Op welke social media kanalen ben jij actief? Het is niet aan te raden, om op ieder kanaal aanwezig te (willen) zijn. Sommige kanalen zijn effectiever dan anderen. Vandaag zetten we Pinterest voor webshops in het zonnetje. Pinterest is namelijk niet alleen ideaal om inspiratie op te doen, maar ook een perfect kanaal om je online verkopen een boost te geven! Wat ís Pinterest nu precies en hoe zet je het zo optimaal mogelijk in? Wij werden geïnspireerd door Mijnwebwinkel en hun Pinterest pagina. We vroegen daarom Inge Muijshondt, marketeer bij Mijnwebwinkel, om een aantal gouden Pinterest tips voor je webshop.

Wat is Pinterest?

Pinterest is een sociaal platform waar je inspiratie op kunt doen en ideeën kunt verzamelen. Dit kan van alles zijn: van inspirerende quotes tot interieur ideeën of recepten. Je kunt deze afbeeldingen (‘pins’) pinnen op verschillende borden en ze zo categoriseren. Andere zogenaamde ‘pinners’ kunnen deze borden volgen en pins repinnen op hun eigen borden. Dit maakt Pinterest het perfecte kanaal om in contact te komen met mensen met dezelfde smaak en interesse. Inmiddels maken meer dan 2.4 miljoen Nederlanders gebruik van het online prikbord.

Je kunt op Pinterest verschillende categorie-borden maken. Op deze borden pin je afbeeldingen die bij dit thema horen.

Pinterest voor webshops gastblog Mijnwebwinkel voor SendCloud

Zakelijk Pinterest, méér dan traffic naar je shop

Door Pinterest zakelijk in te zetten, kun je veel traffic naar je shop generen en de koopintentie positief beïnvloeden. Zo gebruikt maar liefst 93% van de gebruikers  het digitale platform bij het plannen van aankopen. Meer dan 80% van alle gebruikers geeft aan wel eens iets aangeschaft te hebben naar aanleiding van een pin. Vooral repins van andere gebruikers zijn waardevol omdat meer mensen de pin te zien krijgen én bovendien de originele link naar jouw webshop behouden blijft.

Pinterest inzetten voor je webwinkel

Pinterest inzetten voor je webwinkel kan op twee manieren. Allereerst kun je een gratis Pinterest account aanmaken. Daarnaast kun je de ‘Pin It-knop’ beschikbaar maken op je webshop:
1. Je kunt gratis een zakelijk Pinterest-account aanmaken. Met een zakelijk account heb je, in tegenstelling tot bij een persoonlijk account, toegang tot statistieken over je pins. Deze statistieken kunnen je waardevolle informatie verschaffen over wat je populairste borden en pins zijn, maar ook over de interesses van je publiek. Hier kun je bijvoorbeeld weer op inspelen met je collectie of marketing. In deze gids vind je meer informatie over Pinterest Analytics.

2. Ook jouw webshop kun je geschikt maken voor Pinterest. Zorg dat bezoekers gebruik kunnen maken van de zogenaamde ‘Pin It-knop’. Hiermee kunnen bezoekers direct vanaf jouw shop pinnen op hun eigen Pinterest pagina. Al deze pins linken terug naar je shop, waardoor je veel verkeer kunt verkrijgen.

Adverteren via Pinterest

In Nederland is het nog niet zo ver, maar in de VS en Canada is het voor iedereen met een zakelijk account mogelijk om te adverteren via zogenaamde promoted pins. Daarmee komen pinners met één klik op de knop terecht bij de bron van de pin waar ze kunnen overgaan tot de aankoop van het product. De verwachting is dat deze optie binnen enkele maanden voor de rest van de wereld beschikbaar komt.
Pinterest voor webshops blog

Haal het maximale uit Pinterest voor webshops

Je weet inmiddels wat Pinterest is en dat je het kanaal zakelijk in kunt zetten. Maar hoe haal je er nu zoveel mogelijk uit? Zowel voor de borden als de pins heeft Inge een aantal must-read tips.

