mogelijk :). Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het graag!

Leave a Reply