Skip to main content

Naarmate het piekseizoen voor e-commerce nadert, komt de meest hectische tijd van het jaar in zicht, wat zowel opwinding als bezorgdheid met zich meebrengt. Sta je klaar om de drukte aan te pakken, of voel je je overweldigd door de verzenduitdagingen die het hoogseizoen met zich meebrengt?

Laten we dieper ingaan op de impact van verzendpieken op jouw bedrijf en profiteer van prognoses voor het aankomende piekseizoen van 2023. Ontdek de cruciale stappen om niet alleen te overleven tijdens verzendpieken, maar om ze voorgoed de baas te zijn!

Hoe het e-commerce piekseizoen je bedrijf beïnvloedt

Om te beginnen is het cruciaal om te beseffen dat verzending tijdens het hoogseizoen geen ver-van-mijn-bed-show is, maar een grote invloed kan hebben op je e-commercebedrijf. Met de feestdagen en grote evenementen zoals Black Friday en Cyber Monday in het vooruitzicht, nemen de bestellingen van klanten en de verzendingen van bestellingen toe, waardoor de toeleveringsketen en de logistiek onder druk komen te staan.

Om deze plotselinge toename in bestellingen aan te kunnen, moeten e-commercebedrijven over de infrastructuur en middelen beschikken om het toegenomen volume te verwerken, de gewenste pakketten bij hun klanten te krijgen en aan de vraag te voldoen. Immers, als een klant de bestelling niet op tijd ontvangt, vooral als het gaat om een cadeau of een product met een vakantiethema waar tijdgevoeligheid aan verbonden is, komt de klant misschien niet meer terug naar je shop.

Wanneer is het piekseizoen voor jouw bedrijf?

Het piekseizoen kan variëren afhankelijk van de branche en de specifieke markt waarop je je richt. De vraag naar dagelijkse huishoudelijke artikelen blijft meestal het hele jaar door gelijk, omdat het essentiële artikelen zijn. Aan de andere kant kent de mode- en kledingindustrie grote schommelingen in de vraag (bijv. de winteruitverkoop).

Over het algemeen begint het piekseizoen voor speelgoed, elektronica en mode met Singles Day in november, gevolgd door Black Friday en Cyber Monday. Deze drukke periode gaat door tot de kerstvakantie. Voor sommige bedrijven kan zelfs Halloween eind oktober al verhoogde verkoopvolumes laten zien. Voor andere bedrijven, zoals huis- en tuinartikelen, kan het hoogseizoen in februari beginnen en tot april of mei duren.

In welke bedrijfstak je ook actief bent, je bedrijf kan er veel baat bij hebben als je je piekverkoopseizoen kent en je erop voorbereidt. Dit betekent dat je op tijd een voorraad moet aanleggen, rekening moet houden met de personeelscapaciteit en ervoor moet zorgen dat je vanaf het begin voldoende verpakkingsmateriaal beschikbaar hebt dat tot het eind meegaat.

Maar wacht, er is meer. Piekperiodes vallen vaak samen met een piek in retourzendingen. Volgens het E-commerce Delivery Compass 2023 van Sendcloud retourneert 51% van de consumenten artikelen als ze ontevreden zijn. Dit betekent dat het verwerken van kerstretouren je bezig kan houden tot minstens half januari.

Neem de leiding over je verzendproces tijdens het e-commerce hoogseizoen

Met de stijgende verkoopvolumes en de enorme hoeveelheid zendingen die vervoerders moeten verwerken, ontstaan overbelaste vervoersnetwerken, vertragingen in de bezorging, volumebeperkingen, extra kosten en een toename van verloren en beschadigde pakketten.

Als je het gevoel hebt dat je door de chaos de controle kwijt bent, is het de hoogste tijd om de leiding te nemen over je verzendproces. Win je invloed terug, zelfs in de meest chaotische tijden, met deze 3 verzendfasen die je tijdens het hoogseizoen onder de knie moet krijgen:

1. Neem je verzendproces in eigen hand en focus op het leveren van kwaliteit

Tijdens het hoogseizoen is het essentieel om je verzendproces te optimaliseren om het toegenomen volume aan bestellingen aan te kunnen. Maar hoe behoud je de controle over iets dat je letterlijk (gedeeltelijk) uit handen geeft? Hier zijn een aantal essentiële werkwijzen om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van je orderverzending top blijft:

Koppel met meerdere vervoerders en voeg servicepunten toe aan je checkout

Met meerdere vervoerders koppelen en servicepunten toevoegen aan je checkout biedt meer flexibiliteit voor jou en je klanten, van bezorging tot eventuele retourzendingen. Voor jouw bedrijf vertaalt zich dat uiteindelijk in zowel een hogere conversieratio als klantenbehoud. De mogelijkheid hebben om een andere vervoerder te kiezen helpt ook bij het omzeilen van de volgende problemen:

  • Een vervoerder die zijn capaciteit heeft opgebruikt en plotseling geen nieuwe pick-ups meer accepteert
  • Sluitingstijden tijdens feestdagen of geen pick-ups op bepaalde dagen, afhankelijk van de vervoerder
  • Toegevoegde toeslagen voor het hoogseizoen, die van vervoerder tot vervoerder kunnen verschillen

Houd er rekening mee dat vervoerders extra kosten in rekening kunnen brengen als de ontvanger niet aanwezig is bij de thuisbezorging. Kiezen voor servicepunten kan een meer kosteneffectieve en betrouwbare bezorgoplossing bieden, waar alle betrokken partijen van profiteren. Door servicepunten te integreren in je checkout, kunnen klanten gemakkelijk de exacte plaats en tijd voor de pakketbezorging kiezen, zodat ze op tijd aankomen.

Verwerk je bestellingen sneller met verzendautomatisering

Tijdens het hoogseizoen kan het op zijn zachtst gezegd een uitdaging zijn om grote hoeveelheden bestellingen te verwerken. Een manier om dit aan te pakken is door je verzendproces te automatiseren, waardoor je minder handmatig hoeft in te grijpen, minder fouten maakt en efficiënter kunt verzenden.

Denk aan het in bulk generen van labels, het automatiseren van picking & packingprocessen in je magazijn en het verminderen van de werkdruk van medewerkers wanneer ze het het drukst hebben. Het automatiseren van verzendprocessen kan leiden tot snellere orderverwerking, grotere nauwkeurigheid en meer efficiëntie. Door het elimineren van handmatige taken en het beheren van mogelijke vertragingen bij het verzenden, kunnen bedrijven zorgen voor een snelle levering, wat leidt tot een grotere klanttevredenheid en klantenbinding.

Bovendien stelt automatisering bedrijven in staat om hun activiteiten uit te breiden zonder dat dit ten koste gaat van de nauwkeurigheid en kwaliteit, wat resulteert in aanzienlijke kostenbesparingen door het verminderen van handmatige arbeid en het stroomlijnen van algemene processen. En het beste van alles: slimme geautomatiseerde verzending betekent dat je het één keer instelt en er verder geen omkijken meer naar hebt.

2. Verbeter zichtbaarheid en vertrouwen met order tracking

Klanten waarderen transparantie. De mogelijkheid om de levering van bestellingen te volgen en meldingen te versturen verbetert de algehele klantervaring. Aan de andere kant helpt het implementeren van ordertrackingsystemen en logistieke diensten je ook om problemen op te sporen die zich uiteindelijk zullen voordoen.

Het vertrouwen van klanten vergroten met tracking notificaties

Hoewel vertragingen tijdens het hoogseizoen onvermijdelijk zijn, is proactieve communicatie met klanten de sleutel tot het managen van verwachtingen. Met behulp van trackingsoftware kun je aangepaste trackingmeldingen sturen om klanten op de hoogte te houden tijdens het hele verzendtraject.

Het geven van een schatting van de levertijd tijdens het afrekenen en klanten op de hoogte houden van eventuele vertragingen kan de klanttevredenheid en -loyaliteit enorm vergroten. Pakkettracering kan ook helpen bij het beheren van de “Waar is mijn bestelling” (WISMO) vragen die je klantenserviceteam overbelasten tijdens het hoogseizoen.

Door meldingen te personaliseren en er elementen van je merknaam in op te nemen, kun je de klantenbinding en -retentie van je merk versterken. Je kunt deze gelegenheid zelfs gebruiken om speciale kortingen aan te bieden, handleidingen te delen of social media feeds onder de aandacht te brengen. Nadat een pakket succesvol is afgeleverd, kan een laatste bezorgmelding ook het ideale moment zijn om de klant om een beoordeling te vragen.

