Voor een decennia speelt email al een cruciale rol in de wereld van online marketing. Het heeft de hoogste ROI en vormt naar alle waarschijnlijkheid een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie van je webwinkel. Echter geen enkele persoon, tactiek of actie kan onverslagen blijven. Consumentengedrag verandert continu en nieuwe communicatiemanieren helpen mensen om sneller te communiceren en meer gedaan te krijgen. Er zijn daarom overtuigende statistieken en argumenten dat Messenger manieren biedt om email te verslaan. In dit artikel bekijken we de voordelen van Email of Messenger voor je webshop, zodat je zelf kunt bepalen welk kanaal het beste is.

Email vs Messenger voor je webshop: de huidige kampioen email

Email is simpelweg de koning van ROI. Hoewel de cijfers van elkaar verschillen, staat email bekend om een gemiddelde ROI van 38:1. Kortom, een geweldig return on investment! Zo’n geweldig resultaat is voornamelijk te danken aan de mogelijkheden die email marketing biedt. Laten we hier eens doorheen lopen.

Email ROI

Geavanceerde email tracking

De meeste marketeers kijken enkel naar open-, click-, bounce- en unsubscribe ratio’s. Maar als je in de buurt wil komen van een ROI van 38:1, dien je voorbij de statistieken van de email dienstverlener te kijken en tevens te meten wat de impact is op het bezoekersgedrag in je webshop.

De meeste email dienstverleners bieden de optie om een tracking code te plaatsen  op je site. Hiermee kun je bezoekersgedrag bekijken en verkopen toeschrijven aan specifieke emails. Klaviyo is één van de beste email tools voor Shopify webshops en biedt de optie om verkoop conversies te meten. Je kunt zelfs inzoomen op specifiek bezoekersgedrag.

Klaviyo Drip

Dergelijke vormen van tracking zijn cruciaal om bezoekersgedrag goed te begrijpen. Voor veel webshops zijn verkoopresultaten de belangrijkste manier om de effectiviteit van email campagnes te meten.

Voorkom daarom de fout om alleen te optimaliseren voor open- en click rates. Je hebt namelijk alleen zicht op je ROI als je de complete journey kunt doormeten tot gedrag in je webshop en resulterende verkopen.

Geavanceerde email segmentatie

Met de geavanceerde tracking kunt je vervolgens ook haarfijn je email abonnees segmenteren. Drip raadt aan om jouw segmentatieplan op te breken in 4 onderdelen.

Segmentatie Drip

Volgens Drip heeft elke webshop minimaal 4 segmenten nodig:

  1. Warme leads. Dit zijn potentiële klanten met een hoge aankoop interesse. Ze hebben jouw email geopend, op links geklikt en producten bekeken. Zorg ervoor dat je deze email abonnees niet koud laat worden.
  2. Winkelmandje verlaters. Onderzoekers van het Baymard instituut hebben data verzameld van 37 e-commerce studies en geconcludeerd dat gemiddeld 69.23% van de winkelmandjes verlaten wordt. Email reminders zijn daarom een zeer effectieve manier om verkopen te verhogen.
  3. Nieuwe klanten. Zorg ervoor dat nieuwe klanten geen promoties ontvangen voor producten die ze zojuist gekocht hebben. Help deze klanten met gebruikstips voor aankopen, verzoeken om productreviews en biedt ze passende aanbiedingen voor de volgende bestelling.
  4. Inactieve klanten. Door een klein percentage van inactieve klanten te activeren, kun je je winst onmiddellijk significant verhogen. Test daarom met activatie campagnes door inactieve klanten scherp te segmenteren in subgroepen. Bijvoorbeeld: klanten die een paar sneakers hebben gekocht en geïnteresseerd zouden kunnen zijn in passende broeken.

Door activiteiten te meten, kun je tags toekennen aan abonnees en continu verbeteringen doorvoeren in de wijze van segmentatie. Begin daarom met de bovenstaande 4 segmenten en voeg stapsgewijs meer specifieke segmentatie toe!

De flexibiliteit van email

Je kunt in principe alles via email versturen. Dat maakt dit kanaal enorm flexibel. Denk aan korte artikelen, beeld, video’s, links, audio, promoties en enquêtes. De lijst is nagenoeg oneindig. Dit zorgt ervoor dat je met allerlei variaties kunt testen.