Tips voor goede borden:

  • Geef je borden een heldere naam (maximaal 20 tekens) en vergeet niet om een beschrijving toe te voegen
  • Geef aan in welke categorie het bord hoort
  • Zorg voor leuke thema’s. Denk daarbij niet alleen producten of algemene borden zoals ‘interieur’, maar ook aan inspirerende borden zoals ‘Botanisch Wonen’
  • Geef je borden een goede cover. Dit is de afbeelding die op de overzichtspagina getoond wordt. Zorg dat deze afbeelding in één oogopslag laat zien waar het bord over gaat
  • Maak eerst een verborgen bord(onzichtbaar voor anderen) en zet deze pas live voor bezoekers als je helemaal tevreden bent
  • Plaats minimaal 10 pins per bord. Borden met minder pins lijken niet af en worden minder snel gevolgd
  • Zet je meest populaire borden bovenaan zodat deze het eerste zichtbaar zijn. Je kunt borden van plek verslepen door erop te gaan staan, te klikken en ze naar de gewenste plek te verslepen

Voorbeeld Pinterest voor webshops

Geef je bord een duidelijke naam en bijschrift, geef aan in welke categorie het bord hoort en zet het bord op verborgen tot je het bord wil delen met de rest van de wereld.

Tips voor goede pins:

De volgende tips kunnen je helpen om kwalitatieve pins te plaatsen. Dit is geen checklist, houd je Pinterest statistieken bij en kijk wat voor jou het beste werkt en natuurlijk naar wat het beste bij je winkel past.

  • Zorg voor eigen, unieke beelden om je branding te versterken: dit is veel sterker dan afbeeldingen van je leverancier die andere webwinkels ook gebruiken
  • Gebruik goede, gedetailleerde bijschriften: zoals merk en materiaal voor fashion items. Dit draagt bij aan een betere vindbaarheid van je pins
  • Maak gebruik van Call To Actions (CTA): door subtiele aansporingen als ‘ontdek zomerse looks’ of ’kijk voor meer informatie op de site‘ kun je bezoekers aansporen verder te klikken
  • Zorg voor gevarieerde content: 40% motiverende en inspirerende pins, 40% leerzame pins en 20% pins die over je merk gaan. Zo maak je niet alleen reclame voor je bedrijf/merk, maar zorg je ook voor een stukje binding met je volgers
  • Verticale pins: langwerpige pins vallen op en zijn dus goed om de aandacht te trekken. Zorg dat de pins een maximale breedte van 600 pixels hebben
  • Laat niet alleen het product zien, maar juist wat je er mee kan. Hoe werkt het, wat doet het, hoe draag je het?

Tot slot een aantal algemene tips op een rijtje:

  • Verifieer je site. Zo wordt je logo automatisch toegevoegd aan elke pin die van jouw shop afkomstig is
  • Gebruik je logo als profielafbeelding. De meest geschikte afmeting is 160×165 pixels
  • Schrijf een profiel waarmee je jouw shop introduceert en vertelt wat je inspireert
  • Maak een apart prikbord met sfeerfoto’s van klanten die jouw product gebruiken
  • Houd je klant in gedachten als je een afbeelding plaatst en vraag je af of je de afbeelding zelf ook zou repinnen
  • Zorg dat je webshop responsive(mobiel vriendelijk) is. 80% van de gebruikers bezoekt Pinterest via hun mobiel. Als zij doorklikken op een pin voor meer info of om te kopen, wil je hen niet kwijtraken doordat je site niet mobiel geschikt
  • Op de site van de Pinacademie kun je ‘100 Pinterest tips voor bedrijven’ gratis downloaden.

Pinterest voor webshops

Over Mijnwebwinkel

Dit artikel is geschreven door Inge, marketeer bij Mijnwebwinkel. Met Mijnwebwinkel heb je alles in huis om gratis en eenvoudig je eigen webwinkel te starten. Al meer dan 40.000 webwinkeliers maken gebruik van de webwinkel software. Zelf is Mijnwebwinkel ook actief op Pinterest waar ze een kijkje achter de schermen geven en hun gebruikers in de spotlight zetten. Benieuwd? Neem gauw een kijkje.

Ben je klant van Mijnwebwinkel en wil je weten hoe je Pinterest koppelt aan je shop? Dat lees je hier.

Leave a Reply