Vrouw die tijdens het piekseizoen een pakket retourneert

Vereenvoudig retouren met een self-service retourportaal

Het wordt vaak over het hoofd gezien dat je, door meer controle te krijgen over retourzendingen, je klanten beter van dienst kunt zijn. Je retourbeleid aanpassen voor de feestdagen, zodat klanten hun bestellingen later kunnen retourneren, kan ook helpen om de klanttevredenheid te verhogen. Wie wil zich immers zorgen maken over het terugsturen van cadeaus terwijl de goedbedoelende gever nog in de buurt is? Het is beter om dit na de feestdagen te regelen!

Door verschillende retouropties aan te bieden, hebben je klanten de vrijheid om hun retouren te beheren op de manier die hen het beste uitkomt. Met een selfservice retourportaal wordt retourneren een fluitje van een cent. Klanten kunnen moeiteloos artikelen selecteren om te retourneren, de terugbetalingsoptie van hun voorkeur kiezen en kiezen voor retourneren via de vervoerder of het servicepunt. De retouropties kunnen al in de aankoopfase van het traject worden gedeeld en alle betrokkenen kunnen bij elke stap van het retourproces op de hoogte worden gehouden. Daarnaast helpt het implementeren van een geautomatiseerd retourbeleid om je klantenserviceteam te ontlasten door het knelpunt van handmatige processen te verminderen.

3. Bescherm je zendingen voor een veilige levering

Pakketten zijn vatbaarder voor schade, diefstal of verlies tijdens het hoogseizoen, wanneer vervoerders veel meer pakketten verwerken dan normaal. Daarom wordt een transportverzekering tijdens het piekseizoen sterk aanbevolen.

Verzekering en andere maatregelen ter bescherming van zendingen

Een verzendverzekering is een waardevolle investering om je te beschermen tegen verloren, beschadigde of gestolen pakketten. Dit vermindert niet alleen het financiële risico, maar zorgt er ook voor dat bestellingen snel en moeiteloos worden vervangen voordat klanten het vertrouwen verliezen.

De voordelen van pakketbescherming gaan verder dan kostenbesparingen en de bescherming van de reputatie van het merk. Als je kijkt naar de doorlooptijd voor verzekeringsuitkeringen, kan het bij transportverzekeringen wel 28 dagen duren om een claim te verwerken. Met de snelle claims en ondersteuning die je krijgt van de juiste pakketverzekering kan een snellere doorlooptijd van 2-3 dagen voor de uitbetaling van claims je daarentegen helpen om effectief door een moeilijke situatie te navigeren.

Verzend met vertrouwen tijdens het piekseizoen

Als het gaat om het beheersen van je verzendproces, zijn de voordelen veel groter dan de inspanningen. Een zorgvuldig gecontroleerd verzendproces heeft een aanzienlijke positieve invloed op de klanttevredenheid en -loyaliteit. Tijdens het hoogseizoen is het belangrijk om niet alleen te focussen op meer verkoop, maar ook prioriteit te geven aan klantbehoud, omdat dit succes op lange termijn bevordert. Door te zorgen voor een gestroomlijnd retourproces, realtime zichtbaarheid van pakketten en bescherming van zendingen kun je als webwinkelier vragen en problemen van klanten sneller oplossen.

Het piekseizoen is een kans om niet alleen te overleven, maar te groeien – gedurende het hele verzendproces. Jij kan dit! Eigenaar zijn van je verzendproces geeft je niet alleen gemoedsrust tijdens het hoogseizoen, maar helpt je ook om je bedrijf te laten groeien. Maar als je vastloopt en onderweg ondersteuning nodig hebt, aarzel dan niet om contact op te nemen.

Daniëlle Elbertse

Daniëlle Elbertse is werkzaam als Marketing Specialist bij Sendcloud. Met haar expertise op het gebied van IT en e-commerce logistiek helpt ze online retailers met het optimaliseren van hun verzendstrategie.

Begin vandaag nog met slimmer verzenden

Start gratis
Ingesteld in 5 minuten Geen technische kennis nodig Gratis support
Stars

Meer dan 2000 vijf sterren reviews

G2 Crowd Logo Trustpilot Logo Capterra Logo