De combinatie van geavanceerde tracking, segmentatie en de enorme flexibiliteit zorgt ervoor dat email de huidige koning van ROI is. Echter, zal email altijd goed blijven werken? Het lijkt er op dat nieuwe kanalen zelfs nog betere resultaten leveren.

Email vs Messenger voor je webshop: nieuwe concurrent Messenger

Niets blijft eeuwig goed werken. Zeker niet in de huidige wereld van steeds snellere technologische verandering en consumentengedrag. Email was zonder twijfel het beste ROI kanaal, maar nu zijn er aanwijzingen dat een nieuw kanaal nog betere resultaten levert.

Het is nog steeds te vroeg om te zeggen dat Messenger email zal verslaan als marketing kanaal. Desondanks, de data die wij met Maxwell verzamelen alsmede horen van andere spelers in de markt, wijst erop dat dit kanaal een zeer mooie toekomst te wachten staat.

Wat zorgt ervoor dat marketeers zo enthousiast zijn over dit kanaal?

Het bereik van Messenger

In 2018 waren er 3.8 miljard actieve email gebruikers. Dat is ongeveer de helft van alle mensen op aarde en de verwachting is dat dit aantal met 3% per jaar zal stijgen tot 2022 en mogelijk dezelfde trend zal doorzetten in de jaren die volgen.

Estimated Number of Email Users

Hoe kan Messenger, als relatief nieuw communicatiekanaal, daarmee concurreren?

Allereerst is de groei van Facebook Messenger explosief. In de afgelopen 4 jaar is Facebook Messenger gegroeid van 200 miljoen naar 1.3 miljard gebruikers. Daarmee is het momenteel één van de grootste messaging apps ter wereld.

Mobile messenger users

Een dergelijke groei is niet meer haalbaar voor email als kanaal en Facebook is al bezig om de groei te versnellen door Messenger, WhatsApp en Instagram gebruikers de optie te bieden om elkaar berichten te sturen.

Momenteel zijn er meer dan 70 miljoen bedrijven actief op Facebook en worden er maandelijks 2 miljard berichten uitgewisseld tussen bedrijven en Facebook gebruikers. Facebook Messenger is dan ook goed op weg om het standaard medium te worden voor klantcontact.

Facebook Messenger zakelijk

Het engagement van Messenger voor je webshop

Messenger heeft ondanks de harde groei nog niet het gebruikersbestand van email. Echter is er één gebied waar Messenger beter presteert dan elk ander digitaal kanaal, namelijk engagement.

Vanuit andere bedrijven die experimenteren met Messenger, alsmede onze eigen gegevens en de informatie die we vanuit Facebook ontvangen, zien we veelbelovende resultaten.

Message Read & Clicks

Specifiek voor campagnes zoals cart reminders hebben we gekeken naar onze data en die van vergelijkbare spelers in de markt. Hieruit blijkt dat Messenger 50 tot 60% meer omzet realiseert dan email. Dat is te danken aan de enorm hoge engagement ratio’s.

Zo worden nagenoeg alle berichten bekeken en resulteert de helft van de cart reminder berichten in een click. Messenger is instant en zeer effectief voor transactionele berichtgeving.

Daardoor ben je als merk relevant en bied je extra service op het voorkeurskanaal van de klant. Dat resulteert in harde omzetverhogingen.

Immers, de klant heeft toestemming gegeven om relevante updates te ontvangen en jij ontvangt de expliciete permissie om de klant direct te bereiken. Tevens kan deze permissie niet overgedragen worden of verkocht worden aan een derde partij, zoals dat bij email wel gebeurt.

Hierdoor is het een win-win situatie en heeft Messenger een goede kans om hét standaard medium voor klantcontact te worden. En hoewel email universeel is en Messenger een gesloten systeem, is de verwachting dat het gecombineerde gebruikersbestand van Messenger, WhatsApp en Instagram erg in de buurt zal komen van email.

Cart Reminder

Kortom, met Messenger als voorloper en zeer goede engagement resultaten is nu hét moment om te experimenteren met transactionele berichtgeving via dit kanaal.

Geen push berichten, maar echt klantcontact

Email is een directe communicatielijn tussen je merk en de klant, dat is een belangrijke reden waarom email zo succesvol is.

