Het nieuwe jaar komt met vele goede voornemens. Men schrijft zich weer in voor de sportschool, koopt weer meer groente en pakt de trap in plaats van de lift. Tegenwoordig zijn health & sportproducten enorm in trek en juist in het begin van het jaar alleen maar meer. Goede voornemens hoeven daarbij niet altijd over afvallen te gaan. Wat zijn nu de best practices en hoe kun je health & sportproducten verkopen als een pro? Wat is de beste strategie en wat kun je ervan leren als je totaal andere producten verkoopt? In dit artikel delen we de best practices in deze populaire branche.

De verkoop van health & sportproducten

Welk product je ook kiest om te verkopen, er zijn altijd kansen. Online winkelen groeit namelijk nog altijd. In het begin van het jaar staat gezondheid vaak voorop. Daarom biedt dit voor deze branche extra kansen. Daarnaast is “fit” zijn sinds een aantal jaren een steeds groter wordende trend. Met de gezondheidsproblemen over de hele wereld, zoals overgewicht en diabetes en duurder wordende zorgverzekeringen worden we allemaal meer alert. Kortom de branche biedt verschillende kansen. Vooral online, omdat we allemaal wel eens “Googlen” om meer te weten te komen over producten, de inhoud, maar ook hoe we meer fit kunnen worden.

“Learn from the best”

Een goed voorbeeld van een succesvolle health & sport shop is Body & Fit Shop. In maart 2017 hebben zij voor de vierde keer de Shopping Award voor de Beste Webwinkel van Nederland gewonnen, de ultieme best practice dus. Daarom nemen we de webshop kort onder de loep om vervolgens ieder aspect van het verkopen van health & sportproducten uit te lichten.

Het eerste pluspunt van de webshop is het ontzettend grote assortiment. Zo kun je in maar één shop bijna alles verkrijgen dat met gezondheid en sporten te maken heeft. Dat kan als keerzijde keuze stress veroorzaken. Niets is minder waar binnen de Body & Fit shop. Er is gebruik gemaakt van logische categorieën die ook nog eens een goede linkstructuur hebben.

Tot het assortiment behoort tevens een sterk eigen merk met een groot assortiment en een scherpe prijs. Zelfs het eigen merk biedt voor ieder wat wils: van bodybuilding tot een specifiek dieet. De webshop hanteert een snelle levering, gratis verzending vanaf €20, veel acties en een gratis cadeau bij elke bestelling. Tevens onderhouden zij een eigen blog met tips en staat het telefoonnummer centraal in de footer van de shop. Zo staat de webshop garant voor persoonlijk advies.

Last but definitely not least, kun je zelfs in de webshop een doel kiezen wat je wil bereiken. Op basis daarvan tonen ze de beste producten, productsuggesties en blogs die je helpen om je doel te bereiken. Leuker, beter en gemakkelijker kun je het niet maken.

Body & Fit Shop

Meten is weten

Om je producten te kunnen verkopen, moet je je richten op de juiste doelgroep. Het is daarom van belang dat je jouw potentiële klanten goed in kaart brengt met een doelgroeponderzoek. Hierbij moet je tevens rekening houden met de trends in de health & sport sector. Social media speelt bijvoorbeeld een belangrijke rol, hier gaan we verderop in dit artikel nog dieper op in.

Wie is je doelgroep?

Doelgroeponderzoek is dus belangrijk. Maar welke vragen moet je jezelf dan stellen? Je wilt weten wie je doelgroep is, waar de interesse ligt en wat belangrijk is. Daarnaast dien je te weten waar en hoe je doelgroep het liefst winkelt. De belangrijkste vraag om jezelf te stellen, is: wat is het probleem van mijn doelgroep? Zijn er bijvoorbeeld nieuwe goede voornemens voor 2018 die je kunt koppelen aan je webshop? Zodra je dit weet, kun je namelijk veel beter inspelen op de behoeften van je doelgroep. Je kunt ze zo op de juiste manier benaderen, via het juiste kanaal en met geschikte producten. Hoe je daarachter komt is wellicht de volgende vraag. Google knows everything en dus kan Google Trends je goed op weg helpen.

Welke producten zijn populair?

Maar wat zijn nu onmisbare producten binnen de health & sport? In 2017 zijn wereldwijd de volgende producten het meest verkocht:

  • Sportkleding (zoals Run2day)
  • Foam rollers
  • Yogamatten
  • Gewichtjes
  • Sporthorloges
  • Weegschalen
  • Proteïne bars
  • Sport drinks
  • Maaltijdshakes
  • Subscription boxes
  • Health magazines
  • Online work-out cursussen

Run2day

Verkopen als een pro

Wat is nu het ultieme assortiment, waardoor je gegarandeerd je resultaten kunt boosten voor 2018? Je kunt ervoor kiezen om een klein en specifiek assortiment aan te bieden of om het juist groots aan te pakken met een uitgebreid assortiment, zoals de Body & Fit shop. Ook een combinatie van verschillende productgroepen in deze branche kan succesvol zijn. Denk aan een webshop met yogaproducten (zoals yogamatten en -kleding) in combinatie met een online yogacursus en bijpassende thee die deze bewuste levensstijl ondersteunt.

