Het is een bekende doelstelling van vrijwel iedere shop, zoveel mogelijk orders genereren tegen een zo laag mogelijk bedrag. Er zijn verschillende middelen waarmee je dit kunt bereiken. Met een mailcampagje zit je sowieso goed. De meeste Nederlanders checken namelijk 1 tot 6 keer per dag hun e-mail en 75% heeft weleens iets gekocht naar aanleiding van een reclamemail.Zo blijkt uit Nationaal E-mail Onderzoek 2017. Thijs van Lab51 deelt daarom 7 automation mails én de resultaten, zodat ook jij meer orders kunt genereren met e-mail. 

Mailcampagnes als onmisbaar onderdeel van marketing automation

Met marketing automation speel je in op het online gedrag van je klant; je ondersteunt ze via geautomatiseerde kanalen in hun klantreis. Als iemand actie A + actie B doet, dan wordt de opvolging actie C. Een mailcampagne vormt een belangrijk onderdeel van marketing automation. Een mail versturen, kan best wat tijd in beslag nemen. Om het voor jou allemaal net wat makkelijker te maken, kun je vrijwel ieder shopsysteem zoals Magento 2 koppelen met MailChimp, bijvoorbeeld met de module MailChimp for Magento 2. Zo kun je MailChimp instrueren om automatisch e-mails te sturen op basis van de data uit het systeem en de variabelen die je zelf hebt aangegeven. En hupsakee, dan heb je opeens de basis voor een serie e-mails die jou zeker meer orders zullen opleveren.

Lab51 is een 360 graden e-commercebureau voor Magento 2 shops. Bij Lab51 werken experts op gebied van e-commercestrategieën zoals mailcampagnes. Daarom deelt Thijs in dit artikel zijn tips en voorbeelden van 7 automation mails die meer orders opleveren, voor iedere shop. Ook als je geen Magento 2 shop beheert.

7 automatische e-mails die meer orders opleveren

1 Welkom bij de club!

Een goed begin is het halve werk. Als klanten een account maken in je webshop of wanneer ze een aankoop doen, stuur je ze een welkomstmail. Daar kun je flink mee uitpakken! De kunst is om het drieledig aan te pakken: laat de klant zich welkom voelen, probeer meer van hem/haar te weten te komen en laat zien wat je in huis hebt. Het Amerikaanse Michaels, een winkelketen en webshop voor allerlei creatieve benodigdheden, doet dit uitstekend.

Mailcampagne voorbeeld 1: Welkom email

2 Psst..je bent je volle winkelwagen vergeten

Waarschijnlijk is dit de meest bekende automation mail. Het is je vast ook wel eens overkomen: je kijkt wat rond in een webshop, klikt op een product waar je interesse in hebt en je wil even kijken hoe duur het precies is. Je plaatst het in je winkelwagen, ziet het bedrag en je klikt de webshop weg (omdat je baas eraan komt of omdat je je kind uit de ballenbak moet halen). Uit onderzoek van Baymand Insitute blijkt dat dit gemiddeld in 69,23% van de gevallen gebeurt.

Het product zit nog in de winkelwagen van de klant en daar kun je als webshopeigenaar dus op inspelen. Stuur bijvoorbeeld enkele uren na het verlaten van de winkelwagen, een mail met de melding dat je klant het product in zijn winkelwagen is vergeten! Of stuur een serie mails: na de eerste mail kun je bijvoorbeeld 1 dag later en vervolgens 3 dagen later een reminder sturen. In MailChimp is deze instelling een standaardoptie. Het is een kwestie van aanklikken, een verzendlijst kiezen en je bent er. Je dient er dan alleen voor te zorgen dat de data uit je webshop in MailChimp terechtkomt. Bij onze klant Vivapura.shop hebben we ook een abandoned cart e-mail (eentje welteverstaan, geen serie) ingesteld. Het resultaat: 5% van de ontvangers van een abandoned cart mail deden alsnog een aankoop.

Mailcampagne voorbeeld: Je bent je winkelwagen vergeten

3 Deze producten kun je misschien ook goed gebruiken 

Als een klant een aankoop heeft gedaan, weet je waar de interesse van die klant ligt. Het is dan heel nuttig om andere producten aan te bevelen. Neem nou een vrouwelijke klant die een foundation koopt. De kans is groot ze een poeder nodig heeft om haar jukbeenderen te accentueren of juist een make-up remover voor het einde van de dag. In een e-mail, die je bijvoorbeeld 14 dagen na de eerste aankoop toestuurt, kun je deze producten mooi presenteren. Maar liefst 32,2% van de ontvangers van deze mail via Vivapura.shop klikken door naar de producten. 4,1% hiervan doet een aankoop.