Social media posts, betaalde advertenties, persberichten en blogposts zijn – ondanks de geavanceerde targeting mogelijkheden – gericht op de massa. Als marketeer gooi je het bericht eruit en hoop je dat de juiste mensen hierop reageren en overgaan tot actie.

Email daarentegen is een één-op-één communicatiekanaal. Hoewel je een grote groep tegelijk kunt bereiken, bieden de eerder genoemde tracking & segmentatie veel mogelijkheden. Zo kun je jouw bericht nagenoeg perfect afstemmen op de ontvanger.

Welke meerwaarde biedt Messenger ten opzichte van email?

Één van de uitdagingen van email marketing is dat je niet echt een gesprek voert, maar eenzijdig berichten verstuurt die tot een verkoop in de webshop dienen te resulteren. Hierdoor is email als kanaal beperkt in haar functionaliteiten.

Messenger daarentegen creëert een gesprek en is vollediger in haar functionaliteiten. Het is het enige kanaal dat in real-time klantgesprekken kan voeren. Dit zorgt voor meer interesse en engagement. Bekijk deze voorbeelden van de Shopify webshop Dulo maar eens.

Conversation _ Cart ReminderConversation _ Receipt

Door simpele buttons en acties te bieden kun je in realtime een gesprek voeren en de klant nog meer gemak bieden bij bijvoorbeeld:

  1. Gemakkelijk een vergeten mandje bekijken
  2. Producten aanbevelingen ontvangen
  3. Meer leren over de betaalopties en het retourbeleid
  4. Moeiteloos afrekenen

Alle gesprekken zijn volledig geautomatiseerd en af te stemmen op jouw eigen toon. Hierdoor hoeft de klant niet te wachten op een reactie (ook goed voor de klanttevredenheid) en kan er meteen een verkoop gerealiseerd worden.

Dit is precies het verschil tussen Messenger en email. Email is niet realtime en zodra er vragen zijn of de klant meer wil weten, loop je verkopen mis. Je wilt klanten met een hoge koopintentie niet laten wachten.

Hierdoor is Messenger als marketingkanaal zeer effectief in het voeren van klantgesprekken. Ook wanneer de klant buiten de default opties een vraag stelt en er een medewerker nodig is, dan is de kans groot dat er sneller een reactie zal komen dan per email.

Hierdoor is Messenger in de basis krachtiger in haar functionaliteiten en effectiever in het realiseren van verkopen dan email.

Hoe ziet de toekomst eruit voor Messenger?

Dit is waar het om gaat: kan Messenger email als beste ROI kanaal verslaan? Voorlopig nog niet. Email is een volwassen kanaal met enorm veel geavanceerde functionaliteiten, tools en integraties. Het is een kanaal dat voor webshops belangrijk zal blijven.

Messenger is nieuw en biedt op het gebied van transactionele berichten veel betere engagement resultaten. Echter zijn de Messenger tools nog niet zo geavanceerd als de email varianten.

Wat is daarom verstandig voor jouw webshop? Messenger is nu nog geen vervanging voor je huidige email marketing. Het heeft simpelweg niet hetzelfde bereik en is minder volwassen als marketingkanaal.

Echter, als je nog niet begonnen bent met Messenger marketing dan is nu hét moment om te beginnen. De chat is namelijk complementair naast bestaande email marketing. Hierdoor kun je ook haarfijn de resultaten vergelijken voor specifieke campagnes.

Begin daarom nu met Messenger campagnes voor bijvoorbeeld:

  • Cart recovery
  • Order updates
  • Product reviews
  • FAQs

Messenger is geen tijdelijke trend en de resultaten spreken voor zich. Met tevens de integratie tussen Messenger, WhatsApp en Instagram is er een goede kans dat Facebook hét standaard medium voor klantcontact aan het ontwikkelen is.

Als je graag met Messenger voor je webshop wil starten, maar niet zeker weet waar je moet beginnen, dan raden wij aan om dit stappenplan en de app van Maxwell te bekijken.

Deze gastblog is geschreven door Asbjørn van Maxwell. Hij was eerder verantwoordelijk voor de oprichting van The Cloakroom. Daar ontdekte hij de kracht van persoonlijk klantcontact via chat. Met Maxwell biedt hij daarom all-in-one Messenger marketing software om persoonlijk klantcontact voor elk bedrijf mogelijk te maken.

Leave a Reply