De ultieme checklist om te verkopen als een pro bevat in ieder geval een goede website die snel laadt (binnen drie seconden), die goed is gestructureerd en er aantrekkelijk uitziet. Daarnaast dien je aantrekkelijke prijzen aan te bieden en is een goede service anno 2018 echt onmisbaar. Mocht je deze punten kunnen afvinken, vergeet dan vooral niet je te differentiëren van anderen. Wanneer je webshop “een van de velen is”, zul je vooral nu met meer concullega’s, niet genoeg verkopen kunnen realiseren om je shop draaiende te houden. Kies daarom je propositie. Hoe zet je jezelf in de markt en hoe spreek je jouw doelgroep aan? Zorg ervoor dat jouw expertise in de webshop wordt verwerkt, waardoor je extra toegevoegde waarde kunt meegeven. Vertel je verhaal en probeer op die manier jouw bezoekers te helpen met een aankoop.

“Do it your way”

Zorg ervoor dat je jouw eigen stempel drukt op je webshop, waar ben jij goed in? Zijn dat eigen geproduceerde sportartikelen? Zijn dit bijvoorbeeld voedingsproducten die op een eerlijke manier geproduceerd zijn? Of stel je bijvoorbeeld eigen diëten samen en verkoop je die online? Zorg ervoor dat dit in je webshop eruit springt met visuals, afbeeldingen en vooral content. Door bijvoorbeeld gratis content te produceren in de vorm van een blog, zijn consumenten eerder geneigd hier iets voor terug te doen. En dus bij jou die aankoop te doen. Een blog is daarom onmisbaar binnen de branche. Daarover later meer.

De juiste verkoopkanalen: outside the (online) box

Buiten je eigen webshop kun je ook denken aan Marktplaatsen. Tijdens Kerst is de kans groot dat er cadeaubonnen zijn ontvangen van bijvoorbeeld Bol.com. Verder kun je ook denken aan unieke samenwerkingen met offline winkels. Door jouw producten daar onder de aandacht te brengen, kun je shoppers ook weer verwijzen naar een “uitgebreider” assortiment in je webshop.

Meer conversie bereiken? Lees dan onze 6 ultieme tips voor meer conversie.

Marketing als basis voor verkoop

De verkoop van gezondheidsgerelateerde producten valt of staat met de juiste marketing. Wat kan jouw shop, jouw producten en jouw verhaal de shopper bieden? Zoals eerder aangegeven wil iedereen online een oplossing vinden voor zijn probleem of vraag. ‘Managing expectations’ is hierbij de key. Aan de ene kant wil je niet meer beloven dan dat je waar kunt maken met een bepaald product. Maar aan de andere kant moet je juist meer geven dan dat je klant verwacht. Geef bijvoorbeeld eens een gratis extraatje bij een bestelling, die gerelateerd is aan het product dat wordt besteld. Op die manier overstijg je de “expectations”. Dat zal de klanttevredenheid goed doen en de kans op herhaalaankopen verhogen.

De kracht van content

Als het gaat om marketing, is de juiste content ontzettend belangrijk. Maak je webshop onmisbaar door unieke en heldere productbeschrijvingen. We schreven al eerder over een blog naast je shop. Vanuit je expertise kun je daarop relevante content voor je klant delen, schrijven over populaire producten en daarop weer hoger scoren in Google. Je kunt bijvoorbeeld een artikel gerelateerd aan goede voornemens schrijven, maar ook in-depth artikelen over de voor- en nadelen over bepaalde producten. De Google Keyword Planner vertelt je uiteraard precies waar je doelgroep naar op zoek is.

Body & Fit Shop gaat hierin “next level” en zorgt voor productbeschrijvingen die overzichtelijk, duidelijk en scanbaar zijn en er zit social proof in door reviews te tonen. Op die manier neem je alle twijfels bij de shopper weg. Daarnaast tackelt het blog alle mogelijke onderwerpen die met fit zijn te maken hebben, dát waar de webshop voor staat.

Body & Fit webshop

Reviews van klanten en meer..

In de health sector zijn reviews van anderen vaak de druppel om een product wel of niet te bestellen. Het kan in dit geval gaan om reviews van huidige klanten, maar bijvoorbeeld ook om reviews van bloggers. De invloed van influencers op social media is ongekend groot. Je kunt hier met je marketingstrategie op inspelen door een aantal influencers te benaderen voor een samenwerking. Voor de geloofwaardigheid van de reviews is het verstandig om influencers te kiezen die passen bij je merk en ook echt interesse hebben in je producten. Maak duidelijke afspraken bij een dergelijke samenwerking, zodat voor beiden duidelijk is wat er verwacht wordt. Je kunt eventueel ook een PR bureau inschakelen om je merk of webshop te promoten bij bijvoorbeeld bloggers en dus bij hun én jouw doelgroep.