4 Hoera!

Dit is de leukste automation mail! Stuur klanten op hun verjaardag een vrolijke felicitatiemail met een kortingscode van je webshop. Wedden dat daar gebruik van wordt gemaakt? Daarnaast helpt het om je klanten te binden aan jouw merk, omdat (ook al weten ze vast dat het automatisch gaat) het altijd leuk is als iemand aan je verjaardag denkt. In MailChimp zit een standaardoptie om automatisch verjaardagsmails te sturen; superhandig! De klanten met een Viva Pura-account ontvangen verjaardagsmails met € 2,50 korting die 1 maand geldig is. Vrijwel iedere jarige maakt hier gebruik van.

E-mail campagne voorbeeld: Hoera! Felicitatiemail
5 Wat vind je van je product?

Misschien levert deze mail niet direct meer orders op, maar indirect zeker wel. Na ontvangst van de bestelling krijgt een klant na ongeveer een week (afhankelijk van het soort product) een mail met de vraag hoe het product bevalt. Natuurlijk geef je aan dat je hoopt dat de klant blij is met het product, maar je vraagt ook of hij/zij een review achter wil laten over het gekochte product. Het blijkt namelijk nog altijd dat online reviews een grote impact kunnen hebben op jouw bedrijf en het imago van je bedrijf. Dus hoe meer positieve reviews (of minder goede reviews maar met een positieve oplossing vanuit jouw bedrijf), hoe beter! Deze positiviteit ga je uiteindelijk terugzien in je sales.

Mailcampagne voorbeeld automatische review mail

6 Very important person

Trouwe klanten moet je koesteren. Daarom verdienen zij af en toe wat extra’s, vooral de klanten die de meeste aankopen doen. Deze klanten wil je natuurlijk als klant behouden, dus kun je ze enkele keren per jaar een speciale korting toesturen. Denk ook eens aan het geven van toegang tot nieuwe producten. Zie het als een soort VIP-behandeling. Een goed voorbeeld is het Amerikaans beautymerk Sephora:

Voorbeeld automatische email: Sephora

In MailChimp kun je, als je webshop met MailChimp is gekoppeld en als er dus realtime data binnenkomt, een segment aanmaken. Een voorbeeld van zo’n segment is 10% van je klanten met de hoogste bestedingsbedragen. Zij verdienen dan een VIP-behandeling.

Wakker worden!

Vaak hebben webshops een grote database aan klanten. Niet alle klanten zijn even actief en dat is juist zo jammer! Alle klanten in je database hebben al een aankoop gedaan in je webshop. Ze zijn dus bekend met jouw producten en je service, de trigger om ze te reactiveren hoeft daarom maar klein te zijn. Wij sturen klanten van Tuinenwater.shop die al even geen aankoop meer hebben gedaan een mail om hen daar vriendelijk op te wijzen. Daarnaast krijgen ze een kleine korting op hun eerstvolgende aankoop.

Extra tip: ordernotificaties

Ze dragen niet direct bij aan meer bestellingen, maar ordernotificaties (‘Je bestelling wordt behandeld in ons magazijn’, ‘Je pakketje is onderweg’) zijn wel belangrijk voor klantbinding. Mailtjes waaruit een klant precies kan opmaken hoe het ervoor staat met zijn of haar bestelling zorgen voor meer vertrouwen in jouw webshop. Hoe meer vertrouwen jouw klant in je webshop heeft, hoe eerder deze is geneigd om terug te keren. Vergeet deze mails dus zeker niet in te stellen of automatisch te versturen via Sendcloud.

Tot slot: Klaar voor extra orders

Automation mails zijn de perfecte manier om met redelijk weinig moeite een continue stroom aan inkomende orders te genereren. Ook voor webshops gebouwd met andere systemen dan Magento 2. Je zet de mails eenmalig op en blijft ze vervolgens monitoren. Als het uitschrijfpercentage in een automation flow hoger dan 5% wordt, dan is dit een reden om deze flow weer aan te passen. Simpel, maar donders effectief. Laat die orders maar komen!

Over Lab51

Logo Lab51 gastblog Sendcloud

Dit artikel is geschreven door Thijs Hartveld, Content marketeer bij LAB51. LAB51 is een e-commercebureau dat succesvolle webshops maakt in Magento 2. Naast de ontwikkeling denkt LAB51, vanuit hun concept E-commerce 360®, graag met je mee over jouw e-commercestrategie. Ze denken hierbij aan alle e-commerce diensten: Consult, Platform, Modules, Hosting, Marketing, Content, Logistiek en Klantenservice. Die kun je volledig doorlopen of per dienst inschakelen. Zo bouwen ze samen met jou aan een succesvolle webshop!

Leave a Reply