Voorraadbeleid zonder verlies

De health & sport sector is een gevoelige wat betreft derving van producten. Voor je het weet, is een product over de datum en dus niet meer te verkopen. Let dus nauw op je voorraadbeleid: hanteer de juiste temperatuur voor een zo lang mogelijke houdbaarheid en hanteer de ‘First In, First Out’ regel. Onderschat ook het belang van een goede samenwerking met de leverancier(s) niet. Zorg voor een goede band, zodat jij dit vertrouwen ook weer uit kunt dragen naar je klanten. Het zou vervelend zijn als je veel producten verkoopt, maar de leveringen niet lekker lopen, waardoor je niet op tijd kunt leveren aan je klanten.

De juiste keuzes in verzenden

Consumenten verwachten tegenwoordig steeds meer van de levering. Bevallen de bezorgopties niet? Dan kan je shop nog zo goed zijn, je zult de bezoeker verliezen. Zorg daarom dat je je shipping proces op orde hebt. Gelukkig kan SendCloud je hierbij helpen. Met behulp van SendCloud kun je namelijk efficiënter verzenden en meerdere bezorgopties met verschillende vervoerders in de check-out aanbieden. Verkoop je producten met een houdbaarheidsdatum, zoals supplementen of zelfs verse producten? Dan kan snellere levering voor jou de beste keuze zijn. Zo is het mogelijk om gebruik te maken van Express levering of zelfs Same Day Delivery.

Door je klant ook op dit gebied meer keuze te bieden, verhoog je ook nog eens conversie en klanttevredenheid. Zorg overigens dat alle facetten van je webshop op elkaar aansluiten. Verkoop je bijvoorbeeld natuurlijke of zelfs biologische producten? Denk dan eens aan milieuvriendelijke bezorging (zoals een fietskoerier) en een milieuvriendelijke verpakking.

Zoek je inspiratie om je webshop orders op een leuke manier in te pakken? Volg ons dan op Pinterest.

Veilig verpakken

Wat je ook niet mag vergeten, is het veilig inpakken van de producten voor verzending. Je wilt voorkomen dat een product gebroken aankomt of lekt op de rest van de bestelling. Dat is niet alleen ontzettend vervelend voor de klant, maar ook voor jou en je resultaten. Zorg voor het juiste verpakkingsmateriaal en bescherm je producten waar nodig. Om nog even terug te komen op een duurzame webshop. Verkoop je duurzame producten? Dan is bubbelplastic als opvulmateriaal alles behalve duurzaam. Een duurzamere oplossing zijn bijvoorbeeld wokkels van gerecycled materiaal.

SendCloud update

Retouren verwerken zonder problemen

Door de verwachtingen te managen en je producten veilig te verpakken voor verzending, verklein je de kans op retouren. Toch kun je pakketjes die terugkomen helaas niet helemaal voorkomen. Maar wat doe je met producten die retour komen? De health & sport sector is ook op dit gebied aardig uitdagend. Zo dient je klant dus op de hoogte zijn van bijvoorbeeld producten die niet geretourneerd mogen worden. Zo vallen producten met een houdbaarheidsdatum buiten het retourrecht, maar mag ook een geopend product uitgesloten worden van je retourbeleid. Draag zorg voor een helder retourbeleid, zowel voor jou als voor je klant.

Retouren in je webshop verminderen? Ook daar schreven we een blog over. Je lees hier hoe je retouren in je webshop drastisch vermindert.

Belangrijk: regels & wetgeving

Het verkopen van producten in deze branche kan een behoorlijke uitdaging zijn en niet alleen omdat er veel concurrentie is. Omdat veel producten in de health branche invloed hebben op je gezondheid, zijn er regels verbonden aan de verkoop van dit soort producten. Deze regels hebben betrekking op de kwaliteit en de veiligheid van de producten. De regels voor gezondheidsclaims vind je bij de NVWA. Zorg dat je je goed inleest op de regels met betrekking tot de veiligheid van producten, maar ook de verzending naar het buitenland. Er zijn namelijk regels verbonden aan het verzenden van vloeistoffen naar andere landen.

Health & sportproducten verkopen doe je zo

We hopen dat we je met onze tips hebben kunnen helpen op het gebied van het verkopen van health & sport artikelen. Of je succesvol wordt, is zoals je wel kunt lezen afhankelijk van een heleboel factoren. Zorg in ieder geval dat je voor producten gaat waar je achter staat, dit straal je dan namelijk ook uit. Voorlopig zit de health & sport sector nog enorm in de lift, dus er zijn kansen genoeg. Ben jij actief in deze branche en heb je tips voor ons die we niet mogen missen? Deel ze dan met ons! We kijken uit naar je reactie.

Leave a Reply